forduser Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei, er det noen som vet hvor mye skruing det er å bytte fjærer foran på en Ford Mondeo - 96 modell. Greit og gjøre selv når man er sånn ca vant med litt hobbyskruing? Forduser Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Spesielt mye er det ikke, men litt er det. Du må ha av demperen for å kunne få fjæra av. Så det burde gå greit. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ta av hjulet. løsne div br. slange fester, abs ledninger osv fra fjærbeinet. Du må også pelle av lenkestaget. så er det en bolt i toppen av fjærbeinet(motorommet) og en i bunn. Den i bunn er 18mm og den må du være forsiktig med. De pleier og knekke! guff på med rustløser og skru fram/tilbake helt til du kjenner at det løsner. Dette kan fort ta 10 min med muttertrekker så det kan hende du får litt jobb. Slå en skrutrekker eller meisel opp i sporet på baksiden av spindelen så du får "sprika" feste litt så det blir litt lettere. Ta en stor hammer og slå hele spindelen ned. Det hjelper og ha et spett e.l og bende ned bærebrua når du skal ha ut fjærbeinet. Den øverste muttern i motorommet tar du til slutt! Så må du ha fjærklemme for og få bytta fjær. Når du skal ha det sammen hjelper det og ha en jekk som du setter under bærebrua og jekker spindelen på plass. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Fjørklemmer kjøper man ikke på biltema, så er det avklart. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Fjørklemmer kjøper man ikke på biltema, så er det avklart. Det har jeg gjort, å de funker greit nok men ikke noe mere. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Ja, jeg har også brukt de, men jeg har sett bedre for å si det sånn. Men til prisen der så er det helt ok. Det kan lønne seg å ha en muttertrekker å dra de sammen med, da det ofte blir jævlig trangt, og dermed bare noen få grader å vri en skralle med. Lenke til kommentar
forduser Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 for en jobb! Alt gikk greit..til jeg skulle prøve meg på den 18 mm bolten nede.. den sitter fast :-( Smørt i 3 dager nå, banket på den og smørt ennå mer... Lenke til kommentar
Hotto Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 for en jobb! Alt gikk greit..til jeg skulle prøve meg på den 18 mm bolten nede.. den sitter fast :-( Smørt i 3 dager nå, banket på den og smørt ennå mer... prøv å varme opp bolten med en gassbrenner, gjerne til den blir nesten rød. Laden bli kald før du prøver å løsne. har ikke gjort dette på Mondeo før. Du må passe på at du ikke smelter foringer ol. Har funka fint for meg. Lenke til kommentar
forduser Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) bolten knakk når den var nesten ute.. rusten ja. Men det gikk greit. Borra opp, fikk laga til ny bolt og festa. Litt av jobb og bytte dette alene, men med 2 jekker som noen sa, gikk det :-) Gruer meg til side nummer 2 hehe ;-) Endret 29. desember 2007 av forduser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå