Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

I konflikt med Nordhagen Bilverksted

Kentxxx

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Når jeg engang var med på å hente en norsk bil som hadde vært på bilverksted i Polen (skifte reim, bremser, olje m.m.) så var rutinen at man først fikk se de gamle delene som var tatt ut av bilen først. Kanskje lurt å innføre i Norge så man kan se at arbeidet faktisk er utført ?

Problemet for de fleste er: Hvordan kan man vite at de delene man får/blir vist kommer fra ens egen bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er problemet her er at de har gjort noe de ikke er bedt om. De har utført arbeid uten og ha klarsignal fra deg på det. Du kunne nektet og betale dette, og si at du aldri ba om dette, kun et prisoverslag. De kan IKKE reparere noe de føler for selv uten og ta kontakt med deg først.

Det blir som om du går bort til huset hos naboen, og maler det når han har ferie for deretter og kreve timesbetalt når han er tilbake.

Lenke til kommentar
Når jeg engang var med på å hente en norsk bil som hadde vært på bilverksted i Polen (skifte reim, bremser, olje m.m.) så var rutinen at man først fikk se de gamle delene som var tatt ut av bilen først. Kanskje lurt å innføre i Norge så man kan se at arbeidet faktisk er utført ?

Problemet for de fleste er: Hvordan kan man vite at de delene man får/blir vist kommer fra ens egen bil?

Forskjellen er vel kanskje at man kan se at delene er slitt ?

Tviler forøvrig at slike bilverkstedet samtidig operer med et "slitt" delelager for å lure kunder.

Lenke til kommentar
Bilverkstedet har garantert et slitt delelager.

De brukte delene som ikke kan pusses opp, må jo havne et sted. Hvis det f.eks. kommer en lastebil en gang i måneden og henter brukte deler til gjenvinning, er det lett å hente en brukt komponent fra lageret for å overbevise en misfornøyd kunde.

Bilbransjen er langt fra fri for snusk, men du syns ikke dette er litt vel paranoid og søkt og tro dette er noe som gjøres rutinemessig på de fleste verksteder?

For å ta eksempelet Nordhagen siden det er disse tråden handler om, mener du altså at de sitter på et lager av brukte deler til alle bilmerker katalogisert og klart for fremvisning til lurte kunder?

Og dette til tross for at man ikke lenger viser frem brukte deler for kunder... Jeg tror ikke det!

At noe slikt kan ha forekommet, ja helt sikkert, men at det på noe vis er vanlig, nei.

Det som nok er mer utbredt og problematisk er hva slags arbeid som er utført, det slurves mye og for å vite sikkert om reservehjulet har fått sjekket luftrykket ved service må man enten sjekke selv, eller stole på verkstedet. Jeg forstår godt at mange ikke stoler på verkstedet. Et annet problem som jeg også vil påstå er større enn fremvisning av "liksom byttede deler" er sjønnsmessige vurderinger av hva som bør byttes eller ikke. Noen verksteder er nok vel ivrige med å kalle ting utslitt.

Å levere en bil på verksted er en tillitsak, og man bør være både kritisk og skeptisk til både priser og arbeid, og gjerne ikke levere på et verksted man aldri har hørt om.

Man bør også være kritisk til historier på internett om slemme verksteder, det er eksempelvis for meg fortsatt uklart om selve arbeidet Nordhagen skal ha utført er bra eller ikke, i denne saken. De har brutt avtalen om å ikke utføre arbeid, men det er da likevel bare en av to grove beskyldninger. Punkt 1 er klar, punkt 2 er uklart.

Har selv ingen kjennskap til Nordhagen utover at jeg hadde bilen min til forstillingsjustering der da Opel Rekord 2.0 Berlina var en fet bil. Altså svært mange år siden. Så at man finner historier der kunder har blitt, eller føler seg lurt tviler jeg ikke på. Men hvis dette er deres måte å drive på, er det overaskende at de holder koken enda.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått annet enn at det kan forekomme.

Og har ikke bileieren greie på bil, kan de vise fram en hvilken som helst del fra en annen bil, og påstå at det var den de byttet. Noen gamle deler må de jo ha på lager, hvis de ikke umiddelbart kjører til dynga med hver eneste bremsekloss de bytter.

Det eneste du kan gjøre for å vite at de faktisk har byttet delene, er å merke dem, eller notere serienummer for de delene som måtte ha det. det er ikke realistisk i praksis.

Endret av Gurin
Lenke til kommentar
Gurin Lagt til I dag, 17:54

Jeg har ikke påstått annet enn at det kan forekomme.

Og har ikke bileieren greie på bil, kan de vise fram en hvilken som helst del fra en annen bil, og påstå at det var den de byttet. Noen gamle deler må de jo ha på lager, hvis de ikke umiddelbart kjører til dynga med hver eneste bremsekloss de bytter.

Det var vel det at du sa "Bilverkstedet har garantert et slitt delelager" som ga meg intrykk av at du mente dette ikke var uvanlig.

Det vil i såfall være svært dristig av verkstedet å spekulere i at kunden ikke vet hva slags deler han ber om å få se. Gamle bildeler blir jo normalt ikke fysisk kjørt vekk hver dag, så hvis du mener at feks en container utenfor er et "slitt bildel lager" har nok de fleste det.

Men jeg syns nok dette er et vel søkt og lite sannsynelig scenario, der oppdagelsesrisikoen virker langt større enn gevinsten. Mye skal klaffe der kunden først skal overbevises om at delen må byttes, verkstedet har tilsvarende utslitt del på lager, bilen har ingen symptomer som ellers vil avsløre at delen ikke er byttet, og delen må ikke være synlig for kunden.

Hører gjerne om eksempler der dette har skjedd, jeg tror sjangsen er helt ubetydelig.

Men ja det KAN i teorien skje, verkstedet kan også slipe ned alle bremseklossene dine, for å så si at du må byttet de, helle sukker på tanken så du snart kommer tilbake, og det er i det hele tatt bare fantasien som setter grenser for konspirasjonsteorier.

Jeg vil vel si at det beste man kan gjøre dersom man mistenker at deler ikke byttet er å sjekke, eller få andre til å sjekke de påstatt byttede delene, så ser man som regel om de er skiftet (selv om det finnes unntak her også).

Men som sagt er det andre ting jeg ville vært mer bekymret for, som kvaliteten på arbeidet?, er alt utført?, har jeg fått rett pris?, er det brukt orginaldeler?, osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...