Baudhi Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 http://www.knoppix.org/ Skikkelig bra live-cd distro, DVS: hele distroen er paa EN cd, og inkluderer 1.7GB med linux programmer ved hjelp av "run-time compression" Du bare brenner cd'en og booter den, saa autodetecter den all hardware og putter deg rett inn I X med KDE(eller du kan velge paa oppstarten.) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Har vært en lik tråd før. Prøvde, slap unna med en ødelagt dvdrom, trodde to cdbrennere også hadde gått, men de virker heldigvis. Mye bedre å legge inn noe skikkelig, mandrake eller red hat, de følger jo med på pcblad cdr Lenke til kommentar
Baudhi Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Jeg anbefaler isaafall www.debian.com eller www.gentoo.org Personlig har jeg altid en knoppix cd I lommen, utrolig fin maate og vise frem GNU/Linux Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Har vært en lik tråd før. Prøvde, slap unna med en ødelagt dvdrom, trodde to cdbrennere også hadde gått, men de virker heldigvis. Mye bedre å legge inn noe skikkelig, mandrake eller red hat, de følger jo med på pcblad cdr Ødelagt cd-rom :o Åssen i huleste skjedde det? tenkte å teste denne selv, men begynner å få litt betenkeligheter nå. Lenke til kommentar
Baudhi Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Personlig tviler jeg paa at Linux var det som forutsaket denne dvdrom'ens undergang, men en enkel maate og forhindre det om dette var tilfelle er og boote med 'knoppix noscsi' scsi-emulation er ihvertfall det eneste jeg kan tenke meg at problemet kunne vaert. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Tok en nybrent Memorex plate og vandret fornøyd inn på min brors rom, putter den inn (slot in pioneer 104s) og booter, kommer litt fremover men så sier det stopp før den kommer så langt at den får loadet oset, rart tenkte jeg og prøvde brenneren på samme maskin, det gikk sinnsykt treg (er jo bare 2les 2skriv da...) og dette fungerte heller ikke. Så gikk jeg til store makinen og prøvde, ja her gikk det fint. Skulle så spille need for speed 5 hos min bror (original) spilleren ville ikke lese cdn. Prøvde å flashe den men fikk bare en feilmeldig om at det ikke gikk. Så prøvde jeg ut med cdn igjen, den pep og pep men etter et par omstarter begynte den å våkne igjen. Siste gang jeg prøver på det igjen. Har ikke orket å teste den ut nå men den fungerer sikkert fint. Har nå lagt alle cdr på hovedmaskinen og emulerer de gjennom nettverket (clonecd) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Tor nok ikke at innholdet på en cd kunne ødelagt en dvd-spillers hardware :-? Isåfall er det jo mer sansylig at det var noe gale med den cden du brant det på. f eks noe løst belegg som har kommet på linsen eller noe... Lenke til kommentar
hea Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Baudhi, av ren nyskjerrighet: hvorfor anbefaler du debian til nybegnnere. Jeg installerte nylig debian på en hp712 (gammel unix arbeidssasjon). Debian er den eneste Linux som er portet til denne arkitekturen. Det viste seg at med denne distribusjonen fulgte KDE2.etellerannet og en gammel gnome. Moroseksjonen besto av spill som vi moret oss med under Unix på åttitallet (f.eks wargames; funny...). I tillegg må man jo lese og svette litt før man er i gang. Jeg kritiserer ikke debian i seg selv, og det kan hende at i386 versjonen er mer oppdatert (håper det), men hadde dette vært mitt første møte med Linux tror jeg at jeg hadde vært windowsbruker i dag... Jeg understreker: dette var IKKE ment som kritikk av debian. Det er en enkel sak å oppgradere. Debian dekker vel også flest arkitekturer hvis jeg ikke tar helt feil. :smile: Lenke til kommentar
Baudhi Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 hehe Kom nettopp av mobben med en "newb" som jeg forklarte hvordan 'apt-get install gaim', Haaper han dukker opp paa gaimen min her naa snart Men, basically debian har stable/testing/unstable Alle apps gaar liksom igjennom unstable saa etter de har oppfylt noen kriterier saa videre til testing, saa naar de er verifisert "stabil" saa er det stable, dette tar jo seff tid saa stable er somregel litt "gammlere" Men du kan jo ogsaa ha systemer som inneholder noen stable, testing og unstable, vis du f.eks vil bruke siste kde release. Grunnen for at jeg anbefaler debian og gentoo er pga alle pakkene som er tilgjengelig uten og brenne ett ton med cd'er. Gentoo anbefaler jeg vel egentlig mest, ingenting som og bruke ett par dager paa og installere linux fra scratch for og faa in litt kjaerlighet for Linux, og install guidene demmes er jo skikkelig bra og punktlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå