CaStiLLo499 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Hei. Jeg har ET ATI Radeon HD 2600XT Diamond skjermkort. den har: 512MB DDR3, 2x Dual Link DVI, Vivo, HDCP Videominne installert (maks) 512 MB - GDDR4 SDRAM Kjerneklokkehastighet 850 MHz Støttede API OpenGL 2.0, DirectX 10 Videoutgang 3840 x 2400 Maks. antall skjermer som støttes 2 Memory : 512MB DDR4 @ 2300MHz og når jeg prøver å spille Oblivion for eksempel, så lagger det som en gris. jeg skjønner ikke hvorfor, PC-en min har mye mer enn spillet krever. PC-en min har: Hovedkort ASUS Crosshair 2Gb ram Amd Athlon 64 6000+ x2 3Ghz dual-core. 500gb harddisk og spillet krever: Memory: 1024MB Free Disk Space: 4.6GB Display Card: ATI X800 series, NVIDIA GeForce 6800 series, or higher video card Jeg har installert driverne på skjermkortet (de nyeste) og jeg har et spørsmål til: catalyst control center (instillinger for skjermkort program) sier at det bare er 1150mhz memory clock på skjermkortet. (skal den egentlig ikke ha 2300mhz?). og den lar meg bare overklokke til 1175mhz. hva kan problemet være? JEG TAKKER FOR SVAR Endret 26. desember 2007 av Skagen Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Grunnen til at Oblivion hakker er at skjermkortet er for dårlig(hvertfall til å kjøre spillet på de høyeste grafikkinnstillingene). Grunnen til at Catalyst viser 1150MHz er at det er den reelle frekvensen. Nyere skjermkort bruker GDDR-minne(vanligvis GDDR3), som står for Double Data Rate, det vil si at minnet kan sende to "pakker" med info per klokkesyklus. Derfor må du gange den frekvensen med to får å få den effektive frekvensen, altså 1150MHz x 2 = 2300MHz. Lenke til kommentar
CaStiLLo499 Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Tusen takk da er jeg nødt til å kjøpe meg et bedre skjermkort -.- det jeg har er nytt (tror jeg) og kosta meg 1600kr... pluss at det kortet har fått mange gode kommentarer, masse bra om det -.- så jeg trodde på at det var bra og kjøpte det.... Lenke til kommentar
CaStiLLo499 Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 men ossen skjermkort bør jeg kjøpe? (helst som tar de nyeste spillene som er ute nå) Hva er det et skjermkort bør ha mest av for at det skal være bra? fordi det kortet jeg har var jo en av de som hadde mest av memory clock og kjerneklokke hastighet. (2300MHz og 850 MHz) jeg er forvirret... og fettern min kjøpte seg et skjermkort til 500kr og spillet funker bra hos han (oblivion) Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Prøv å juster ned grafikkinstillingene og se om du kanskje får det spillbart da før du kjøper nytt kort. Lenke til kommentar
CaStiLLo499 Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 hmm... det er litt rart... fordi jeg har lest om skjermkortet, og det skal egentlig klare spillet på fullt grafikk. og dessuten når jeg prøver å sette grafikken ned, så "lagger" det like mye... Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 hmm... det er litt rart... fordi jeg har lest om skjermkortet, og det skal egentlig klare spillet på fullt grafikk.og dessuten når jeg prøver å sette grafikken ned, så "lagger" det like mye... Har du slått av AA/AF? Prøv å stille ned oppløsningen. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. Jeg undres....Opplever noe liknende når jeg kjører Video stress test på CSS. grafikken går glatt, så pluselig hopper den et steg og så fortsetter det fint. Varer i et sekund bare, men sjer gjennom hele testen. Lenke til kommentar
CaStiLLo499 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet? fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet? fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer. Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det. Lenke til kommentar
CaStiLLo499 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet? fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer. Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det. ok...da skal jeg prøve å overse det.. .selv om det er irriterende. men har det noe å si om man bare kjøper et bedre skjermkort? eller vil problemet alltid være der? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet? fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer. Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det. ok...da skal jeg prøve å overse det.. .selv om det er irriterende. men har det noe å si om man bare kjøper et bedre skjermkort? eller vil problemet alltid være der? Nå kan ikke jeg være sikker på om det er frameskipping du ser. i alle fall så mener jeg alle har det. For spillet bare er slik. Siden jeg så det samme på PS3. Men hvis det er frameskipping du ser så nytter det ikke å kjøpe bedre skjermkort nei. Du kan jo sjekke ved å sette ifpsclamp=0 til ifpsclamp=60 i Oblivion ini fila. Huske å sett V-sync på først. Hvis det var frameskippingen du opplevde så skal du nå få perfekt flyt. Problemet med den settingen er bare det at dersom du havner mye under 60 bilder i sekundet så går alt i sirup, dog uten hakking. He-he Lenke til kommentar
nixon Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961 Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren. jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet? fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer. Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det. ok...da skal jeg prøve å overse det.. .selv om det er irriterende. men har det noe å si om man bare kjøper et bedre skjermkort? eller vil problemet alltid være der? Nå kan ikke jeg være sikker på om det er frameskipping du ser. i alle fall så mener jeg alle har det. For spillet bare er slik. Siden jeg så det samme på PS3. Men hvis det er frameskipping du ser så nytter det ikke å kjøpe bedre skjermkort nei. Du kan jo sjekke ved å sette ifpsclamp=0 til ifpsclamp=60 i Oblivion ini fila. Huske å sett V-sync på først. Hvis det var frameskippingen du opplevde så skal du nå få perfekt flyt. Problemet med den settingen er bare det at dersom du havner mye under 60 bilder i sekundet så går alt i sirup, dog uten hakking. He-he Hvis det går i sirup kan man kanskje prøve seg frem med med ifpsclamp= mindre enn 60, f.eks. 40. Hvis det går smertefritt kan man sette opp til 50. Hvis det går fint kan man sette opp til 55. Hvis det går dårlig (sirup) vil vel optimal verdi for ifpsclamp være mellom 51 og 54 et sted. Videre prøving og feiling vil gi eksakt den beste verdi for ifpsclamp (eks 53), slik at man unngår både frameskipping og sirupssnipper. Endret 29. desember 2007 av nixon Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 I Oblivion så vil nesten alltid FPS-en ramle ganske lavt enkelte plasser. Pga. av diskloading etc og andre ting. Har testet dette med forskjellige Clamp settinger, og det blir ikke tilfredsstillende uansett hva jeg gjør. Og jeg har jo 8800GTX. Lenke til kommentar
CaStiLLo499 Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 ok... er det et bra skjermkort? srry for det dumme spørsmålet, men jeg har hørt ganske mye om det. Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 8800GTX er et meget bra skjermkort ja, selv om det er over et år siden det ble lansert. Fudzilla-artikkel om 8800GTX For de som skal kjøpe nytt Highend-kort idag er dog 8800GT eller nye 8800GTS 512MB anbefalt siden de gir mye mer ytelse for pengene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå