Gå til innhold

Radeon HD 2600XT hakker i Oblivion


CaStiLLo499

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ET ATI Radeon HD 2600XT Diamond skjermkort.

den har:

 

512MB DDR3, 2x Dual Link DVI, Vivo, HDCP

Videominne installert (maks) 512 MB - GDDR4 SDRAM

Kjerneklokkehastighet 850 MHz

Støttede API OpenGL 2.0, DirectX 10

Videoutgang 3840 x 2400

Maks. antall skjermer som støttes 2

Memory : 512MB DDR4 @ 2300MHz

 

og når jeg prøver å spille Oblivion for eksempel, så lagger det som en gris.

jeg skjønner ikke hvorfor, PC-en min har mye mer enn spillet krever.

 

PC-en min har:

 

Hovedkort ASUS Crosshair

2Gb ram

Amd Athlon 64 6000+ x2 3Ghz dual-core.

500gb harddisk

 

og spillet krever:

 

Memory: 1024MB

Free Disk Space: 4.6GB

Display Card: ATI X800 series, NVIDIA GeForce 6800 series, or higher video card

 

 

Jeg har installert driverne på skjermkortet (de nyeste)

 

og jeg har et spørsmål til:

 

catalyst control center (instillinger for skjermkort program) sier at det bare er 1150mhz memory clock på skjermkortet.

(skal den egentlig ikke ha 2300mhz?). og den lar meg bare overklokke til 1175mhz. hva kan problemet være?

 

JEG TAKKER FOR SVAR :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Oblivion hakker er at skjermkortet er for dårlig(hvertfall til å kjøre spillet på de høyeste grafikkinnstillingene).

 

Grunnen til at Catalyst viser 1150MHz er at det er den reelle frekvensen.

Nyere skjermkort bruker GDDR-minne(vanligvis GDDR3), som står for Double Data Rate, det vil si at minnet kan sende to "pakker" med info per klokkesyklus.

 

Derfor må du gange den frekvensen med to får å få den effektive frekvensen, altså 1150MHz x 2 = 2300MHz. ;)

Lenke til kommentar

men ossen skjermkort bør jeg kjøpe? (helst som tar de nyeste spillene som er ute nå)

Hva er det et skjermkort bør ha mest av for at det skal være bra?

fordi det kortet jeg har var jo en av de som hadde mest av memory clock og kjerneklokke hastighet. (2300MHz og 850 MHz)

jeg er forvirret...

og fettern min kjøpte seg et skjermkort til 500kr og spillet funker bra hos han (oblivion)

Lenke til kommentar
Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961

 

Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren.

 

Jeg undres....Opplever noe liknende når jeg kjører Video stress test på CSS. grafikken går glatt, så pluselig hopper den et steg og så fortsetter det fint. Varer i et sekund bare, men sjer gjennom hele testen.

Lenke til kommentar
Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961

 

Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren.

 

 

 

 

jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet?

fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer.

 

Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det.

Lenke til kommentar
Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961

 

Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren.

 

 

 

 

jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet?

fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer.

 

Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det.

 

ok...da skal jeg prøve å overse det.. .selv om det er irriterende.

men har det noe å si om man bare kjøper et bedre skjermkort? eller vil problemet alltid være der?

Lenke til kommentar
Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961

 

Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren.

 

 

 

 

jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet?

fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer.

 

Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det.

 

ok...da skal jeg prøve å overse det.. .selv om det er irriterende.

men har det noe å si om man bare kjøper et bedre skjermkort? eller vil problemet alltid være der?

 

Nå kan ikke jeg være sikker på om det er frameskipping du ser. i alle fall så mener jeg alle har det. For spillet bare er slik. Siden jeg så det samme på PS3. Men hvis det er frameskipping du ser så nytter det ikke å kjøpe bedre skjermkort nei.

 

Du kan jo sjekke ved å sette ifpsclamp=0 til ifpsclamp=60 i Oblivion ini fila. Huske å sett V-sync på først. Hvis det var frameskippingen du opplevde så skal du nå få perfekt flyt. Problemet med den settingen er bare det at dersom du havner mye under 60 bilder i sekundet så går alt i sirup, dog uten hakking. He-he

Lenke til kommentar
Kan være 'Frameskipping' du opplever her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=797961

 

Dette problemet har fulgt spillet over til X-Box 360 og PS3. Lite å gjøre med det. Problemet sitter i spillmotoren.

 

 

 

 

jeg gikk inn på den linken, men var det noe svar der om hvordan man kunne fikse det problemet?

fordi jeg tar quake 4 på max uten noen problemer.

 

Frameskippingen i Quake 4 er mindre merkbar enn i Oblivion. Prøv å se på gulvet mens du løper i Quake 4. Du skal kunne se microstuttering da. Er ikke noen løsning på disse problemene. Eneste man kan gjøre er å prøve å overse det.

 

ok...da skal jeg prøve å overse det.. .selv om det er irriterende.

men har det noe å si om man bare kjøper et bedre skjermkort? eller vil problemet alltid være der?

 

Nå kan ikke jeg være sikker på om det er frameskipping du ser. i alle fall så mener jeg alle har det. For spillet bare er slik. Siden jeg så det samme på PS3. Men hvis det er frameskipping du ser så nytter det ikke å kjøpe bedre skjermkort nei.

 

Du kan jo sjekke ved å sette ifpsclamp=0 til ifpsclamp=60 i Oblivion ini fila. Huske å sett V-sync på først. Hvis det var frameskippingen du opplevde så skal du nå få perfekt flyt. Problemet med den settingen er bare det at dersom du havner mye under 60 bilder i sekundet så går alt i sirup, dog uten hakking. He-he

 

Hvis det går i sirup kan man kanskje prøve seg frem med med ifpsclamp= mindre enn 60, f.eks. 40. Hvis det går smertefritt kan man sette opp til 50. Hvis det går fint kan man sette opp til 55. Hvis det går dårlig (sirup) vil vel optimal verdi for ifpsclamp være mellom 51 og 54 et sted. Videre prøving og feiling vil gi eksakt den beste verdi for ifpsclamp (eks 53), slik at man unngår både frameskipping og sirupssnipper.

Endret av nixon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...