Gå til innhold

2linjer som 1stor på samme maskin?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Sitter i dag med et lite luksus problem.

Har pr i dag 2 internettlinjer i huset.

 

Lurer da på om jeg kan sløyfe de sammen til 1, så servern min kan benytte begge to til torrent's f.eks..

 

Har i dag:

 

12mb fra start

5\5 fiber

 

Kan jeg på noen måte koble disse til så jeg får f.eks 17mb i nedlastings hastighet?

Og kan routern min gjøre det?

Har DGL-4300 gaming routern i fra D-Link

 

Så om noen vet at det er mulig så hyl ut, hadde vært gøy siden jeg skal ha disse to linjene i ca 2måneder:)

Pga litt feil med oppsigelsetid:(

Så hadde jeg i det minste fått utnyttet det og ha 2 linjer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er mulig men krever enten som nevnt over, en router som støtter 2 linjer eller annet utstyr som kan koble disse sammen(server m ekstra nettkort)

Du vil uansett ikke få 5+12mbit=17 men 5+12mbit som du allerede har i dag, men på ett nett hvis ikke jeg tar mye feil(hvor trafikken blir deligert til den minst belastede linjen, eller etter ønske/konfigurasjon). en annen løsning vil bli mye mer avansert igjen.

 

Grunnen til at du ikke får 17mbit er nok relatert med det som har med "standard gateway" i ip-protokollen å gjøre.

 

Hvis du vil utnytte dette best mulig vil jeg anbefale deg å bare sette en maskin til nedlasting på det ene nettet, og benytte en annen maskin til surfing på det andre. eller laste ned fra begge men forskjellige filer alt etter som.

Dette forutsetter da at du har 2 eller flere PC-er :)

 

en annen ting som kanskje er mulig er å benytte virituelle PC-er i f.eks vmware.

 

Håper dette hjalp litt på vei.

Lenke til kommentar

For å "koble" saman fleire nettlinjer så må du ha eit eller anna utstyr som har to wanporter. Anten egen router som har det eller oppsett av ein boks (pc med linux og fleire nettverkskort mnimium 3).

 

Utfordringa er å konfigurere dette rett slik at det blir koadbalancing mellom linjene.

Å laste ned i 17Mbit blir nok utopi då problemene kan oppstå når uploaden blir fyllt.

Sjølv bundla eg ei adsl2+ linje saman med canal digitals 4/2

I teorien 30 down og ca 3,5 up. på det meste var vel 24 det eg greide å laste ned men noko meir kom eg ikkje opp i.

Men det som var behageleg var at eg kunne sette den eine linja til ein type trafikk mens den andre tok den reine surfinga. Dermed kunne eg laste ned det eg ville utan at det blei jam i nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...