Gå til innhold

Kan 64bits linux skape kompatibiltetsproblemer med diverse programmer?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe inn server over nyttår og jeg lurer på om det er mulig at 64bits linux (Ubuntu Server 64bit) kan skape problemer for meg hvis jeg skal installere Source Dedicated Server, VT server, eventuelt andre programmer man kan trenge på en server? (Samba og LAMP etc.). Hadde tenkt å sette inn 4GB i denne serveren. Trenger jeg forresten 4 Gb RAM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har satt opp flere source servere og det går helt fint. Er egne binarys til dualcore x64

Når det gjelder Samba, Apache, php, mysql osv... så finnes dette garantert i en 64 bit versjon som følger med distrubusjonen din.

Så på hjemmesiden til ventrilo der var det kun en Solaris SPARC - 64bit versjon. ikke en 64 bit verjson til linux. Det er dermed ikke sikkert at det ikke virker, de fleste distroer kjører 32 bit uten problemer.

Med 4 GB RAM så har du hverfall så det holder. Om du trenger det, det kommer veil litt ann på hvor mye serveren blir brukt.

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar

Linuxkjernen har ingen problemer med 32-bits binærfiler, men skal du kjøre slik programvare så må du ha et ekstra sett med biblioteksfiler.

Med mindre du vet at du vil få en ytelsesgevins (hvis tilstede, som regel marginal) ved å skifte til 64-bits kernel, så vil jeg anbefale å gå for 32-bits.

Lenke til kommentar
"Gevinsten" skulle isåfall være at jeg for satt inn 4Gb RAM, men hvis dere mener det er unødvendig så kan jeg jo droppe det. Er det ikke lurt å ha en del RAM på en server da?

Bare hvis du har tenkt til å bruke alt minnet ;)

Nå vet jeg ikke hvordan utnyttelsen av 4GiB RAM er i Linux, og hvorvidt det er aktuelt å benytte seg av "High mem"/PAE for å kunne bruke hele adresseområdet under 4GiB, men er "tapet" på 512MiB, så hadde jeg definitivt gått for 32-bits.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe inn server over nyttår og jeg lurer på om det er mulig at 64bits linux (Ubuntu Server 64bit) kan skape problemer for meg hvis jeg skal installere Source Dedicated Server, VT server, eventuelt andre programmer man kan trenge på en server? (Samba og LAMP etc.).

Neppe. Fortsatt er 32-bit utgavene litt bedre gjennomarbeidet, men på server siden er 64-bit meget modent. Selv på desktop har jeg nå endelig konvertert til 64-bit på min hovedmaskin, så det er rimelig modent der også. Alle 32-bit programmer skal i prinsippet kjøre på 64-bit, men pakkevedlikehold er ofte bedre på 32-bit når det kommer til desktop applikasjoner. Du kan også oppleve problemer med 32-bit plug-in eller 32-bit bibliotek som da ikke kan benyttes inne i en 64-bit prosess, men dette er neppe problemer du dumper borti rent bortsett fra nettleser plug-in blobs.

Hadde tenkt å sette inn 4GB i denne serveren. Trenger jeg forresten 4 Gb RAM?
Hvis du skal håndtere store databaser, hvis ikke trenger du neppe mer enn 256-512MB.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...