Gå til innhold

Hvordan ville en verden med færre mennesker vært?

Anbefalte innlegg

Ja, la oss ta et ganske tema av ganske bisarr grad, som er mer eller mindre et moralsk tabu.

Avbefolkning. Vi er et knippe milliarder mennesker her på jorda, og som vi alle vet, er det ikke akkurat positivt for naturen. Det er økende fattigdom i verden, og alle vet at hvis alle jordas mennesker fikk like bra levestandard som oss, ville vi alle dødd av næringsmangel og nærmest druknet i søppel. Jeg er en av de som mener at befolkningstallet MÅ ned for at jorda skal holde seg stabil. Mange er sikkert uenige, men la meg stille dere et par spørsmål jeg håper dere kunne reflektert over.

Helst reflekter (som sagt) over saken, ikke bare svar et par ord. Da blir det aldri noen god debatt med skikkelige meninger.

1. Hvis du _MÅTTE_ bestemme hvordan befolkningstallet skulle gå ned, hva ville du valgt da?

2. Hvordan tror du samfunnet ville fungert hvis befolkningstallet hadde blitt halvert?

3. Hva er det minste antall mennesker (på jorda) dagens samfunnsmodell kan fungere med?

4. Liker du poteter best kokt eller stekt?

Mvh.

Zaran

EDIT:

Dere trenger ikke svare på spørsmål 1 om dere finner det støtende.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nucler missile på alle pakkiser og iran. iraq osv osv

Jeg var faktisk ikke 100% negativ til stemmerett for 16-åringer før jeg leste dette innlegget. Men nå har du overbevist meg. Selv om du sannsynligvis ikke er mer enn 15 år er det grenser for hvor mye man kan modnes på ett år.

On-Topic:

1. Fødselsplanlegging/Ettbarnspolitikk

2. Mindre forurensing, ressursbruk og søppel. Samfunnet hadde nok fungert flott.

3. Aner ikke.

4. Stekt. Hardt stekt med mye krydder.

Lenke til kommentar
nucler missile på alle pakkiser og iran. iraq osv osv

Jeg var faktisk ikke 100% negativ til stemmerett for 16-åringer før jeg leste dette innlegget. Men nå har du overbevist meg. Selv om du sannsynligvis ikke er mer enn 15 år er det grenser for hvor mye man kan modnes på ett år.

On-Topic:

1. Fødselsplanlegging/Ettbarnspolitikk

2. Mindre forurensing, ressursbruk og søppel. Samfunnet hadde nok fungert flott.

3. Aner ikke.

4. Stekt. Hardt stekt med mye krydder.

Regner med at du forstår at denne personen ikke er reprasentativt for alle 15-16 åringer. :thumbup:

Rett på sak:

Jeg er også av den oppfatning av at jorden er overbefolket. Hvordan vi hinder at jorden blir mer overbefolket er et verre problem. Etbarnspolitikk er nok en god ide.

Ellers så tror jeg at de forsalgene Kalinken har, er gode forslag.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

1. Jeg ville kjørt en form for den ettbarnspolitikken Kina har. Det vil si at hver husholdning ikke ville bli tillatt å ha mer enn 1 barn. Dette ville antakelig ført til at mange foreldre ville ha tvillinger/trillinger, slik at deres barn hadde noen å leke med. Da ville antakelig mange tatt abort av fosterne helt til de fikk tvillinger/trillinger. Dette ville da bli en stor utgift for samfunnet. Men off course, dette er bare teorier.

2. Jeg tror at samfunnet ville ha fungert nesten tilsvarende som i dag. Det er jo ikke lenge siden man bare var 2 milliarder, på 1900-tallet, og det var da ikke avbefolket mange plasser der fordet.

3. Jeg tror at samfunnet kunne fungert sånt noenlunde med 1 milliard mennesker, men om man skulle kunne kjenne seg igjen i dagens samfunn at man må opp i 1.5-2 milliarder mennesker.

4. Stekt, med skall på, salt og krydder. Men på hvilken måte hadde dette spørsmålet relevanse for emnet?

Lenke til kommentar

Denne artikkelen tar for seg den naturlige utviklingen av befolkningstilveksten i et samfunn.

http://stinen.stud.hive.no/NSM/mappe4.doc

Utfordringen her er å sørge for at forholdene blir lagt til rette for at de land som nå har en høy befolkningsvekst går gjennom de forskjellige faser så raskt som mulig. Det kan bare gjøres ved en omlegging av den utvikling vi nå ser med at de rike blir stadig rikere og de fattige stadig fattigere. Legg merke til dette sitatet fra artikkelen:

”Noe av det som blir sett på som det viktigste og mest effektive innenfor antinatalistisk arbeid, er å utdanne kvinner. Opplysning og mer kvinnedeltagelse i samfunnet er en viktig nøkkel til økt familieplanlegging.”

Lenke til kommentar

Overbefolkning vil trolig bli et stort problem kansje på samme stadie som klimahysteriet er idag. Tror flere land vil adoptere ettbarnspolitikken etterhvert.

1. Hvis du _MÅTTE_ bestemme hvordan befolkningstallet skulle gå ned, hva ville du valgt da?

-Ettbarnspolitikk

2. Hvordan tror du samfunnet ville fungert hvis befolkningstallet hadde blitt halvert?

-Romslig, ser ikke et problem der.

3. Hva er det minste antall mennesker (på jorda) dagens samfunnsmodell kan fungere med?

-Vansklig å si...

4. Liker du poteter best kokt eller stekt?

-Stekt på plate med pommefritskrydder.

Lenke til kommentar
Ja, la oss ta et ganske tema av ganske bisarr grad, som er mer eller mindre et moralsk tabu.

Avbefolkning. Vi er et knippe milliarder mennesker her på jorda, og som vi alle vet, er det ikke akkurat positivt for naturen. Det er økende fattigdom i verden, og alle vet at hvis alle jordas mennesker fikk like bra levestandard som oss, ville vi alle dødd av næringsmangel og nærmest druknet i søppel.

Kan du dokumentere den påstanden?

Lenke til kommentar

Yes, leste en artikkel om det i et finansblad på caffeen. Husker ikke hvilket et, men det var fra Oktober.

Dessuten sier det seg selv. HDI'en øker ikke akkurat i de fattige landene, og befolkningstallet øker. HDI inkluderer vel forsåvidt også BNP, og den øker heller ikke akkurat per fødte innbygger i de folkerike landene (med unntak av Kina, ENN så lenge.)

Forresten, hvis jeg var slem diktator ville jeg nok dumpet folk på havet, i stedet for å sette de i konsentrasjonsleirer eller gasse dem ihjel.

Hitler kunne spart mye penger på det.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...