Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen under avspilling av .avi/.wma (EN8800GTS)

Anbefalte innlegg

Søkte om dette men kunne ikke finne noe :( (beklager om jeg har klart bomme på topics om dette)

hardware info:

Motherboard: abi 1p35 pro

CPU Type : Intel core 2 duo

CPU Speed : 2.66GHz

Product Type : Graphic Card

Product Model : EN8800 Series

RAM: 2Gb DDR

Jeg har i det siste hatt et problem som får meg til å ville kaste maskinen ut av nærmeste vindu, men før den galskapen inntraff kom jeg på at jeg kunne spørre her. :p

Problemet er at så fort jeg er i nærheten av .avi & .wma filer (er disse som har skylden ut fra hva jeg har funnet så langt, kan godt være andre filer og, men men) ender det alltid i en bluescreen som "lagger" i rundt et halvt sekund før hele maskinen rebooter. Det hadde selvsagt hjulpet om jeg kunne lest denne bluescreenen men det rekker jeg rett og slett ikke (har prøvd å ta bilder/filme og alt :p).

Så problemet er altså at maskinen krasjer når filmer med formatet .avi og/eller .wma spilles, dette gjelder også avspillere som bruker disse som hovedformater/codec'er som media player og VLC-media player. Samt nettsider som kjører filmer med disse formatene og alt av spill med introer/cut scenes. Det skal nevnes her at lydfiler funker på media player. Jeg kan også spille av filmer som er konvertert over til MPEG4 og kjøres i Quicktime. Så det må ha noe med codec'er å gjøre om jeg ikke tar feil.

Som dere skjønner så har dette med tiden blitt meget frustrerende. Og jeg har prøvd å re-installere med basisdriveren og dette funker helt til jeg starter maskinen på nytt (les: neste dag). Så må være en slags auto-match/update eller liknende under oppstart. Windows xp har også merket de nyere driverene (de jeg laster ned) som "mulige problemer" eller liknende. Altså at de har potensiale for å ødelegge ut fra hva jeg kan skjønne. Dette har ført til at jeg lurer på om det ikke er Nvidia som har gjort "en glipp" her.

Teorien går: det virker som at avspillerne og grafikk kortet mitt har en eller annen felles tråd og kortet mitt blir "forvirret" når en film starter, og tror at det er en massiv oppgave som starter som fører til at den "svir seg selv", eller at den looper RAM bruken fra filmoppstarten til PC-en kneler.

Jeg har prøvd å konvertere om avspillingsformatene eller for å si det bedre: hele avspillings miljøet med klmcodecs (tror jeg det var), som i teorien skulle forandre avspiller og fil til et annet format. Men dette funket ikke.

En annen rar ting som skjedd enå nylig var at mens jeg spilte world of warcraft (spill uten intro ^^) så gikk det bra, men det krasjet som nevnt ovenfor når jeg tab'et det bort. I dag vil det ikke starte i det hele tatt p.ga. bluescreen.

Sendte en mail til Nvidia support, men eneste hjelpen jeg fikk der var sitat: "Please contact your dealer for replacement /repair of this card." << det var alt som sto der.

Det eneste jeg ikke har gjort er å formatere hele PC-en, men slike drastiske tiltak (som jeg tror ikke vil hjelpe, bare utsette) venter jeg litt til med.

Så som en konklusjon av denne ekstremt lange posten:

1) EN8800GTS kort (dyreste delen på PC-en) ødelegger for meg mest sannsynelig.. ironisk nok

2) Pc krasjer når meste parten av filmer spilles av

3) windows liker ikke Nvidia patcher

4) Kan ikke "godta" en slik feil, det er jo snakk om å effektivt ødelegge PC-en min.

Så håper at om noen har opplevd dette, har hørt om en løsning, vet hva jeg skal gjøre eller liknende vil poste her :)

Endret av Petta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv deg på å fjerne alt av codecs fra maskinen. avinstaller alt av media spillere botsett fra wmp.

legg inn en codec pakke fra f.eks her: http://www.cccp-project.net/

nå som jeg har lest hele posten din ville jeg kanskje lurt litt på om skjermkortet ditt også skaper noen problemer.. ville forsøkt å bytte det ut med noe annet sånn for å ha prøvd det også.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...