Gå til innhold

Er nysgjerrig på Artemis Fowl bøkene.

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor forkjærlighet for bøker med en god del fantasi, spenning og en del humor, og da jeg hørte om Artemis Fowl bøkene, som er blitt skrevet av Eoin Colfer, ble jeg litt interessert, men jeg glemte dem fort ut igjen(det er noen år siden for å si det sånn). Det jeg lurer på, er om bøkene er mer for barn eller om noen på 17 år kan nøye seg med?

Blir glad for svar, trenger nye bøker å lese. Hadde vært kjekt med andre forslag også, og ja, jeg har lest Harry Potter bøkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg elsket Artemis Fowl-bøkene da jeg var mindre, leste vel den siste for et år siden kanskje (jeg er 17). Bøkene er nok rettet mer mot yngre, men om du liker slike bøker så anbefaler jeg dem veldig ;) Les den først, og se hva du syns. Du kommer deg raskt igjennom dem.

Så forresten at det hadde kommet en ny (?) bok da jeg var i bokhandleren i dag, noen som har lest den?

Edit: Forresten, du spurte om tips til andre bøker, har du lest Sagaen om Darren Shan? 12 pocketbøker. Kanskje litt barnslige, men jeg ble helt oppslukt i dem :)

Endret av madompa
Lenke til kommentar
Aldri hørt om sagaen, men jeg vil ikke ha for barnslige bøker heller.

Takker for tipset, og jeg er åpen for flere forslag.

Kort fortalt handler det om en gutt som for å redde bestekompisen sin, iscenesetter sin egen død og blir til en vampyr. Mye spennende temaer og teorier som blir tatt opp, blant annet hvordan det å reise tilbake i tid påvirker nåtiden, den fikk i alle fall meg til å tenk etter å ha lest siste boka. Men det er som sagt noen år siden, men verdt å sjekke ut ;) Jeg satt i alle fall veldig stor pris på serien, noe som sier seg selv når man leser alle 12 bøkene.

Lenke til kommentar

Artemis Fowl bøkene er ganske morsomme. Leste de selv for første gang i en alder av 18 år og storkoste meg. Morsomme bøker med enkel, men god, humor. Selv om det egentlig er ment som en barnebøker er det ingenting i veien for å lese de når du er litt eldre heller.

Hvis du liker litt fantasy kan du jo også lese triologien "de fire og han som gjør galt verre". Skikkelig morsomme bøker, fra en norsk fantasyforfatter. Eneste problemet er at han er fryktelig treig med den siste boka. Har sendt litt mail til forlaget og forhørt meg. De første gangene var boka like rundt hjørnet. Nå sist gang hadde de ikke lenger peiling da de måtte sitte pent og vente på forfatteren de også. Men veldig gode bøker, både "Artemis Fowl" bøkene og "De fire og han som gjør galt verre".

Kan også anbefalle "Den mørke materien" av Phillip Pullman hvis du ikke allerede har lest de. Første boken i triologien er "Det gylne kompasset" som går på kino i disse dager.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker litt mer "voksen" fantasy vil jeg anbefale serien A Song of Ice and Fire. Meget gode bøker.

Dog er de bare å finne på engelsk og de er relativt tykke (700+ sider per bok), men absolutt ikke noe i veien for at en 17-åring klarer å lese det (tror jeg var ca så gammel da jeg leste den første boka).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tar ikke spesielt lang tid å finne ut om du liker dem eller ikke, ikke så lange eller avanserte at det gjør noe. Selv har jeg lest samtlige, selv om det må sies at jeg ikke klarer å sette fullt så stor pris på dem lenger.

Prøvd Sagaen om Belgarion? Ikke den mest kompliserte heller, men fantasy som (såvidt jeg har sett) ikke blir nevnt så ofte.

Lenke til kommentar

Ja, Artemis bøkene er vel verd lesingen. Men som sagt tidligere i tråden, så finner du fort ut om du liker dem for de er ikke spesielt lange eller kompliserte.

Angående serien "De fire og han som gjør galt verre" så snakket jeg faktisk litt med forfatteren på grunn av et prosjekt vi hadde på skolen. Han nevnte at han opplevde sin til nå største skriveblokk, men også at han holdt på å skrive andre bøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...