Gå til innhold

hjelp til nattbilder

Anbefalte innlegg

grønn nybegynner :p

har et canon EOS 400D, får ikke helt til dette med nattshoots... bruker mest auto, for har ikke helt sittet meg inn i hvilke funksjoner som her hva.... men det funker jo ikke om natten...

hvilke innstillinger bruker jeg?

på "hjulet" står det jo P - TV - AV - M - A-dep, hva som er hva går rundt i hodet mitt :blush:

hvilke innstillinger bruker jeg om natten? har prøvd forskjellig, men får ikke til noe som helst egentlig...ergerlig!

f.eks ta bilde av et juletre i mørket, by/sted by night, fyrverkeri (lyst å prøve på nyttårsaften)

håper noen har noen tips til meg! :yes:

(har stativ)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grønn nybegynner :p

har et canon EOS 400D, får ikke helt til dette med nattshoots... bruker mest auto, for har ikke helt sittet meg inn i hvilke funksjoner som her hva.... men det funker jo ikke om natten...

hvilke innstillinger bruker jeg?

på "hjulet" står det jo P - TV - AV - M - A-dep, hva som er hva går rundt i hodet mitt :blush:

hvilke innstillinger bruker jeg om natten? har prøvd forskjellig, men får ikke til noe som helst egentlig...ergerlig!

f.eks ta bilde av et juletre i mørket, by/sted by night, fyrverkeri (lyst å prøve på nyttårsaften)

håper noen har noen tips til meg! :yes:

Enten 'Tv' eller 'M' som egner seg best. Er det nesten helt mørkt, er det lukkertider på noen sekunder som gjelder, du må bare prøve deg frem og få en feeling med det. ISO800 eller ISO1600 er greit hvis du ønsker kortest mulig lukkertider, men du kan få fine effekter med lavere ISO-verdier og lenger lukkertider. Stativ er et must, i hvert fall hvis du ikke har noe å støtte deg på. Har du det, kan du klare å få brukbare bilder av f.eks. fyrverkeri "håndholdt" også, med mindre du er veldig ustødig på labben...
Lenke til kommentar

tv=lukkerprioritet

av=blenderprioritet

m=manuell (dvs du justerer blender og lukker som du vil, samt iso)

a-dep vet jeg faktisk ikke, har ikke tenkt så mye på den :p

om natten er det bare og prøve seg frem med lange lukkertider uten stativ, start på f.eks 1 sek og gå lengre til bildet ser ok ut på skjermen på kamera...

Noen andre kan sikkert gå mer nøye ut og forklare for deg. kos deg med kamera ditt :)

Mvh Kim-S

Lenke til kommentar

Sett kameraet ditt på M. Det er manuelt. Ta har du full frihet til å justere blender og lukker. Disse to bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn gjennom linsa og hvor lenge eksponeringen skal være. Og, det aller viktigste ved å ta nattbilder: sett kameraet på et stativ! Dermed kan du ha så lang lukkertid som du vil uten at det blir uklart.

Lukker er nemlig hvor lenge eksponeringen skal være, altså fra der du trykker på utløseren blir faktisk bildet tatt før du hører det andre klikket fra kameraet ditt (har det samme kameraet som deg, så jeg kjenner det). Hvis du da har lang lukkertid (det tar lang tid mellom de to klikkene) vil alt mellom de to klikkene bli med på bildet. Du vil ta nattbilder, og da er det naturlig med lang lukkertid slik at det kommer mest mulig lys inn. Men som sagt, bruk stativ ellers blir det uklart :)

Blender får noen andre forklare.

Lenke til kommentar
Muligens litt OT, men på mitt kamera(400D) kan jeg ikke velge blender i manuell modus.

Tok meg litt tid å finne ut av dette selv, men når du har kameraet i M, må du holde inne Av +/- knappen og snu på hjulet når du skal stille blender :)

Lenke til kommentar
Muligens litt OT, men på mitt kamera(400D) kan jeg ikke velge blender i manuell modus.

Tok meg litt tid å finne ut av dette selv, men når du har kameraet i M, må du holde inne Av +/- knappen og snu på hjulet når du skal stille blender :)

Why thank you^^ Lærte jeg det jeg og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...