hritrend76 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei! Jeg har kjøpt meg en relativt dyr kamera Sony HDR-SR7E (High Definition + hard disk). Jeg ser at det er litt problem med auto fokus på kameraet, for eksempel når jeg filmer min sønn og han vinker noe foran seg, da fokuserer kameraet over handa hans og miste fokus av han. Jeg lurer på om dette skjer når det er litt dårlig lys i rommet. Er det noen som har noe erfaring med dette, hvordan kunne jeg gjøre fokus mer stabil eller treg sånn at den ikke endre seg med en gang når det skjer noe foran kamera, er dette en belysnings problem eller noe som bare Sony sliter med? Jeg har prøvet nå flere ganger å gå til manuell fokus og da ser jeg at dette fungerer bedre, men da er man avhengig at objektet foran kamera står på det samme avstand – selv om da og do opplever jeg fokus mer stabil en i den nevnte tilfeldig. Jeg opplevde det samme med en mye billigere Sony kamera, men da trodde jeg at de var kvaliteten – jeg vil tro at en 10 000,- kamera har en rimelig bra kvalitet. Takk! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Høres ikke ut som det er noe galt med kamera. Dette er en helt vanlig problem som gjelder for alle videokameraer. I profesjonelle sammenhenger brukes ikke autofokus, nettopp på grunn av de problemene du har støtt på. Forskjellen på et dårlig og bra videokamera er ofte hvor enkelt det er å justere fokus manuelt. På noen kameraer er det en lett tilgjengelig knapp for å slå av og på autofokus. Da kan man velge når kameraet skal fokusere, og så slå det av ellers. For eksempel zoom inn det du vil ha fokus på, lås fokus og zoom ut og start filming. Dersom avstand endrer seg kan du enten finjustere fokus manuelt (Husk hvilken vei du skal vri fokus når motivet kommer mot deg.) eller håpe på det beste og slå på og av autofokus. Tenk også på hvor du plasserer deg i forhold til motivet. Unngå å stå på en plass der motivet kommer rett mot deg. Lenke til kommentar
hritrend76 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Takk! Det var god å høre da er det ingen problem med mitt kamera. Her skal jeg bare si at Sony har en veldig lett tilgjengelig fokus Auto/Manuell knappe i fronten og en ratt ved siden for å fokusere. Trikset er bare å vanne seg til det. Takk! en gang til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå