Gå til innhold

Hvorfor er MacBook så j***** dyr?

madeqx

Anbefalte innlegg

-ingen virus eller spyware? vel.... Første virus funnet... I tillegg er det jo cockies på mac også som sender ut info om deg og surfe vanene. Nå har jo mac fått intel prosessor og dermed er de også sårbare for buffer overflow, så det vil nok komme mer malware til mac også. men også markedsandel spiller inn da, men det er vel nevnt 1000 ganger før her på forumet.

Poenget er at det ikke er virus i den grad som Windowsbrukere merker. Jeg kjenner mange som har hatt mac i åresvis, ingen har noen gang hatt problem med verken virus eller spyware.

Som linket over er jo det første viruset til mac kommet i 2006. Grunnen til dette er den gamle powerprosessoren. Elendig ytelse men hadde god logikk og f.eks. ikke mulighet for buffer overflow. Nå er det jo bare et tynt epleskall rundt en BSD kjærne på mac'en og på intel plattform, så at det vil bli utviklet mer virus fremover er veldig sannsynlig. Fordelen med OS X kontra tidligere OS er jo at det nå faktisk begynner å fungere. Mac OS 9 var veldig stabilt, men for et tragisk OS. Så la oss vente å se....

-Geniale løsninger..... som? 1 mustast? 2 fingre for å scrolle på pad'en istede for scrollefelt? logiske funksjoner som å dra en cd i søpla for å få den ut istede for å trykke eject? vel, vil ikke si at mac har mer geniale løsninger en andre. Bare andre løsninger.

-Mac har to musetaster. Det ble demonstrert da jeg kjøpte mac`en.

-Vel jeg elsker søk funksjonen oppe i høyre hjørne, Dock linjen osv. Bare ting som at lysstyrken på skjermen kan stille seg inn etter lyset i rommet du sitter i, automatisk, kan ære veldig kjekt.

-Har du virkelig problemer med å få ut CD`ene? :p Høyreklikk(!) og trykk "mat ut" ;)

-Magnetisk strømtilkobling som hopper av hvis noen snubler over den. (Litt kjipt å miste en 17 000 kroners maskin i bakken)

At mac'en har fått 2 mustaster er jo også et tegn på at mac'en blir mer og mer en pc.

Før var det kun eple og mustast som var hot. når det ble nevnt høyre mustast ble det blandt macfanatikerene jeg kjenner sagt at det aldri kom til å komme høyre musetast på mac nei! såh.... :tease:

HP maskina mi har også automatisk justering av skjermlyset etter lyset i rommet..... men jeg synes det er en veldig irriterende funksjon så den har jeg slått av.

Og om du kjøper en solid maskin så er jo ikke det med å miste maskinen i bakken et problem. Har en kollega som har mistet sin IBM T43 i bakken fra toppen av en kopimaskin 2 ganger! begge gangene med "smørsiden" ned og ikke en skramme å se på maskinen! til og med de tynne armene til låsen på lokket var like hele. Så det er ikke så kjipt å miste en 25000,- maskin i golvet, om den holder høy kvalitet. :thumbup::tease:

Har dere flere geniale løsninger det er værdt å betale over 8000,- ekstra for?

-brukervennlighet. Jeg synes Windows er langt mer brukervennlig en mac os x. Jeg synes det er mer tungvint og rotete å finne programmer via finder en via startmenyen. Ja du kan legge de i Dock'en men jeg synes fremdeles hurtigstarten i windows er mer oversiktlig. Så dette er smak og behag.
Ja nettopp smak og behag. Jeg synes nemlig Dock'en er lang mer oversiktlig :p:tease:

Det som er litt morro med docken og mac er å se hvor redde de er for Windows. Det var noen som laget en Dock kopi for å kjøre i Windows. Disse ble informert fra advokatene til Apple om å slutte å utvikle dette. Mens på linux så får de som har laget dock der bare holde på, men de er vel ingen trussel for mac... :p

Heller ingen som har kommet med en god grunn til hvorfor bedrifter skulle bruke mac fremfor pc..... såh!

Nei, men til alt av medieredigering er mac overlegen. Alle studioer rundt om i verden bruker som regel mac.

Medieredigering? Som grafikk f.eks.? Har en kompis som jobber med 3D tegning, han måtte kjøpe seg en Dell fordi det ikke fantes noen mac som var inærheten kraftig nok. F.eks. Skjermkortet. Jeg har også en i slekta som driver å redigerer video for NRK. Han bruker en kraftig pc og ikke mac fordi videoredigeringsprogrammet er kraftigere på pc en mac.

Har også en kompis som driver med musikk og de har mac, men det meste av lydmixingen skjer jo i mixebord og "duppedittbokser" fra helt andre produsenter.

At mac har gode bruksområder i "enstøing" oppgaver kan jeg være enig i, men det er å delvis en myte som går 5-10 år tilbake i tid da Mac faktisk var langt bedre en Windows på både stabilitet og grafisk ytelse. At en mac fra 1995 er langt bedre en en pc med windows 95 er jeg i alle fall helt sikker på. Men ting har forandret seg, og om nye 10 år kommer mac til å være en software leverandør. Før eller siden vil mac os x bli åpnet for PC på lovlig måte, og det er nok eneste måte å få større utbredelse av mac os på. :p

Så vi får se hva fremtiden bringer. :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer med en liten kommentar på det siste utspillet ditt:

Kan virkelig ikke tro at kompisen din måtte kjøpe Dell fordi Macen ikke var kraftig nok for bruken hans?

Og at du linker til et av de dyreste skjermkortene på Komplett sine sider, viser hvor lite innsyn du har i akkurat den saken :)

En Mac Pro (går ut ifra at vi ikke snakker om bærbare) har også mulighet for bruk av Quadro-kort.

Og forøvrig:

NRK Tyholt bruker KUN Apple sine maskiner (Les: Mac Pro) sammen med Final Cut studio. Vil si meg rimelig fornøyd med kvaliteten, da bl.a Hunter-serien som gikk på NRK ble laget i dette programmet :)

Og til om det er verdt å betale 8000? Det får bli opp til hver enkelt. Selv mener jeg i alle fall dette, og jeg kommer, som en kar over meg skrev: Aldri til å gå tilbake når jeg kan få alt jeg trenger i en Mac, uvilkårlig av hva maskinen og programvaren koster. Dette fordi jeg synes det er så mye bedre å bruke, og det er en helt spesiell opplevelse å bruke et operativsystem som ikke trenger 4GiB minne for å fungere 'optimalt'.

Og mulighet for to musetaster: Har vært der helt siden Mighty Mouse kom, og faktisk også på de eldre PowerBookmaskinene. Touchpaden er helt genial og stilren, i motsetning til HP som faktisk har et markert felt som ser helt ille ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Kommer med en liten kommentar på det siste utspillet ditt:

Kan virkelig ikke tro at kompisen din måtte kjøpe Dell fordi Macen ikke var kraftig nok for bruken hans?

Og at du linker til et av de dyreste skjermkortene på Komplett sine sider, viser hvor lite innsyn du har i akkurat den saken :)

En Mac Pro (går ut ifra at vi ikke snakker om bærbare) har også mulighet for bruk av Quadro-kort.

Og forøvrig:

NRK Tyholt bruker KUN Apple sine maskiner (Les: Mac Pro) sammen med Final Cut studio. Vil si meg rimelig fornøyd med kvaliteten, da bl.a Hunter-serien som gikk på NRK ble laget i dette programmet :)

Han kompisen som kjøpte Dell var en stasjonær maskin. Han kjøpte det pga. at han fikk bedre ytelse med "den tidens prosessorer" (altså 2 stk xeon prosessorer) kontra mac sine powerprosessorer. det er vel "hele" 3-4 år siden. Og hvorfor beviser det at jeg har lite innsyn i at jeg linker til et kort tilnærmet det han kjøpte? :ermm: et kort som du ikke får i en mac.... Han kjørte Maya på det. Vedkommende er faktisk veldig glad i mac og har det som hjemme pc, men som sagt var de ikke kraftige nok for hans bruk. Når han velger å gå for pc fremfor mac er det nok noe i argumentet hans.

Nå finnes også maya til Mac men det er jo først nå etter at mac har kommet over på en årntlig plattform at de begynner å få god nok ytelse til kraftig bruk.

Pga. plattformen er vel i dag apple gode nok til å brukes i proff tv produksjon også.

Ellers vet jeg ikke hvilket os du tenker på som krever 4GB minne for å fungere.... min vista ultimate går fint på 2GB minne, dog på min laptop er det greit å ha 4GB minne når jeg kjører 4-5 maskiner i en virtuell lab i tillegg til det vanlige os'et.

og musen din med 2 knapper... kom i 2005 ja... det er vel mindre en 5 år siden... Poenget mitt er at mac brukere har alltid kritisert pc's egenskaper som "teit mus med 2 knapper" og "dårlig intel prosessorer som ikke duger mot powerpc". Hva har de i dag? :evil:

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Bruker man hodet så skjønner man hvor dumt det er å betale 22k for en mac pro, når man faktisk får en pc med samme specs til ca 8000kr! Da betaler man kun for navnet!

Akkurat at du får en PC med samme ytelse som macbook pro til 8000,- er vel ikke riktig, eller har du et bevis på det?

Men det er over 8000,- i forskjell på min pc og den dyreste macbook pro'en og min pc er fremdeles kraftigere og har et bedre os.... såh.

Lenke til kommentar
Bruker man hodet så skjønner man hvor dumt det er å betale 22k for en mac pro, når man faktisk får en pc med samme specs til ca 8000kr! Da betaler man kun for navnet!

Akkurat at du får en PC med samme ytelse som macbook pro til 8000,- er vel ikke riktig, eller har du et bevis på det?

Men det er over 8000,- i forskjell på min pc og den dyreste macbook pro'en og min pc er fremdeles kraftigere og har et bedre os.... såh.

Han snakker om den stasjonære Mac Pro.

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se en maskin som Mac Pro til 8k, med 2x Xeon-prosessorer og hovedkortet til Mac Pro. Ytelsesmessig er den vel overlegen (altså med prosessorkraft) de fleste maskiner opp mot 20 000 kr.

Denne tråden er forøvrig bare noe surr, og bør egentlig bli stengt, da det har kommet gode og dårlige argumenter til hvorfor en MacBook er forferdelig dyr i forhold til andre maskiner.

Og til det at ytelsen til en MacBook er ankepunktet, så er den ikke på topp for jobbing med grafikk o.l, samt spill, men det forventer du heller ikke når du kjøper en :)

Lenke til kommentar

Han snakker om den stasjonære Mac Pro.

Ok. Da sliter du i alle fall med å få en PC til 8000,- med samme spec... :cool: Bare prosessorene koster jo ca. 12000,- så Mac'en er ikke så ille priset på arbeidsstasjoner. Hvis en sammenligner med HP's XW6400 så er prisene ganske like. eneste som skiller er jo garantien på 1 kontra 3 år.

Ellers er det mindretallet som har bruk for slik ytelse da....

Jeg skulle likt å se en maskin som Mac Pro til 8k, med 2x Xeon-prosessorer og hovedkortet til Mac Pro. Ytelsesmessig er den vel overlegen (altså med prosessorkraft) de fleste maskiner opp mot 20 000 kr.

Denne tråden er forøvrig bare noe surr, og bør egentlig bli stengt, da det har kommet gode og dårlige argumenter til hvorfor en MacBook er forferdelig dyr i forhold til andre maskiner.

Og til det at ytelsen til en MacBook er ankepunktet, så er den ikke på topp for jobbing med grafikk o.l, samt spill, men det forventer du heller ikke når du kjøper en :)

For første gang i denne tråden er jeg nok enig med fredriku.....

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å stenge en populær tråd med et aktuelt tema. Blir omtrent det samme som å stenge G9x tråden under "skjermkort"

Ehm, oki, mitt bidrag til diskusjonen. Fikk sjansen til å prøve en ny macbook pro i helgen i noen timer, og har vel egentlig kommet til konklusjonen at mac og pc ikke kan sammenlignes objektivt sett, da brukerbasen er så forskjellig. Men jeg er fristet til å tro at en macbruker som gikk over til pc, vil savne færre funksjoner enn en pcbruker som går over til mac.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å stenge en populær tråd med et aktuelt tema. Blir omtrent det samme som å stenge G9x tråden under "skjermkort"

Ehm, oki, mitt bidrag til diskusjonen. Fikk sjansen til å prøve en ny macbook pro i helgen i noen timer, og har vel egentlig kommet til konklusjonen at mac og pc ikke kan sammenlignes objektivt sett, da brukerbasen er så forskjellig. Men jeg er fristet til å tro at en macbruker som gikk over til pc, vil savne færre funksjoner enn en pcbruker som går over til mac.

Det er èn grunn til at denne tråden kan stenges og det er at vi aldri kommer til å bli enige om noen ting. Jeg for min del har ingen problemer med at den lever videre og finner den underholdende.

Lenke til kommentar

Jeg slang på 2stk xeon 2,4ghz cpu(hadde ikke 2,6ghz som er i mac'en på den siden jeg var på), 1gb minne, 7300 skjermkort, 1gb minne, 250gb hdd, hovedkort med støtte for dual cpu, dvd-brenner og kopierte dermed specsa på mac pro'en.. 8000kr kom den på da..

Endret av thomasSim87
Lenke til kommentar

Joda, jeg vet du kan sammenlikne på den måten, men det er og mulig å få noe som ikke fungerer 100% sammen.

Hovedkortet må ta en stor del av æren for at Mac Pro er så bra som den er.

Kjøleløsning, vifter, wlan og BT-antenne I kabinett, Mini-pci plass på hovekort for wlankort, men det er riktig som du sier. Den kan matches, men alikevel synes jeg det er en stor forskjell.

Ikke glemt å ta med Windows Vista Ultimate og, da ;)

Lenke til kommentar
Joda, jeg vet du kan sammenlikne på den måten, men det er og mulig å få noe som ikke fungerer 100% sammen.

Hovedkortet må ta en stor del av æren for at Mac Pro er så bra som den er.

Kjøleløsning, vifter, wlan og BT-antenne I kabinett, Mini-pci plass på hovekort for wlankort, men det er riktig som du sier. Den kan matches, men alikevel synes jeg det er en stor forskjell.

Ikke glemt å ta med Windows Vista Ultimate og, da ;)

Hvorfor Vista Ultimate? For å få det dyrest mulig.

Premium holder utmerket for de fleste, og følger so mregel med de fleste ferdige PCer.

Skal man sammenligne kabinettet må man se på det dyreste fra Lian Li og Silverstone.

Nei, ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Det er èn grunn til at denne tråden kan stenges og det er at vi aldri kommer til å bli enige om noen ting. Jeg for min del har ingen problemer med at den lever videre og finner den underholdende.

Underholdningsverdien er én ting, at det faktisk forekommer réelle argumenter i denne tråden, gir den etter min mening livets rett :)

Det ble mye é. Éééé. Sånn.

Lenke til kommentar
Jeg slang på 2stk xeon 2,4ghz cpu(hadde ikke 2,6ghz som er i mac'en på den siden jeg var på), 1gb minne, 7300 skjermkort, 1gb minne, 250gb hdd, hovedkort med støtte for dual cpu, dvd-brenner og kopierte dermed specsa på mac pro'en.. 8000kr kom den på da..

For en tråd... her er det masse innsikt... :whistle:

Du kan sikkert bygge en maskin med spesifikasjoner som matcher MacPro på papiret med deler fra Komplett - men det blir ingen MacPro.

Du kan sikkert sette sammen en server som kan matche f.eks en IBM X-3650T (bare et eksempel) med deler fra Komplett til en brøkdel av prisen, men det blir fremdeles ingen 3650T.

Du kan trimme en Volvo 240 til 500hk, men det blir ingen Ferrari for det.

Noe sier meg at du ikke har særlig erfaring med Mac, i alle fall ikke Mac Pro.......

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...