Centuss Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Kunne du ta det helt kort hva vi skal svare på? Leste faktisk hele innlegget ditt, men hva helt konkret trenger du hjelp med? Godt nyttår! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) I starten av desember fant jeg ut at det var på tide å oppgradere maskinen min. Sapphire Pure Innovation hovedkort med AMD Opteron 148 @ 3GHz, 2x1GB Corsair UCCC @ 2x270 MHz, 7800GT 512MB Maksinen var bra da jeg bygde den i starten av første kvartal 2006, men mye skjedde etter det AM2 og så Core 2. Det har nå gått 2 år og jeg trenger flere kjerner og mer kraft. I midten av desember kjøpte jeg: Raptor 10k RPM 150G 8800 ULTRA Windows XP X64 for å få bedre støtte for multicore og mer oppdatert system, Win 2k støttes ikke av Microsoft mer og jeg har brukt det siden beta i 98/99. Corsair HX620 PSU Jeg er kjempefornøyd med alt jeg har kjøpt så langt. Slet litt med å få 8800 ULTRA stabil, men med litt justeringer i kabinettet og at jeg fikk adapter slik at jeg fikk koblet på 3 ekstra kabinettvifter så sank temperaturene med nesten 20 grader på load og det er stabilt både på stock og med overclock. I tillegg til at viften ikke lenger går på maks mens jeg spiller men 59% isteden. Er bare en jevn ikke sjenerende viftesus. I utgangskpunktet hadde jeg bestemt meg for E6850 og 2x1GB minne 1200MHz CL5 men jeg var usikker på hvilket hovedkort jeg skulle kjøpe. I ettertid har jeg bestemt meg for å satse på Abit IP35 pro. Jeg har lest at det var noen problemer med chipsetkjøleren, men jeg regner med at det har blitt rettet på senere revisjoner, uansett er det forholdsvis lett å fikse selv. I følge tester er det et godt kort, det har fått en del rewards, i tillegg vil det gi nostalgifølelse. Jeg har fremdeles et BH-6 i drift som virker like bra som for 9 år siden. Antageligvis det beste hovedkortet jeg har hatt noen gang. Har hatt ca 30 ulike over årenes løp. Har benyttet en del hovedkort fra ASUS men har misten sansen for de av en rekke årsaker som jeg ikke skal gå inn på her. Nok om det. Hovedkort er valgt med mindre det kommer noen nye i løpet av medio januar. Problemet nå er at jeg har blitt veldig usikker på hvilken prosessor jeg skal kjøpe. Hadde som sagt bestemt meg for E6850, men de fleste anbefaler quad. Skal primært ha noe som gir god fyll på 8800 ULTRA. Men jeg vil og ha et responsivt system og jeg bruker VST-instrumenter som vistnok fordeler lasten over kjernene. Det blir uansett ikke noe E6850 nå da E8500 / E8400 kommer i januar. Q9450 skulle egentlig komme i jaunar men er nå utsatt. Denne er på 45 nm og vil være kjørligere enn q6600 men multiplikator er bare 8 så da kan fsb bli et problem. Spørsmålet er egentlig om jeg skal kjøpe Q6600 nå eller om jeg skal kjøpe E8500 evt vente på Q9450. Duo er jo >=3GHz stock og vil garantert klokke et stykke. I følge diverse previews skal samtlige nye E8500/E8400 gå rett opp på >4GHz At jeg trenger dual core er det ikke tvil om men jeg er usikker på hvorvidt jeg trenger quad er jeg ikke sikker på. Jeg har lyst på en quad, men jeg er usikker på hvorvidt en quad vil gi god nok fyllrate på grafikkortet mitt da jeg ikke har noen garanti for hvor langt jeg vil nå i klokk på en quad. I tillegg genererer quad mer varme enn duo. E8500 går ca 10-12 grader kjørligere enn E6850 så det ser lovende ut slik jeg ser det. Jeg er ikke ute etter noe maks clock men jeg vil utnytte mitt grafikkort så godt som mulig. Jeg har tro på E8500 da denne har større multiplikator og vil generere mindre varme enn Q9450 men jeg har aldri eid noen quad eller duo så jeg har ikke utgangspunkt til å si hvordan en quad er mot en duo til spill osv. Kanskje greit med quad til musikkproduksjon men nå har jeg greid meg i 10 år med single core til det så jeg vil nok greie meg bra med dual core. Ville ha noen tips av noen som har praktisk erfaring med både E6850 og Q6600. Slik det ligger an nå tror jeg at jeg ser hva prisen blir på E8500 i midten av januar og går for en slik, så kan jeg heller bytte til quad om et år dersom jeg kommer til kort. Synes 7 store lapper blir litt mye for Quad Extreme. Kunne sikkert kjøpt en, men det er en del penger ut av vindu da det helt sikkert kommer nye prosessorer om et år igjen. 8800 ULTRA var og i grenseland men med det er jeg i alle fall garantert å kjøre full AA og AF i de spill jeg spiller så det kjøpet er jeg strålende fornøyd med. Heller 4500 for et ULTRA jeg visste jeg ble fornøyd med enn å risikere å bli skuffet med et 8800 GTS 512, tenker da på AA i høy oppløsning. Godt nyttår Endret 1. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå