Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store tråden om: Hvordan Bygge Selvtillit! Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at det er ganske mangen tråder om at folk sliter med selvtilliten enten det er hos damer, generelt sosialt eller hvor som helst andre steder i livet. Derfor starter jeg en tråd der alle og enhver kan dele erfaringene sine om hvordan de har bygget opp sin egen selvtillit.

 

Forslag til hva en post kan inneholde :

 

- Litt om hvor du var, hvordan fu følte deg før du begynte å bygge din selvtillit og hva som fikk deg til å ta bestemmelsen om å forandre deg. Gjenkjennelse er utrolig viktig, og veldig mange tror ofte de er alene om sine dårlige følelser før de leser om andre som har eller har hatt akkurat det samme. (Har du ikke hatt noen krise eller noe spesielt dårlig selvtillit før så kan du evt bare skrive punktene under)

 

- Hvilke handlinger gjorde du for å bygge opp selvtilliten din?

- Leste du noen spesielle bøker?

- Begynte du å trene?

- Gjorde du øvelser for å tenke annerledes?

- Generelt, hva gjorde du, og hva gjør du i dag for å opprettholde det?

 

- Hvor lang tid tok det før du følte resultatene var fremtredende og merkbare?

 

- Hvilke forskjeller kan du virkelig føle i dag i forhold til før du begynte forandringen?

 

 

Dette er bare noen forslag til hva det kan inneholde. En post trenger så absolutt ikke inneholde alle disse punktene, for det kan bli veldig mye å skrive. Viss noen bare har lyst å nevne en bok og hva den gjorde for deg så gjør gjerne det, men hold dere til emne og del erfaringer om hvordan dere selv bygger og opprettholder deres selvtillit i form av handlinger og tankegang.

 

IKKE bruk dette som en klagemur for deppetanker og selvmedlidenhetsgreier om hvor vanskelig du har det osv. Da får du heller lage din egen store tråd om depresjoner. Denne tråden skal KUN være for å dele erfaringer om hvordan bygge sin egen selvtillit, slik at de som ønsker det kan gå inn her og lese kun det.

 

 

Jeg redigerer gjerne denne posten viss noen kommer med tips om andre ting som kan stå som veiledning :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke helt slik du ville ha det, men føler fortsatt det kan hjelpe noen.

 

Angående trening, har jeg hørt fra flere jenter at de aldri hadde orker å være sammen med noen med 6-pac, siden det hadde satt så høye krav til de. Da foretrekker de heller litt kosemage.

 

(Nå er jo selvfølgelig ikke dette alle jenter, og kosemage er ikke 2 meter i diameter, men you get my drift.)

Lenke til kommentar
Angående trening, har jeg hørt fra flere jenter at de aldri hadde orker å være sammen med noen med 6-pac, siden det hadde satt så høye krav til de. Da foretrekker de heller litt kosemage.

 

Yeay! :w00t::p I'm saved!

Jeg gidder bare ikke å trene, er så kjedelig. Spiller fotball en gang i uka, og det holder egentlig.

 

Jeg gjorde noe så enkelt som å slutte å tenke på eksen, har hjulpet utrolig mye faktisk. Vet ikke om jeg er over henne enda tho...

 

Og det som Cape skriver, smil til folk! Sant det han sier. Er så mye bedre å møte smilende fjes, selvom de ikke kjenner deg, eller aldri kommer til å ta kontakt.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Jeg vet om to helt utrolig fine ting for å bygge opp selvtilliten. Jeg har prøvd begge før.

 

Når du våkner om morningen og går inn på dass for å pisse, stelle deg, hva enn du gjør, så glaner du inn i speilet på deg selv og setter opp et skikkelig glis og sier "God morgen, deres majestet, har de sovet godt?". Jeg holdt på med det selv en periode og det hjalp for meg.

 

En annen ting er før du skal legge deg så ser du deg nok en gang i speilet og sier en positiv ting om deg selv. Du kan gjerne skrive dem ned og. Når du går tom for ting kan du skape noen nye :)

Lenke til kommentar
Trenger ikke å trene for å få en bra kropp. Men trening gjør faktisk at humøret stiger. Og det er positivt, uansett!

Får å få den rette kroppsholdningen hvilket er en viktig del av å vise selvtillit så er treningen en ganske bra vei å gå. Det er vanskelig få skikkelig orden på kroppsholdningen uten å trene i alle fall. :-)

 

Ja man får mer energi av å trene som du sier.

Lenke til kommentar

Har forandra meg veldig det siste året, både fått oppbygget selvtillitt og blitt mer lykkelig. Begynte faktisk med at jeg var lei av megselv, sleit med å få kontakt med nye folk og alltid var den som satt og fulgte med mens dem andre prate. Begynnte med små ting, som istedenfor å si "hade" heller si "kos deg videre da, snakkas" for så å smile. Etterhvert som jeg ble mer kjent med stemmen min gikk det lettere. Ble også mer interessert i andre, og er har blitt ganske nysgjerrig på folk, må spørre ut om mye rart nå. Gradvis får man også et bredere ordforråd. Fulgte også veldig med på hva dem som klarte å prate gjorde, hva dem sa, hvordan dem oppførte seg. Kopierte litt og la inn min vri på mye av det. Begynte senere å gå med huet hevet, noe som ga sinnsyk respons i forhold til sånn det hadde vært. Så godt som alle jeg gikk forbi hilste og jeg hilste selvfølgelig pent selv om dem ikke gjorde det først. Det var spessielt god motivasjon til å fortsette med det. Leste endel på nettet om det også, om selvsikkerhet, IOI, IOD, osv. Det anbefales. Men vær degselv hele veien likevel, kopier gjerne men gjør en liten vri. Smil til folk, le under normal prat, tør ta intiativet til pratinga og ikke svar kort for da dreper du samtalen. Har også begynnt å sove mer og det hjelper også. Tror faktisk jeg begynte med å få selvironi, det er veldig viktig! Om folk kødder med deg, ta det som en mann istedenfor å deppe. Begynn i det små, utviklingen min har foregått i ca et år nå og det er fortsatt mer igjen.

 

Men husk alltid "Du er født som en original, ikke dø som en kopi"

Lenke til kommentar

Kjempegreier til dere som skriver inn. Er utrolig viktig synes jeg også å få frem det at man trenger hverken six-pack eller sprettrumpe for å ha god selvtillit. Det det handler om er jo å være fornøyd med seg selv som en er, ikke som en skulle vært. Det trening gir meg er at det får meg til å føle meg bedre når jeg ser at formen min blir bedre, at jeg klarer mer i hverdagen og at det sakte men sikkert går nedover på vekta og jeg strammer kroppen opp, får en bedre holdning og alt det der. Men det som føles best av alt er det at jeg faktisk gjør noe godt for meg selv og min helse hver eneste gang jeg trener. Er jeg sliten og har ikke lyst å trene så går jeg likevel, men kanskje jeg tar det litt mer med ro. Poenget er at uansett så har jeg kommet meg dit og det blir også målet for meg når jeg ikke har lyst og da går jeg derfra med en god følelse uansett hvor mye eller lite jeg har trena.

 

Det å si positive ting til seg selv er også en kul greie. Den med "God morgen deres Majestet, sovet godt?" Synes jeg var utrolig bra. Den har mye humor også. Knall! :) Ellers sier jeg stadig vekk til meg selv i speilet "Du blir bare vakrere og mer sexy for hver dag som går" Er deilig å kunne i det og tro på det også ;)

 

Må vaske gulv her nå, men skal komme med flere greier senere. Det å holde orden rundt seg er også en greie som bygger selvtillit forresten :)

Lenke til kommentar

Alle ser ut til å anbefale trening, noe som sikkert er vel og bra, men det finnes da andre grunner til dårlig selvbilde enn troen på at man er en utrent slappis, feit, stygg, eller har andre fysiske skavanker.

 

Hva gjør du om du rett og slett føler deg som en taper ute blant folk? Jeg regner med at det blir en selvoppfyllende profeti. Det er dessverre en velkjent følelse, og jeg har virkelig lyst til å få bli kvitt den følelsen i løpet av 2008...

Lenke til kommentar

Først av alt, råder alle til å lese denne tråden. Så min egen historie:

 

I løpet noen få måneder ble jeg en helt ny person. På skolen gikk jeg rundt, så ned i bakken, turte ikke prate i grupper, gjorde som de med status bad meg om (ihvertfall etter litt masing), og turte ikke en gang å pynte meg. Fritiden bestod stort sett av å sitte på PC-en. Jeg var også forferdelig skrekkelig sjenert ovenfor jenter. Nå, fem måneder senere, ser jeg opp, smiler hvis jeg gidder (er litt lat), prater til dem jeg føler for (selv om jeg trives best med å ikke si alt for mye), om en såkalt status-person ber meg om å gjøre ham en eller annen idiotisk tjeneste som han burde greie å gjøre sjøl som alle andre ber jeg ham dra til helvete, går kledd i det jeg synes er fint. Fritiden min består nå for det meste av kjæresten min, som var utenkelig for meg for ikke så alt for lenge siden.

 

I sommerferien bestemte jeg meg for at jeg var lei av å ha så dårlig selvtillit.

 

Så jeg sjekket litt rundt her og der, stort sett på internett, leste om andre som hadde forbedret selvtilliten sin, hva de hadde gjort o.s.v.. Fant ut at det er mulig å forandre personligheten sin positivt.

 

Jeg har hørt at hvis man sier noe til seg selv nok ganger, vil man begynne å tro på det selv. For min del skiftet jeg ut "jeg har dårlig selvtillit" med "jeg har god selvtillit" og "jeg er stygg" med "jeg er deilig". I starten virker det veldig dumt og meningsløst å gå rundt å si slikt til seg selv. Men prøv å tro at du mener det når du sier det. Da vil du etterhvert begynne å tro at du mener det når du sier det, og deretter vil du tro på det. Og når du tror på det, tror andre på det også.

 

Jeg fant meg noen klær jeg likte, eksperimenterte litt med hårvoks. Før prøvde jeg bare å ikke skille meg ut fra mengden, nå kledde jeg meg sånn som jeg vill, og hadde håret mitt sånn som jeg ville, og gav faen i om jeg skilte meg ut fra mengden eller ikke.

 

Jeg tok kontakt med noen folk jeg syntes virket hyggelige, ble mer kjent med dem, og de kjente andre personer, og etter hvert begynner du å få et større nettverk.

 

Han ene kompisen min, hadde funnet seg ei jente som han var veldig forelska i, og som han ville prøve seg på. Jeg ble med en gang de skulle møtes, og hun blei forelska i meg i stedet, og jeg i henne, selv om jeg prøvde å holde meg unna i starten. Etter hvert blei vi sammen. Så det at kjærlighet er en liten luring som dukker opp når du minst venter det, kan jeg skrive under på.

 

Etter dette eksploderte det vel. Bare det å vite at hun liker meg gjør det mye lettere å gi faen i om andre gjør det.

 

Og det å gi faen er nøkkelen. Men det å finne en nøkkel kan være veldig vanskelig, spesielt om det er mørkt. Så du må skru på lyset før du kan finne nøkkelen :)

 

En liten oppsummering i hva som hjalp for meg:

  • Elsk deg selv.
  • Vær målbevisst.
    Vær klar over hva du er ute etter.
  • Begynn i det små.
    Si til deg selv at du for eksempel er pen. "God morgen, Deres Majestet" er slettes ikke dum.
  • Gå kledd slik du har lyst til.
    Da mener jeg slik du egentlig har lyst til. Sånn som du innerst inne har lyst å se ut, ikke det som er mest mulig gjennomsnittlig.
  • Utvid ditt sosiale nettverk.
    Den greia med at du skal oppsøke dem med høyest sosial verdi/status syns jeg er litt teit og misforstått. Oppsøk heller de du føler at du kommer best overens med, og kanskje har felles interesser med. Ikke vent til de gjør det. Gjør det selv.
  • Gi faen.
    Gi faen i om noen ikke liker deg for den du er. Dems problem.

Hva kan jeg si ... for meg kom resten egentlig av seg selv. Og det at jeg fant kjærligheten var vel egentlig nokså tilfeldig, selv om det hjalp meg mye.

 

Ble nok litt rotete det her. Sjekk hva Ustedalen skrev, det gav meg virkelig et spark i ræva.

 

Lykke til! :)

 

Red.: Vil legge til at jeg aldri har vært noen treningsnarkoman, selv om jeg har trent litt i ny og ne. Men det har hjulpet for veldig mange.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Det er helt sant at trening ikke hjelper i det store og hele viss man fortsatt går og sier stygge ting til seg selv. Jeg vet om kroppsbyggere som ser skikkelig bra ut og er sikkert et ideal for mange som har drittdårlig selvtillit, fordi de hele tiden har et bilde av seg selv i hodet som ikke matcher virkeligheten. De skulle vært større, de skulle vær slankere, de skulle vært høyere osv osv. Så det er jo hovedsakelig tankegangen som må forandres, trening er bare et hjelpemiddel. Men viss man går på trening og bare fokuserer på at ting ikke går fort nok eller på de andre i studioet som ser "bedre" ut, så blir treningen rett og slett negativ igjen.

 

Jeg tror på det Eivolele sier, med å si positive ting til seg selv, det bør og må være hovedfokus nummer en i tillegg til å følge sine innerste egentlige ønsker. Viss man lever ut i fra hva man tror andre forventer (har mye erfaring på det) så utsletter man seg selv fullstendig. Jeg hadde etter hvert utsletta meg selv så totalt fordi jeg hadde aldri fulgt mine egne ønsker og egne drømmer at jeg brukte et par år på faktisk å kunne kjenne igjen mine egne ønsker bak de automatiserte "ønskene" ut i fra hva andre synes å forvente. Det å finne ut hva man egentlig ønsker og egentlig synes er fint er ikke alltid lett, men det er absolutt det som må til for å begynne å bygge opp selvtilliten.

 

Det jeg gjør for tida som jeg fokuserer spesielt på er faktisk det å si positive ting til meg selv. Jeg sier at "Jeg er glag i meg selv og elsker meg selv for akkurat den jeg er" Jeg gir meg selv et slengkyss i speilet og det føles nesten litt flaut når jeg gjør det, men jeg skal love dere at jeg føler meg så utrolig bra etterpå. Den følelsen kan vare bare noen få minutter, men da er det opp til meg å si det på nytt. For hver gang så vil jeg tro på det mer og mer, og det føler jeg at jeg gjør også. Jeg kjenner en gnist og en motivasjon til å gå ut og finne meg en jente og virkelig ta initativet til det, noe jeg aldri har turd før. skal be en jente på kaffi nå når jeg kommer hjem igjen etter nyttår og gleder meg til det. blir kanskje ikke noe, men da finner jeg en ny. :)

 

Poenget er at jeg føler meg bedre med meg selv enn jeg har gjort noen gang før, og på trening så fokuserer jeg ikke på alle de andre som ser "bedre" ut enn meg. Viss jeg mot all formodning skulle gjøre det, så ser jeg meg selv i speilet på studioet og sier "Fy faen så sexy du er Vegard!", så føler jeg meg bra med en gang.

Lenke til kommentar
Først av alt, råder alle til å lese denne tråden.

 

Det der var en kongetråd, takk for anbefaling :) Etter å ha lest den og så smått forsøkt å begynne å praktisere det har jeg mye bedre tro på at 2008 blir et bra år!

 

Takker til alle som gidder å skrive om sine egne erfaringer. Jeg har ikke giddet å lage en sytetråd om hvor kjipt alt er, men fy faen som jeg har kjent meg igjen i noen av de som har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...