Gå til innhold

Feilmelding ved installering av (K)Ubuntu 7.10

Anbefalte innlegg

Jeg booter fra CD alt iorden. Jeg velger installer (samme om jeg bruker Live CD eller Alternative versjonen) fra (K)Ubuntu menyen som kommer frem etter oppstart. Så kommer det opp mye tekst på skjermen og det stopper opp med følgende melding:

[28.928377] Kernel panic - not syncing: Attemted to kill init!

Etter dette må jeg restarte. Det samme skjer for alle 7.10 versjonene av (K)Ubuntu; server, desktop, Live CD og Alternate.

Jeg bruker et VIA EPIA EN12000EG EDEN V4/1200Mhz,SATA Mini-ITX, DDR2-533, Fanless, LAN, Firewire hovedkort, 512MBx64, CL4, 533Mhz, 240pin RAM og en 120 GB Seagate harddisk.

Er ganske nubi på Linux.. :dontgetit:

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk opp Live CD for Kubuntu 6.06, men den krasjet etter noen minutter, når den var i ferd med å formatere og installere. Se rapport på BUG siden her

Fjernet formatering av NTFS partisjonen og da gikk installasjonen av Kubuntu 6.06 ok.

Høres ut som om du er rammet av en bug. En grei workaround kan være å installere 7.04, og så oppgradere til 7.10 over nett etterpå.

Jeg har lett etter versjon 7.04 men fant den ikke, noen forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk omsider oppdatert bios til 1.09 versjonen, og da fikk jeg installert LinuxMCE 7.10 Beta4 :grin:

Måtte først installere win XP og bruke Flash Utility for windows. Fordi DOS versjonen fikk jeg ikke til å fungere på minne pennen.

Nå har jeg problemer med skjerm driverne til linux, har postet problemet på linux forumet så får jeg se om det også løses ;)

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har lastet ned linux display drivere for VIA "opencrhome", men jeg skjønner ikke hvor denne skal installeres under LinuxMCE. jeg finner følgende oppskrift på Wiki:

HOW-TO VIA Openchrome driver for xorg:

For VIA CX700M2 UniChrome PRO II Graphics (1" VIA units) or mainly via graphics:

shell into your box and do the following:

apt-get build-dep xserver-xorg-video-via

apt-get install subversion autoconf automake libtool

cd /usr/src

svn checkout http://svn.openchrome.org/svn/trunk openchrome

cd openchrome*

./autogen.sh --prefix=/usr

make

make install

Now we have to edit /etc/X11/xorg.conf and change the device driver to via openchrome:

vi /etc/X11/xorg.conf

Go to

Section "Device"

and change

Driver "vesa"

to

Driver "openchrome"

save and test the compiled new driver with a:

X :1

and if your xwindow comes up, you can reboot and have fun

Vil noen utdype dette nærmere? Skal driverne installeres før LinuxMCE laster inn, eller gjøres dette under Kubuntu grensesnittet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...