BadCat Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Dersom du ikke orker lese hele tråden eller hele denne posten er det en oppsummering i en av de siste postene(merket med bold tekst). Og det har blitt mer til "hvilken prosessor skal jeg velge" Godt nyttår Per i dag har jeg en 939-basert Opteron Single Core @ 3GHz. Maskinen er 100% stabil og den gir nok ytelse 95% av tiden, men det begynner å bli litt slitsomt dersom det kjøres mange oppgaver på en gang og jeg kan feks ikke benytte Fraps i full oppløsning. Kort sagt, jeg begynner å merke begrensingene. Jeg tror også at CPUutilization i forbindelse med onboard nettverkskort, raidkontroller osv er mindre merkbart på et dual- / multicore oppsett. Jeg vil ha et oppsett som er smooth til enhvar tid noe singlecore ikke er fordi at selv om det gir bra nok ytelse for meg vil jeg nå 100% CPUbruk og da må andre tråder vente i kø. Har 2GB DDR minne @ 550 MHz 2x275 I tillegg har jeg kjøp et 8800 ULTRA, det går greit nok, men får ikke utnyttet det 100% Jeg har tenkt å oppgradere hovedkort, minne og cpu en tid mellom januar og mars. Har tenkt å basere meg på Intel Core 2 Duo E6850 LGA 775, 3000MHz, Dobbelkjerne, Conroe og klokke denne moderat 3.6+ Har hørt det er prosessorer basert på 45nm produksjonsteknikk rundt hjørtet så kanskje det er bedre å gå for det? Litt usikker. Jeg trenger ikke noen fancy funksjoner på hovedkortet som feks trådløst nett osv. Det har jeg ikke bruk for. Jeg bruker ruker seperat lydkort. Trenger gode overklokkingsmuligheter. Trenger raidkontroller 0,1, og helst 5 Trenger onboard gigabit lan, helst av god kvalitet Helst et kort der chipset gir god minnebåndbredde. Trenger et stabilt system da maskinen er på 365 dager i året 24/7. Kan gå måneder mellom hver restart. Har hørt at P35 er low end med marginalt lavere minnebåndbredde men kan det kanskje lønne seg å gå for et slikt da de koster ca 700kr og har grei overklokking? Er litt usikker på om jeg skal gå for DDR2 eller 3. Får 2x1GB 1333 MHz CL5 DDR3 for under 2 lapper nå så, men får jo og greie DDR2-sett for 5-700 kr. Setter pris på om noen kan anbefale meg hovedkort og minne 2x1Gb (har byttet maskin lenge før det blir aktuelt med 4GB og jeg kjører 32bit OS.) (kanskje prosessor og) helst basert på egne erfaringer samt at vedkommende har litt innsikt på hva som er på markedet. Jeg har ikke noen grusom hast, bør jeg vente på 45nm. Fint om noen har tips til valg av CPU-kjøler og. Ser for meg å bruke ca 4-7000kr, kan kanskje strekke meg litt lenger dersom det er noen fornuftig grunn til det. Skal bruke maskinen til å spille spill i 1600x1200 med full AA og AF. Kjøre Fraps for 1600x1200 Har ikke lenger noen dedikert DAW så skal bruke den til det og. Kjører FTP-Server, Web-Server, Voice Chat, og tidvis noen spillservere (Quake 3: Arena, QuakeWorld osv) i bakgrunnen. Har følgende: GeForce 8800 ULTRA Corsair HX620 Watt PSU Raptor 10k RPM 150GB Flere 500GB drev jeg skal sette opp i raid. Studio lydkort Aluminum Miditower Trenger: Hovedkort LGA 775 CPU, mest sannsynlig Intel Core 2 Duo E6850 CPU-Kjøler, god kjøleeffekt, forholdsvis stillegående, 120mm vifte Minne, 2x1GB (ønsker tips både på DDR2 og DDR3) heltst 1333MHz, i alle fall 1000+ med god tilgangstid Hva kommer i salg over nyttår? Ønsker dere en riktig god jul og at dere får noen fine hard(war)e pakker under treet. Endret 1. januar 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Holy crap, en lang post, som ingen gidder å lese og svare på. Du kan jo vente til 780i chipsettene kommer og satse på en Penryn samtidig ettersom denne også kommer snart. Good luck! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Holy crap, en lang post, som ingen gidder å lese og svare på. Du kan jo vente til 780i chipsettene kommer og satse på en Penryn samtidig ettersom denne også kommer snart. Good luck! Vurderer å vente til det kommer nye hovedkort med nye chipset, synes det er dårlig utvalg på X38, evt at jeg skaffer en Opteron 185 og monterer i eksisterende maskin. Har ikke noe å utsette på hastighet eller stabilitet på den jeg har, bare at jeg ønsker meg dual core. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Har kommet frem til følgende: Abit IP35 Kingston HyperX DDR2-1200 2GB (2x1024) Er fremdeles litt usikker på om jeg skal velge quad core eller dual core og vilken kjøler jeg skal satse på. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hva driver du med for det meste? Spilling? Rendering? I første trenger du ikke noe mer enn en tokjerne, og kan klokkes lenger enn med firekjerne. I andre vil du dra stor nytte av en firekjerne, men vil ikke klokke like langt og vil være generelt dårligere i spill. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Jeg spiller ganske mye. Har tenkt å gjøre opptak i Fraps. Vet ikke hvor mye det kan dra nytte av quad, men kanskje om det kommer fler spill som drar nytte av to kjerner. I tillegg kjører jeg ganske mange applikasjoner i bakgrunnen. Ellers går det mest i sequencere og komponering av musikk. Spiller Synthesizer. VST-instrumenter og effekter krever jo en del prosessorkraft men er usikker på hvorvidt det drar nytte av quad. Har ikke noe DSP-kort så det hjelper jo med en god prosessor. Burde egentlig hatt en dedikert maskin til dette, men orker ikke lenger. En gaming-PC genererer ikke så mye støy mer, dessuten kan man klokke ned GPU og stille ned vifter mens man driver med musikk. Dessuten koster en hel del tid å penger å vedlikeholde 2 maskiner og det blir mindre tid til bruk. Driver lite med rendering av grafikk, men det blir jo en del rendering av lyd. Vet ikke hvorvidt slike applikasjoner er optimalisert for multicore. Jeg har alltid pleid å overklokke litt. Men driver med mer moderat klokking nå enn tidligere. Da jeg var 16 klokket jeg pga økonomi. Det er mer enn 10 år siden, nå klokker jeg for å få mer ut av systemet. Satser på stabilitet over maks hastighet. Greier feks 3+ GHz stbilt på den Opteron jeg har nå, men har kjørt 2.9 for å ligge en god del under grensen for at det kan komme en restart eller at det går i lås. Har kjørt systemet dag og natt i 21 måneder uten noen form for problemer. Ser for meg 3.6GHz om det blir dual og 3.0 om det blir quad. Quad genererer vel en del mer varme enn dual så det blir i alle fall ikke snakk om noen maksclock. Har 4 justerbare vifter i kabinettet så jeg vil neppe ha problemer med lutsirkulasjon men er ikke noe glad i støy heller så det blir en balanse mellom ytelse og støy. Dual ser ut til å yte bra allerede på stock 3.0 så egentlig frister det mere å klokke en 2.4 quad til 3-3.6 enn å klokke en dual til 3.6-4. Hvor mye varmere vil en Quad bli på disse hastigheter? 3.6-4GHz på E6850 og 3-3.6 på Q6600. Jeg får prøve å søke på hvor mange TDP hver av disse er på stock. Kan jo hende det går å kjøpe en E6850 nå og så heller prøve quad når det kommer fler rimelige 45nm evt bytte til quad om det skulle bli bruk for det om feks 2 år. Vil multitasking gå mye glattere på quad? Feks om man spiller Quake4 eller et annet spill som drar nytte av 2 kjerner og at man samtidig har en del små applikasjoner kjørende i bakgrunnen. Nå er det ikke snakk om å encode to filmer på en gang mens jeg spiller osv men hender jeg har MySql server, webserver, ftpserver osv i bakgrunnen. Til privat bruk da. Kan være at et par kompiser logger seg inn, men ikke slik at det plutselig ble 100 brukere som vil inn og ha tilgang. Vil Fraps (opptak) gå bedre med Quad? Med bedre mener jeg mer responsivt system, bedre flyt osv, mindre utlization fra skriving til disken. Nå tar man som regel demo i FPS-Spill da og gjør om disse til rammer senere, men i WoW osv er det jo stort sett Fraps og diverse game camera applikasjoner. Kunne tenkt meg å lage et par høyoppløselige filmer av Sunwell når den kommer. Kanskje et par PvP-filmer. Hvordan er det med diverse ulike Steppinger på E6850 og Q6600 nå? Kan man risikere å få en riktig dårlig stepping? Husker den var noen steppinger på S939-Opteron som ikke var no kjekt å få. Fikk ikke den beste selv, men fikk heldigvis en av de bedre. Hvilken modell det er størt sjanse å få en god stepping av E6850 og Q6600 kan være avgjørende for hva jeg velger. Har ikke så god oversikt over dette, men hørt mange si at det er gode steppinger på Q6600 for tiden. Frister mye med Q6600 på 3+ GHz Har det mye å si at det er litt lavere FSB på den? På den andre siden frister det med E6850. Vanskelig å bestemme seg. Jeg leste noen tester av E6850 vs. Q6600 men jeg ble bare mer usikker etter å ha lest disse. Jeg får tenke litt mer på dette, kommer nok frem til noe Kanskje bedre å ha en Quad nå, bare det ikke bli for varmt. Jeg har en 8800 Ultra, det bør vel gå greit på en Quad på 3Ghz eller vil det skalere my om jeg kommer meg nærmere 4GHz på en E6850. Mulig jeg bare kaster mynt på det eller ruller en terning Håper dere har en fin dag. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Nå brente jeg meg på å ikke kjøpe dual core sist men det var både lav tilgjengelighet og mye høyere pris på dual core Opteron. I dag er det lik pris på E6850 og Q6600. Kan være at dual core gir mest i dag men at quad gir mer i morgen. Vanskelig avgjørelse dette, men jeg angret veldig sist da jeg fikk bruk for dual core mindre enn 1 år etter innkjøp. Har ikke lyst til å gjøre samme feil igjen. Jeg har sendt forespørsel om anskaffelse av Opteron 185 2.6 dual core til en del nettbutikker. Venter på svar på disse nå. Ser de har bøttevis på lager i USA til ca 1400kr + omkostninger men ikke alle som sender internasjonalt. Hvis jeg klokker en slik Opteron 185 til 3GHz i min nåværende maskin får jeg jo løst hovedproblemet, at single core møter veggen pga 100% load på den ene stakkarslige kjernen og at systemet til tider ikke er responsivt nok. Jeg vet at Core 2 Duo er en god del raskere men jeg har ikke funnet så mange tester som viser sammenligning mot eldre prosessorer. Mest Dual vs Quad sammenlignet med Extreme i dagens tester. På den annen side så er ikke 4500 kr så mye for nytt hovedkort, CPU, minne og kjøler. Bare at jeg vet at jeg per i dag har et 99.9% stabilt system. Vet jo aldri hva slags stabilitet man får ved bytte av hovedkort osv. Det jeg misliker mest ved oppgraderinger og bytte av maskinvare. Ytelse er selvfølgelig viktig, men stabilitet er viktigere. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Du er ikke tilfeldigvis i slekt med Morten Harket - det var da voldsomt til poster Jeg gadd ikke lese igjennom hele smørja, men ang. quad vs dualcore så gå for Quad - helt klart, kjører min på 3.6ghz på luft uten ekstreme temperaturer - hovedkortet har mye å si, jeg har for øyeblikket et Gigabyte X38-DQ6 som jeg er veldig fornøyd med. Skal du ikke kjøre SLI så gjør deg selv en stor tjeneste - styr langt unna alt som har med Nforce å gjøre, selv hardbarka Nvidia fanbois er enig i at Intel lager overlegne chipset - 780i er intet unntak da dette bare er en kvasiløsning - 680i + pcie 2.0 bridge chip, gå for X38, eller spar penger og kjøp et P35 kort som for. eks Abit iP35-Pro, MSI P35 NEO2/Platinum, Gigabyte P35-DS3/DQ6 osv.... Lenke til kommentar
220Volt Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Hei du! Jeg har 3 pc'r hjemme " av de er 2 "store" og en shuttleboks til stuebruk. De "store" har i seg Asus P5K-E wifi P35 kort, og Quad Core Q6600. I den ene har jeg klokket til 3,6GHz med vann, den andre klokket til 3,0GHz med en Zalman 9700NT kjøler. Begge disse Q6600 er stabile, og funker snus til spilling. Jeg har videre 4 x 1 Gb med Crucial ballistix tracer, i den ene maskinen, og 4 x 1 Gb corsair dominator. Så: jeg vil anbefale deg en god luftkjøler, P35 kort, Q6600, og et eller anet sett med PC6400 Ram. Lykke til! Endret 23. desember 2007 av 220Volt Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Får ny PSU i posten på mandag så jeg skal se om jeg ikke får tid til noen benchmarks på 8800 ULTRA og sammenligne med resultater fra samme kort i mer moderne system. Vil jo helst dra nytte av grafikkortet mitt men hovedåsaken til at jeg kjøpte ULTRA var 384bit minne slik at den ikke tryner med AA og AF og at den har god kjøler, ikke at jeg skulle ha best mulig score i 3DMark. Om det er store forskjeller har jeg ikke noe annet valg enn å oppgradere hovedkort, cpu og minne og bare glemme å skaffe Opteron 185. Da får jeg jo i tillegg frigjort maskinvaren i denne maskinen og jeg kan sette sammen en liten filserver. Nesten så jeg bare stapper alt utstyret inn i et skap og tar frem NES igjen. Alt var mye enklere og bedre før Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Du er ikke tilfeldigvis i slekt med Morten Harket - det var da voldsomt til poster Jeg gadd ikke lese igjennom hele smørja, men ang. quad vs dualcore så gå for Quad - helt klart, kjører min på 3.6ghz på luft uten ekstreme temperaturer - hovedkortet har mye å si, jeg har for øyeblikket et Gigabyte X38-DQ6 som jeg er veldig fornøyd med. Skal du ikke kjøre SLI så gjør deg selv en stor tjeneste - styr langt unna alt som har med Nforce å gjøre, selv hardbarka Nvidia fanbois er enig i at Intel lager overlegne chipset - 780i er intet unntak da dette bare er en kvasiløsning - 680i + pcie 2.0 bridge chip, gå for X38, eller spar penger og kjøp et P35 kort som for. eks Abit iP35-Pro, MSI P35 NEO2/Platinum, Gigabyte P35-DS3/DQ6 osv.... Hadde SLI når Voodoo 2 var på topp. Skal ikke ha to kort igjen. Det svarer seg ikke, spesielt når dagens kort skalerer så lite som de gjør. Det svarte seg kanskje før for de som spilte semi-profesjonelt da Voodoo 2 SLI var det eneste som greide å kjøre Quake med god nok framerate i konkurransesammenheng. Leste en test om 3-SLI 8800 ULTRA og det var helt latterlig. De var minimal forskjell mellom 1, 2 og 3 helt til man kom opp i usaklige oppløsninger, selv da var det noen få % forskjell. Ingen som spiller seriøst som har slike oppløsninger uansett. Må ha alt for stor skjerm for å få slike oppløsninger og da blir avstanden mellom skjermen og den som spiller helt feil osv. Eneste unntak var i F.E.A.R der 3-SLI gav meget gode framerates. Holder meg til 1 stk 8800 Ultra. Har en toppmodell 19" CRT av god kvalitet. Bruker 1600x1200/1900*1400 i WoW, blir litt for ustabilt bilde i 2048x1536. Om jeg skal spille FPS må jeg ned i 1024/1280 for å få 120Hz. Jeg greier å kjøre 120 Hz i 1600x1200, men jeg gjør det ikke da jeg ikke tror skjermen har så godt av det. Har tenkt å ha denne skjermen lengst mulig da det vil koste meg 20 store lapper om jeg skal kjøpe noen god CRT i dag da det må speialbestilles med lang ventetid og mye knoting. Skal kjøpe en LCD 28" multimediamonitor litt utpå nyåret for å se film på, kjøre bilspill og emulere arcade og konsollspill. Der er det oppløsning på 1900x1200. Faller mer mot quad core nå, men er litt usikker på valg av kjøler. Har Big Typhoon på denne maskinen og jeg liker at viften er toppmintert og blåser ned mot hovedkortet. Hjelper på kjøling av chipset osv. Ser det har kommet Big Typhoon VX nå. Tror jeg dropper Thermalright Ultra Extreme 120, den er sikkert bra men ingen av de butikker jeg benytter fører den. Schyte Infinity og Ninja er bra kjølere og har god pris. Jeg er ikke ute etter noe maxclock uansett. Får Schyte Infinity, Q6600, Abit-P35, 2x1GB 1200MHz cl5 DDR2 for 4200 kr og det er ikke noe upris. Usikker på om kjøleproblemene på Abit iP35-Pro er fikset. Et knall hovedkort men det var noe met at det var brukt feil lengde på skruene som chipsetkjøler er montert med slik at det ble dårlig kontakt. Tror det blir den litt mindre modellen IP35. Blir god nostalgiafaktor det. Jeg har fremdeles min BH6 i drift, ikke hjemme hos meg da men den står hos faderen, bare at han har gått over til notebook med 3dkort og greier, han som ikke spiller et eneste spill:p Han bruker den fortsatt da til web og brevskriving. BH6 er det beste jeg har hatt, har virket i 8-9 år uten et eneste problem. Eneste jeg har gjort er å sette i mer minne og bytte Celeron 300A med en pentium3 like før disse ble faset ut. Har nok aller mest lyst på Intel 'Bone Trail' DX38BT men finner ikke tester eller detaljert informasjon om det. I tillegg er alt av legacy fjernet og jeg trenger fortsatt PS2 tastaturplugg og floppy til installasjon av raiddrivere. Får tenke litt på det, men overnevnte oppsett til 4200kr + frakt virker ok. En snill pris det, mindre enn jeg brukte på 8800 Ultra. Koster å være kar Regnet sammen hvor mye jeg har brukt på datautstyr siden sent på 80-tallet. Det var skumle tall. Nok til å kjøpe et par fine biler for å si det slik. 1x SCSI CD-Rom til 4000 kr osv. Jaja. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Tror ikke jeg orker bruke ekstreme summer på minne igjen. Det svarer seg aldri. Kjøpte 2x1GB DDR 600 super low latency for 5500kr sist. Latterlig lave ytelsesforskeller for 3x pris. Brukte angrerett. Kjøpte et lang rimeligere sett til ca 1800kr. Corsair med UCCC chips som jeg kjører fremdeles på 540 MHz. Ser ut som Kingston har god ytelse til lav pris nå. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Takker for alle svar. Tror jeg har bestemt meg for det meste bortsett fra kjøler. Skal dog lese en til test Q6600 vs E6850 først. P35 er kanskje low end, minnebåndbredden er kanskje ikke max, men er vel lite vits å betale mer for noen få% så lenge hovedkortet er stabilt. Kommer alltids noe nytt uken etter man har bestilt uansett. Kjenner jeg begynner å bli gammel. Blir vanskeligere å følge med og ha oversikt over hardwaren som kommer for hvert år. Husker det var noe som het "The Celeron Overclocking Bible" som vi printet ut og satte i fine permer Det var tider det. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Skal du ha luftkjøler så kjøper du Ultra-120: https://prisguiden.no/product.php?productId=76529 Du må dog, kjøpe med en passende 120mm vifte. Når det kommer til HK, så har du et bra OC-vennlig alternativ i DFI sitt p35-kort. Hvor lett disse er å få tak i, i Norge vet jeg ikke. Men hvis du søker litt på techreport.com så ligger det en anmeldelse der et sted. Hvis du bestemmer deg for IP35 så kjenner jeg flere som har kjøpt dette kortet, og de er alle veldig fornøyd. Men ingen av dem har mye peiling på overklokking da. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Leste iværtfall førsteposten din og vil si: Selv har jeg kjøpt et Asus Maximus Formula som baserer seg på X38 chipsettet. Dette er et bra hovedkort, og som jeg tror kommer til å holde for dine applikasjoner. På CPU siden er det helt klart at du skal ha en firekjerner. Vet ikke om du er interessert i å vente på 45nm, men jeg antar det. Ellers så kan du jo gå for en Q6600 som også heller ikke er et dumt kjøp. Edit: Vil også legge til at det følger med et input lydkort i Asus kortet, så det er kanskje litt "waste" å bruke penger på det når du allerede har lydkort, men det er jo selvsagt opp til deg, men ellers så er kortet supert! Endret 23. desember 2007 av Centuss Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Takker for svar. Kan sikkert vente bittelitt på 45 nm, men jeg leste noe om at lanseringen blir utsatt. Har brukt ca 10 lapper så langt på grafikkort, harddisker og PSU. Er bare hovedkort, CPU + kjøler og minne som står igjen. Kunne tenkt meg en IP35 ja. Helt klart at det er et budsjettkort, men det har hva jeg trenger. Raidfunksjon, gode kondensatorer, stabil strømkrets, i tillegg er prisen god. Kanskje ikke lurt å stresse. Gikk på en smell sist ved at jeg ikke kjøpte meg dual core. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ja du har vel rett. Forskjellen fra X38 og P35 er heller ikke så veldig stor uansett... Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Har fått i ny PSU nå og 8800 ULTRA er montert igjen. Greier 700MHz, Core 2300MHz på minne men det blir ganske varmt. Har aluminum-tower så varmen sprer seg til hele bakdelen av kabinettet, vil anta det er mer enn 50 grader bak på kabinettet- Hadde bestilt Windows XP SP2 men har fått x64 edition, vet ikke om jeg skal se på dette som en fordel eller ulempe, fant driver for mesteparten av hardware. På stock grafikkorthastighet får jeg ca 7800 poeng i 3DMark0, det er i alle fall klart at jeg ikke skal bytte til opteron 185, må over på Core 2 for å få nok ytelse. Vet ikke om jeg får så god plass til prosessorkjøler med sidemontert vifte. Mulig jeg derfor går for Big Typhoon VX. Må måle litt først. Har tatt et par bilder så hvis jeg finner kabelen slik at jeg får overført de til PCen, skal jeg laste de opp. Prøve å kjøre Dune 2000 bare som en test i Windos XP x64. I Win 2000 har cursoranimasjonen og scrollingen vært alt for rask osv, nå er det slik det var i 1998. Ser ut som om bakoverkompatibiliteten er god. Har ikke så mye peiling på x64 men jeg antar det er emulert. Fint at programmer ser ut til å kjøre i den hastigheten de var ment til å kjøre i. Har brukt Windows 2000 i 9 år nå så. Er positivt fornøyd så langt, men jeg bestilte jo 32 bit-versjonen, får ringe butikken over jul. Vet ikke hvor mye det har å si i praksis at jeg fikk 64 bortsett fra at det kreves andre drivere. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 2 eksosvifter i kabinettet gjorde susen (de fulgte med kabinettet, manglet kun kabelovergang 4-3pin, lagde selv i går ved å skjøte sammen noe jeg fant i en skuff.) Resultat: Grafikkortviften går på 59% ved last isteden for 100% Jeg brenner meg ikke lenger bak og nede på kabinettet. Nå har jeg omtrent samme temperatur ved last som jeg hadde idle før. Lydkortet blir ikke varmt lenger. Der jeg brente meg før er det bare lunkent nå. 650 1700 2300 går stabilt nå, ca 79-82 grader load og 69-71 idle. Gleder meg til å få nytt hovedkort/minne/prosessor nå. Tipper det blir en dobling i 3DMark Koser meg med Hellgate i 1600x1200 alt på max og 16 AA, 16 AF. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Dersom du ikke orker lese hele tråden eller hele denne posten er det en oppsummering nederst (merket med bold tekst). Jeg skriver til krampen tar meg Veldig fornøyd med mitt 8800 ULTRA nå etter at jeg fikk i eksosvifter i toppen av kabinettet. Grafikkortviften spinner ikke lenger opp under spilling. Jeg kjører de spillene jeg spiller på 1600x1200 med 16AA og 16AF. Hellgate og UT3 går meget godt feks. Derimot trenger jeg fortsatt hovedkort / minne / prosessor for jeg får langt ifra utnyttet grafikkortet maksimalt men prosessoren jeg har nå. Opteron 148 @ 3GHz. Kjøpte grafikkortet med tanke på å oppgradere hele maskinen, men kjøpte grafikkortet først da jeg trengte et nytt kort for å kjøre Hellgate og Unreal på 1600x1200. Snart blir det også en 24" widescreen skjerm med 1900x1200. Primært for å se film på, men skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å spille på den. Kommer litt an på om det føles behagelig eller ikke med en skjerm. Er i grunnen fornøyd med 19" 4:3 1600x1200. Synes det ser bra ut med max aa og af. Ikke sikkert det blir behagelig å spille på en større skjerm. Selv om spillene går ok nå, ønsker jeg fremdeles å få mer ut av grafikkortet mitt. På stock får jeg 7800 poeng i 3DMark06, på 650 / 2300 får jeg 7950. Antar jeg cille fått ca 14-16000 med et bedre system. Ser folk med Q6600 på stock og 8800 GTS 640 som har 11500 osv så. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig om hva jeg får i 3DMark, bruker det bare for å konstantere at jeg har mye mer å gå på ved å oppgradere prosessor og resten av systemet og det kommer jeg til å gjøre. Har satt opp følgende oppsett. ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM 17 dB(A) Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2 Det blir ca 5500 kr ink frakt. Kommer til å gå for det hovedkoret med mindre det kommer noe X48 innen jeg skal bestille, kanskje selv da for X48 blir vel 3-400 dollar og opp i pris vil jeg tro. Eneste argumentet vil isåfall være i håp om å få mer FSB da fremtidige prosessorer ser ut til å ha lavere multiplier enn tidligere. Var i ferd med å bestille i går, men bestemte meg for å utsette litt. i alle fall til slutten av Januar. Orker ikke sitte med skjegget i postkassen i februar bare fordi jeg var utålmodig. Kom frem til at q9450 ikke er så langt unna. Litt trist den har fått 8 multiplier men. i værste fall (dersom man møter FSB-veggen) om den ikke går mer enn 8x400 har man 3.2 GHz quad som produserer mindre varme enn q6600. Bare at de er utsatt da Kanskje så lenge som til februar/mars. Alternativet er E8400 / E8500 og jeg har hørt disse skal komme rundt midten av januar. De har multiplier 9 og 9,5. Har lest at disse greier 4GHz med luftkjøling uten noe stress og at flere har greit å kjøre E9500 +/- 5GHz på luft. I tillegg ligger visst de to 10-12 grader under E6850 på last både på stock og ved 4GHz overclock. Jeg har uansett ikke som mål å få noe maksklokk, det tar jeg heller som et pluss. Ønsker bare å få en prosessor som kan utnytte grafikkortet mitt bedre. Regner det er oppnåelig på en Core 2 ved omlag >3.5 GHz Jeg hadde sikkert blitt godt fornøyd med en q6600 ved bare å klokke den så langt det gikk uten å ha bestemt med for at jeg skal ha >3.6 basta. Men mulig at det blir varmt med last så jeg har mer tro på Q9450 Alt med quad core og over 3GHz ville være en god oppgradering for meg. Sikkert på stock og, men jeg vil helst nærmere 4GHz enn 2.4. Har og lyst på E6850 siden denne ikke blir så varm som quad da jeg allerede har en del varme i kabinettet pga grafikkortet. Kunne egentlig ha bestilt en E6850 men det blir dumt da E8400 og E8500 vil være i salg om få uker. Dersom E8500 blir å skaffe for rundt 2000 blir den jo et meget godt kjøp. I følge previews går visst samtlige E8500 rett opp på 4GHz uten noe for for prøving og feiling eller tweaks. Jeg har bare single core i dag, alt vil være en oppgradering for meg. Det ser kanskje mest lovende ut å kjøpe en E8500 evt E8400 dersom tilgang/pris osv blir problematisk på E9500. Bare at jeg har noen argumenter for å kjøpe Quad. Jeg komonerer musikk. Så vidt jeg vet fordeles VST-instumenter seg utover kjernene, og ja de sluker resurser, spesielt effekter. Jeg har alltid drømt om et responsivt system der jeg ikke merker hard disk utilization osv. Har ikke hatt det siden første halvdel av 90 da jeg hadde SCSI i maskinen. Ganske kjedelig å få fps-drop/tearing i spill osv pga disken jobber. Ja selv om det er minimalt er det et skår i gleden. Dersom jeg skal frapse spill som utnytter flere kjerner får jeg mer til overs til Fraps og til det Windows krever for å kjøre. Når jeg ikke bruker maskinen som hovedmaskin lenger vil en quad bli en fin liten server i mange år. Argumenter for å kjøpe Dual: De kjører kaldere. Større sjanser for å nå høyere klokkehastigheter. Høyere multiplikator. Innen jeg får ordentlig bruk for quad har jeg mest sannsynlig byttet prosessor uansett. 45 nm quad er utsatt Dual går kjørligere eller med høyere klokkehastighet i programmer som ikke utnytter mer enn 2 kjerner. Jeg må si jeg har veldig lyst på quad da det betyr mye for meg å ha et responsivt system med mye overskudd. Primæroppgaven er dog at grafikkortet skal få nokk "mat". Skal jeg kjøpe overnevnte oppsett for 5500kr og tenke som så at Q6600 garantert greier >3GHz og si meg fornøyd med det selv om jeg ikke skulle greie eller skal jeg vente på Q9450. Eventuelt på E8400 / E9500. Alt over 3GHz med 2 eller fler kjerner blir en stor oppgradering. Core 2 yter sikkert >50% bedre enn min Opteron 148 @ 3. På den annen side så ønsker jeg gjerne nærme 4GHz (>= 3.6) for å få utnyttet grafikkortet mitt så godt som mulig. Jeg har litt vanskelig for å bestemme meg for enkelte innkjøp som skal vare et år eller to. Spesielt nå som det er så mange ulike prosessorer og hovedkort med ulike chipset til omtrent samme pris. 8800 ULTRA var ikke noe vanskelig valg for argumentet var at det har minnebåndbredde til å kjøre AA og AF i oppløsninger over 1600x1200 noe 8800GT / GTS 512 ikke har. De er sikkert raskere på alle de laveste oppløsningene og uten AA, men ULTRA har mer juice med AA og høyere oppløsninger. Skal som sagt kjøpe 24" widescreen lcd og har high end 19" CRT i dag med 2048x1536 på 85Hz og 1600x1200 på 106. Hadde sikkert blitt fornøyd med 8800 GTS 512, men synes det ble dumt når jeg like gjerne kunne legge i 1500 kr og få et ULTRA. Ikke så bra å ha ULTRA i denne maskinen da eller kanskje det er da jeg tviler et annet kort hadde greid så mye AA med en så slapp prosessor, men uansett så var tanken å oppgradere hele maskinen fra første stund. Har kjørt uten AA siden 2000 nå så det er jeg lei av. Føler at grafikkortet innfridde 100% allerede før jeg har oppgradert prosessoren. Kan feks endelig spille NFS Underground med 70 FPS i 1600x1200 med 16AA 16AF, med mitt overklokkede 78000 GT 512MB fikk jeg 19-29 FPS i 1600x1200 med AA og AF avskrudd, ikke spesielt spillbart når det dropper under 30 FPS. I Hellgate har jeg ca 130+ FPS i 1600x1200 16AA 16AF på inneommråder men ute kan det droppe til 30-40 noe jeg håper skal bedre seg mye med ny prosessor. Uansett er det fult spillbart. Kort sagt. Jeg vet jeg kommer til å være fornøyd med mitt 8800 ULTRA i 2 år fremover så et godt kjøp for meg. Dersom jeg ikke begynner med noen spill utover Hellgate, UT3, WoW og de kommende Quake spillene så kanskje det holder lenger. De spillene jeg liker aller best har ikke 3D engang Metroid/Castlevania fra 86/87. Megarace, Heroes of Might and Magic III osv Jeg har brukt 10 lapper så langt på maskinen. Jeg har egentlig ikke så stramt budsjett når det gjelder denne oppgraderinen, på den annen side så ønsker jeg ikke pøse ut mer penger enn nødvendig da det er noe alle vet at datautsyr er fullstendig obsolete etter 18 måneder pga Moore's Law Kabinetter, lydkort, harddisker osv, kan vare en del år så de er gode investeringer, men alt annet går raskt ut på dato. Mange vil kanskje si "Haha, du kjøpte 8800 ULTRA". Men jeg er faktisk ikke villig til å kompromissere lenger på om jeg får kjørt full AA og AF, det har jeg gjort i snart 10 år og fullstendig ferdig med. Nå slipper jeg bekrymre meg for det på lenge. Vil helst ikke bruke mer enn ca 5500-7000 på Hovedkort/Prosessor/Minne. Da kommer oppgraderingen på 15-17000 + skjermen jeg skal kjøpe. Skal dessuten kjøpe nye monitorer og 2-3 synther til lydstudioet og med tanke på at den ene synthen jeg har tenkt å anskaffe er ganske dyr så vil jeg ikke pøse ut mer enn nødvendig på PCen. Kunne sikkert kjøpt meg Quad Extreme og vært ferdig med det men synes det blir litt for meget med tanke på at den er helt avlegs om et år. For å oppsummere hva tråden gjelder: Hva skal jeg velge? Q6600 nå og si meg fornøyd med hva enn den klokker over 3GHz E8500 / E8400 i midten av Januar og satse på at E8500 klokker >4GHz slik som det sies i previews Vente på Q9450 og si meg fornøyd med hva enn den klokker over 3GHz Hovedoppgave: Få mest mulig fyll til 8800 ULTRA i spill. Kjører den stock nå da den skalerer dårlig med den prosessoren jeg har nå, men jeg har testet den stabilt 1 dag med full last på 700 core og 2300 minne så jeg har mye å gå på med en god prosessor. Tenker dog det blir stock eller 650 da den støyer mer / blir ganske varm på 700 MHz core, kommer slike fine utropstegn i RivaTuner og Sekundæroppgave: Responsivt system, med god mengde ledige resurser. Kjøre mange VST-instrumenter og effekter på en gang, noe jeg har hørt skal fordele seg ut over kjernene på multicore. Har tidligere brukt en egen dedikert maskin til musikkproduksjon men fant ut at dual boot er like greit imed at jeg kan sette 3D kortet til minimum clock på den profilen beregnet for musikkproduksjon og da støyer det ikke mer enn kabinettviftene som jeg uansett må ha dersom jeg ønsker en quad / duo. Kunne sikkert ordnet en dedikert maskin med en nedklokket og nedvoltet passivt kjølt quad med 2 kabinettvifter på 600 RPM, 2D-grafikkort på 12W og vifteløs PSU, men imed at jeg ikke opplever nåværende systemstøy som plagsom så lar jeg det avvente. Blir alltids en harddisk eller noe annet som blir hørbart uansett og man får maskinen omtrent støyfri så blir støy fra omgivelsene mer hørbar så man kommer egentlig aldri helt i mål. Hva er smartest å velge? Jeg har lest flerfoldige Quad vs Duo reviews med det resultat at jeg ble bare mer usikker. Jeg har mest lyst på quad men er litt betenkt om den vil klokke langt nok til å gi max fyll til grafikkortet / at det vil bli meget varmt. E8500 og E8400 skal være tilgjengelig om 2-3 uker, avgir lite varme og klokker langt. Hva tror dere om følgende alternativ. Å kjøpe en E8500 i januar til spilling og at jeg kjøper en 9450 når denne kommer i mars volter og klokker den ned slik at den kan kjøres passivt og at jeg lager en egen dedikert arbeidsstasjon til musikk. Da kan jeg jo og kjøpe 8GB minne av rimeligste sort å ha i denne. 8GB kommer seg på ca 2000kr med slapp PC2-6400. Trenger ikke så kjapt system for musikk, bare masse resurser, til spill derimot trenger jeg kjapt. Selv tror jeg det blir enklere med dualboot. Jeg blir sikkert fornøyd uansett hva jeg gjør men jeg har vanskelig med å bestemme meg da det er så mye forskjellig å velge i til omtrent lik pris. Her er nåværende handlekurv: ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM 17 dB(A) Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2 ca 5500 ink frakt Har dette fra før: 8800 ULTRA Raptor 10k rpm 150GB harddisk Corsair HX620 PSU 24 bit 96kHz studiolydkort Lian Li aluminum miditower 2x500 GB i raid 1 Plextor DvD brenner. Endret 31. desember 2007 av mrNilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå