Gå til innhold

Vil gjøre skolen klinefri

Anbefalte innlegg

Vil gjøre skolen klinefri

Elevrådet vil ha slutt på dype tungekyss i skoletiden

Ved Knut Hamsun videregående skole i Nordland-kommunen Hamarøy er enkelte kjærestepar så amorøse at det er blitt et problem.

Mandag denne uken møttes elever, lærere og skoleledelse for å diskutere temaet som kunne vært revet ut av en hvilken som helst Hamsun-roman: Utemmet begjær hos unge, forelskede par.

Tungekyss og tafsing skaper så mye vemmelse hos enkelte medelever at elevrådet nå har tatt affære.

- Elevrådet har mottatt flere henvendelser fra elever som synes det er for mye intim kontakt i ganger og klasserom. Vi har diskutert saken med alle klassene, og mandag møtte vi lærerne for å høre deres syn, forteller elevrådsleder Borghild Aasebøstøl.

Elevrådet ber nå de mest ivrige kjæresteparene om å vise moderasjon.

- Vi forlanger ikke mer enn at elevene utviser normal folkeskikk. Det er greit å være forelsket, men man må ta hensyn til de man har rundt seg. Hvis man absolutt må leve ut sitt kjærlighetsliv i skoletiden, kan man heller gå seg en tur, foreslår Aasebøstøl.

Hun forteller at også enkelte lærere reagerer på elevenes kjærlighetsutfoldelse.

Rektor Sigurd M. Winther velger å ta henvendelsen fra elevrådet på alvor, men ønsker ikke å innføre et kyssereglement ved skolen.

- Det er klart at medelever som observerer dette har ulikt syn på hva som er sømmelig atferd. Noen synes kanskje det er litt ubehagelig. Andre synes det er OK. Det blir diskusjoner når det er ulike syn. De som er involvert blir gjort oppmerksom på at det kanskje er noen som tar anstøt. Parene kan gjemme seg bak veggen, eller ta seg en tur ut når det blir for heftig, sier Winther.

Lektorveteran Jan Egil Hafstad har 43 år bak seg i skoleverket. Han er forundret over at elevene selv vil begrense kjærlighetsutfoldelsen ved skolen.

- Om elevene slutter å kysse, vil det være som om fuglene slutter å synge om våren. I min alder synes man det er trivelig å se at genene blomstrer opp på ny, og at ungdom forelsker seg i hverandre. I løpet av mine over 40 år i skoleverket har jeg aldri opplevd at dette har vært et tema for seriøs debatt, skratter Hafstad.

Psykolog Kristin Spitznogle mener det er et sunnhetstegn at ungdom selv setter grenser.

- I hvilken grad det er akseptert å kysse i det offentlige rom, er avhengig av den enkelte kultur, og her er variasjonene store. Vi lever i en tid da den norske populærkulturen er gjennomseksualisert, og vi eksponerer seksualiteten vår friere enn før.

- Men positiv grensesetting i forhold til seksualitet, handler om å kjenne på hva man er komfortabel med å delta i - både som aktør og observatør. Ikke all bluferdighet er død, og det kan oppleves som pinlig og invaderende og bli ufrivillig publikum til andre menneskers amorøse beskjeftigelser. Derfor bør man vise respekt og hensyn til sine omgivelser, sier Spitznogle til VG.

Så hva syns dere om klining på skolen?

Hva syns dere er akseptabelt angående det å vise kjærlighet offentlig?

Kjør diskusjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er å holde hender, klemme og gi hverandre en nuss, men jeg må faktisk si meg enig at det er litt lite delikat å se de som ser ut som om de skal spise hverandre på pulten i friminuttet. Spesielt når de begynner å bli mange. Men å sette stopp for alt slik på skolen føler jeg vil oppmuntre elevene til å snike seg unna for å gjøre dette, mer hensynsfullt ovenfor andre elever, uten tvil, men i forhold til skulking osv. så er det neppe et sjakktrekk. Det å la elevene bestemme dette selv er jo en god idé, men jeg syntes gjennomførselen var dårlig, å sette et forbud vil neppe hjelpe (det er tenåringer, forbud er sånt man skal bryte), men å derimot prøve å få elevene til å forstå at det er andre elever som ikke syntes dette er jul og nyttår samtidig å se på tror jeg ville hjulpet i større grad.

Lenke til kommentar

Kyssing/klining er en ting, men når de begynner å beføle hverandre blir det hele en ganske "nasty" affære. I paralellklassen er det et kjærestepar som er litt over gjennomsnittsvekten, for å si det sånn. Begge to. Jeg får frysninger helt ned til tærne når de står å trynsleiker og tar på hverandre i gangen. _ALLE_ lager store øyne når de går forbi dem. Herremin så fælt det er å se på. De er ikke akkurat sjenerte med befølingen heller.

Lenke til kommentar

Når jeg leste overskriften tenkte jeg meg at dette måtte dreie seg om barneskolen, men når jeg leser at dette er videregående, og da er tross alt alle elevene over den seksuelle lavalder, så må de selv få lov å bestemme dette så lenge de ikke forstyrrer undervisningen.

Her er det elevrådet som overgår sin myndighet. Tro om det ligger aldri så lite sjalusi bak?

Lenke til kommentar

Jeg synes vanlig folkeskikk burde gjelde her. Det er klart det kan bli ukomfortabelt for enkelte, når de går i trange ganger mellom klasserommene og overalt står det par og bedriver heftig oral utfoldelse. Synes elever bør holde seg til normal folkeskikk og høflighet, det er tross elevenes "arbeidsplass". Bedriftssjefen ser ikke sine ansatte stå og kline i pausene når han inspiserer kontorene, satt litt på spissen.

Lenke til kommentar
Jeg synes vanlig folkeskikk burde gjelde her. Det er klart det kan bli ukomfortabelt for enkelte, når de går i trange ganger mellom klasserommene og overalt står det par og bedriver heftig oral utfoldelse. Synes elever bør holde seg til normal folkeskikk og høflighet, det er tross elevenes "arbeidsplass". Bedriftssjefen ser ikke sine ansatte stå og kline i pausene når han inspiserer kontorene, satt litt på spissen.

Enig. Synes sammenligningen med en arbeidsplass passer bra. Skolen er jo tross alt ment som trening til voksenlivet. På en vanlig arbeidsplass hadde det aldri blitt godtatt. I det aller minste kan man jo hvertfall finne seg et mindre ekshibisjonistisk sted enn de mest folkefylte skoleområdene hvis man vil dra kjærtegnene noe lengre enn vanlige kyzz og klemz.

Lenke til kommentar
Kyssing/klining er en ting, men når de begynner å beføle hverandre blir det hele en ganske "nasty" affære. I paralellklassen er det et kjærestepar som er litt over gjennomsnittsvekten, for å si det sånn. Begge to. Jeg får frysninger helt ned til tærne når de står å trynsleiker og tar på hverandre i gangen. _ALLE_ lager store øyne når de går forbi dem. Herremin så fælt det er å se på. De er ikke akkurat sjenerte med befølingen heller.

Sorry at jeg sier det, men hva har nå vekten med saken å gjøre? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...