Olum Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 I Norge er det veldig vanlig, men på andre språk velger de heller å være stille mens de tenker på hva de skulle si. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Skjønte ikke den videoen. Snakket han norsk? Lenke til kommentar
Olum Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg måtte lese teksten for å skjønne hva han sa. Det var i hvertfall ikke norsk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Var sikkert ein blanding norsk, tysk, islands, svensk, finsk, dansk og oppdikta språk. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Akkurat som Tolkiens alvisk. Han blanda en del nordiske språk pluss fantasien sin Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Norsk høres visstnok syngende ut, ja. Det er spesielt med norsk at vi har to ulike tonemer, dvs. at vi uttaler 'tanken' og 'tanken,' 'bønner' og 'bønder' osv. osv. forskjellig. Da blir vel norsk mindre monotont enn mange andre språk, og det er da kanskje ikke så rart at det virker litt syngende. Lenke til kommentar
Meits Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Norsk høres visstnok syngende ut, ja. Det er spesielt med norsk at vi har to ulike tonemer, dvs. at vi uttaler 'tanken' og 'tanken,' 'bønner' og 'bønder' osv. osv. forskjellig. Da blir vel norsk mindre monotont enn mange andre språk, og det er da kanskje ikke så rart at det virker litt syngende. Tror ikke tonemforskjellene bidrar *så* mye. Det er vel for få ord som blir påvirket av dette til at det gir norsk syngekvaliteten. Endret 2. januar 2008 av Meits Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Det med syngingen er vel kanskje fordi at vi norske går motsatt vei med tonene når vi avslutter setninger. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Det med de to tonemene er nok bare en del av forklaringen, ja. Men det er veldig mange slike ordpar med forskjellig tonem, når en tenker seg om. 'Borde' og 'bordet,' 'huse' og huset,' 'lyse' og 'lyset' osv. osv. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Det med syngingen er vel kanskje fordi at vi norske går motsatt vei med tonene når vi avslutter setninger. På Østlandet ja. Vi privilegerte fra Vestlandet har som regel få problemer med tonefall når vi snakker engelsk, og har i tillegg skarringen skikkelig inne så vi ikke høres ut som idioter når vi snakker tysk, hehe Endret 4. januar 2008 av Irgendwer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Vi høres vel ikke så voldsomt forskjellige ut fra svensk kan jeg tenke meg. Og da er det jo bare å høre på svenskekokken i muppet show. Youtube. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Hvis du mener norsk, hadde Robert Gustavson en god parodi på Typisk norsk en gang. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/37039 Er det i denne en plass? Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg synes det er overraskende at såpass mange utlendinger synes norsk høres syngende ut. Selv synes jeg for øvrig svensk er vakrere, mykere og mer poetisk enn norsk, men har hørt flere svensker si det samme om vårt språk, så dette er ikke lett å bli klok på, gitt. Helt fantastisk sketsj, forresten! Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Det med syngingen er vel kanskje fordi at vi norske går motsatt vei med tonene når vi avslutter setninger. På Østlandet ja. Vi privilegerte fra Vestlandet har som regel få problemer med tonefall når vi snakker engelsk, og har i tillegg skarringen skikkelig inne så vi ikke høres ut som idioter når vi snakker tysk, hehe Derimot høres det verre ut når dere prøver å snakke engelsk :-) (tuller bare!) Synes , som en allerede har sagt, at språket i videoen ligner mere på nederlandsk enn norsk. Tysk synes jeg ikke det ligner så mye på, men jeg bor i et tysktalende land så er sikkert ikke helt objektiv der... Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vel, de her i USA syntes det høres helt sykt ut når jeg snakker norsk. Flere tror det er russisk til tider. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Huh, artig tanke...har strengt tatt ikke tenkt på hvordan det norske språket høres ut for andre. Det vil jo selvsagt være avhengi av hvilket språk vedkommende har som hører norsk og hvor likt det er og slikt, men at det høres ut som sang? Merkelig må jeg virkelig si. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vel, de her i USA syntes det høres helt sykt ut når jeg snakker norsk.Flere tror det er russisk til tider. Det var noen som stoppet meg og ei venninne i USA og spurte om vi var fra Russland. Vet ikke helt om han hadde hørt oss prate eller om han syntes vi så russiske ut. Forresten, er det bare jeg som irriterer meg over emnetittel? "UTElandske" Lenke til kommentar
LysDiode Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 I klassen min er det en fyr som kan islands flytende, begge foreldrene er derfra, men han kan flytene norsk også da.. i alle fall, tonefallet etc. i den videoen minner veldig om islandsk. I videoen sier han "Eskortarr", mens det oversettes med "Good evening" :!: Jeg suns det var en lite morsom video.. =/ Lenke til kommentar
IonDissonance Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Norsk høres VELDIG melodisk ut for meg. Og folk ofte mumler for mye(skjønt hvert språk har slik folk). Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Alltid trodd norsk i stor grad høres ut som tysk for resten av verden. Mange ser ut til å tro det om skriftlig norsk iallfall. Men så har vi jo et mangfold av dialekter her til lands muligens uten sidestykke; det at nordmenn av ulike dialekter kan ha store problemer med å forstå hverandre sier en god del. Norsk kan derfor være og høres ut som så mangt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå