Kentxxx Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Nordhagen Bilverksted på Storo, dette verkstedet lurer deg! Vi skal på fjellet i julen, og i forbindelse med at jeg har fått skiftet bremseklosser på bilen forrige måned, synes jeg å merke at det var forskjell på bremsekraft foran og bak. Jeg ringte verkstedet jeg pleier å bruke, men de hadde tatt juleferie. Derfor ringte jeg nærmeste verksted, og regnet med at Mekonomen var et bra alternativ. Leverte inn bilen, og spesifiserte at jeg ønsket å få en pris før jeg bad om evt. utbedringer. Dagen gikk, og ingen ringte tilbake. Siden de på forhånd hadde sagt at de hadde mye å gjøre, ringte jeg ti på fem for å spørre om jeg måtte vente på tilbakemelding da imorgen. Nordhagen selv svarte at jeg bare kunne komme å hente bilen, for den var ferdig! Prisen kom på kr. 2.235.- Jeg reagerte på at de hadde utført jobben tiltross for at jeg bare har forespurt om pris, og i tillegg størrelsen på beløpet. Han hadde ingen forklaring på hvorfor ingen hadde ringt tilbake med pris, med de hadde sett seg nødt til å skifte ut bremsklosser da disse var rustet fast. Forklarte da at dette var umulig da disse var helt nye. Han forandret da forklaringen til at det var mekanismen som var rusten. Til tross for at jeg forklarte at HELE mekanismen var ny, klosser, fjærer, armer, pakninger og kabler, så sto han på sitt. Han forventet at jeg kom innom og betalte beløpet KONTANT, hvis ikke beholdt han bilen. Etter søk på internett, finner jeg flere som har hatt det samme problemet med dette verkstedet. De har utført reperasjoner som har vært unødvendige, og tatt seg betalt for arbeid som ikke har vært utført. Det groveste tilfellet var en 80 år gammel mann som hadde hatt bilen inne til EU kontroll og fått prisestimat på kr. 18.000.- for utbedringer. Så tok han en EU kontroll hos NAF istedet, som godkjente bilen etter litt. påfyll av bremsevæske!! Se også TV2 hjelper deg sin artikkel: http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article598522.ece Edit av Innholdsansvarlig Diskusjon.no: Vi har mottatt følgende beskjed fra det aktuelle bilverkstedet, for å presentere deres side av saken Kommentar fra Nordhagen Bilverksted Storo AS Bilen ble levert for kontroll og reparasjon. Det var av stor betydning at bilen ble reparert dette fordi de skulle til fjells. Vi ble informert om at bilen var nylig reparert på annet verksted, men at dette verkstedet var stengt for juleferie. Vi informerte vedkommende om at det var stor pågang av kunder som hadde bestilt og kunne derfor ikke gi eksakt tid når vi ble ferdig. Kunden hadde muntlig forklart at det var forskjell på bremsekraft foran og bak. Dette var årsaken til at bilen ble levert vårt verksted. Vi startet opp med feilsøking av bremser bak. Dette innbærer av vi må løfte opp bilen og avsette en person til jobben, og halve jobben er gjort etter at hjulene er tatt av og bremsetromler og bremsebånd er demontert. Det ble oppdaget fastrustet justeringer for bremsesko, dette var feilen. Klageren skriver i et brev til oss at han satt i møter hele dagen og på slutten av møtet så seg tvunget til å ringe oss. Han ble da fortalt at bilen var klar. Summen var kr. 1640,- + 25% mva., totalt kr. 2235,- Dette er betaling for to timers arbeid. Dette synes han var uhørt, fordi det ikke var avtalt noe pris i forkant. Det ble avtalt at klageren skulle hente bilen hos vår nabo, Hydros bensinstasjon, hvor han skulle betale og få utlevert nøklene til bilen. Han hentet bilen uten å betale, hadde reservenøkkel. Vi ringte ham påfølgende dag og spurte hvorfor han ikke hadde betalt. Det ble en diskusjon om at vi hadde lurt han, videre spurte vi om han kunne komme til oss slik at det var mulig å vise ham hva som var gjort med bilen. Dette var han ikke interessert i, ei eller å betale for hva som utført. Hvorfor leverte han bilen til oss, om det ikke var noen feil på den? Vi har fremdeles nøkkelen. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Kjekt å vite, skal ha det i bakhodet om jeg noensinne bruker noe annet enn merkeverksteder. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Kan du ikke gjøre noe med dette? True med å gå til avisen eller politiet? Betalte du? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Dessverre er nok dette ikke det eneste verkstedet som driver slik. Mange som har bilen sin på verksted har ikke helt peiling på hva som bør/må/skal gjøres, og aksepterer regningen uten videre. Det største problemet med å kjøpe bil er ikke å finne en bil som er bra (det er det stort sett alle sammen), men å finne et verksted du kan stole på. Jeg har hatt flaks, og funnet et merkeverksted i nærheten av der jeg bor, som jeg har vært veldig fornøyd med. Har også brukt 3-4 andre merkeverksteder i Oslo, med mindre bra erfaring. Av andre verksteder har jeg brukt en Mekonomen i Oslo en gang, og det var dårligere enn alle de dårlige merkeverkstedene til sammen. Mulig jeg er en kritisk (vanskelig er jeg blitt kalt) kunde Lenke til kommentar
Aces Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg har hatt flaks, og funnet et merkeverksted i nærheten av der jeg bor, som jeg har vært veldig fornøyd med. Hva heter det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Det er merkeverksted for Opel. Er det aktuelt for deg da? Lenke til kommentar
Aces Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Det er merkeverksted for Opel. Er det aktuelt for deg da? Nei, men var nysgjerrig. Dessuten tenkte jeg at andre kunne ha nytte av å vite det, slik at episoder som dette kan bli ungått. Hvorfor spør du? Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Det er jo bare å se på delene de har byttet, alle verksteder bruker vel å legge igjen disse i kundens bil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det er jo bare å se på delene de har byttet, alle verksteder bruker vel å legge igjen disse i kundens bil? Det er mange år siden man sluttet å legge byttede deler i bilen. Dette pga at de skal resirkuleres/gjenvinnes på forskriftsmessig måte, og fordi det ikke var meningsfylt for de fleste bileiere. Dersom du absolutt VIL ha delene, kan du nok få de, men hvordan kan du vite at det som ev. legges i bilen din er demontert fra DIN bil?? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Kentxxx Lagt til I går, 12:26Etter søk på internett, finner jeg flere som har hatt det samme problemet med dette verkstedet. De har utført reperasjoner som har vært unødvendige, og tatt seg betalt for arbeid som ikke har vært utført. Men er det faktisk dette som har skjedd i ditt tilfelle? Det virker jo helt åpenbart at verkstedet ikke har holdt seg til avtalen da de foretok reparasjoner uten å kontakte deg på forhånd, så den delen av saken er svært kritikkverdig. Det kan også høres ut som den du har snakket med ikke egentlig vet eksakt hva som er gjort med bilen. Det er også kritikkverdig, dog ikke helt uvanlig på verksteder som er større enn at du får snakke med mekanikeren selv. Men når det gjelder beløpets størrelse, og hvorvidt de har gjort "unødvendige" reparasjoner syns jeg det er litt vanskelig å mene noe om, uten mer presis informasjon. Du sier du leverte bilen fordi du synes bremsekraften var ulik foran og bak, er dette altså fortsatt det samme etter reparasjonen, slik at du nå vil levere bilen på et annet verksted for å finne feilen? Er dette en bil med skiver foran og bak, eller trommel bak, og hva er "hele mekanismen"? Du har vel fått en regning der delene er spesifisert, og dersom du har de samme delene spesifisert på regning fra det første verkstedet som denne siste, ville jeg tatt med begge regningene til Nordhagen og bedt om en forklaringpå utbytting av samme del. Hvis det derimot ikke er de sammme delene, og bilen nå er i orden, er det vel i grunn det faktum at de har gjort jobben uten å gi beskjed som er problemet, og det vet jeg ikke om man får gjort så mye annet enn å la vær å bruke samme verksted en annen gang, samt å advare andre som du gjør. Lenke til kommentar
Kentxxx Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Da jeg leverte bilen, snakket jeg naturligvis med mottaket. Senere snakket jeg med eieren selv, som tydeligvis arbeider der. Tror ikke det var han som reparerte bilen. På den "spesifiserte" regningen står det bare oppført arbeidstimer. Problemet var at jeg tok dette opp med verkstedet før jeg skulle hente bilen, og denne regningen var laget etter denne samtalen. Dermed så fikk jeg ikke anledning til å ta verkstedet på første uttalelsen, at de hadde byttet bremseklosser. Han forandret jo mening til at det var mekanismen som var rustet fast. Denne hadde de selvfølgelig "smurt" opp, og det fremkommer ikke bytting av deler. Faktum er at jeg har kvittering fra annet verksted, samt vitner på at alt er byttet ut. Jeg så selv på at dette når de skiftet ut dette. Nordhagen påstår uansett at dette var gammelt og rustet. Bilen har trommelbremser bak. Sakens kjerne ligger i at jeg bestilte aldri service, jeg bad om en pris for evt. justering av bremsene. Jeg visste jo at alt var nytt. De foretok seg noe jeg ikke hadde bedt om i utgangspunktet. Man kan da ikke gjøre en jobb man aldri har bestilt. Endret 21. desember 2007 av Kentxxx Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ok Kentxxx, da ble jeg litt klokere. Det er ingen tvil om at de har gjort seg skyldige i å reparere bilen uten å gi deg beskjed som avtalt på forhånd. Men jeg mener likevel det er en viss forskjell på det, eller om man sier man har utført arbeid som ikke er gjort, eller byttet deler som ikke var nødvendig. Det er svindel, mens det andre er et avtalebrudd, slik jeg ser det. Men det er bare min personlige mening slik jeg forstår saken. Hvis det første verkstedet har byttet bremsebånd bak, men noe av mekanismen til båndene fortsatt er rustet fast er det de som i utgangspunktet har gjort et slett jobb, men siden de selv ikke har fått anledning til å rette denne feilen kommer man neppe noen vei med kravet hos dem. Mitt intrykk er at Nordhagen ikke har lurt deg, men de har reparert bilen uten å avklare dette med deg på forhånd. I en slik sak, med en muntlig avtale vet jeg dessverre ikke hvilke sjangser man har for å få igjen noe. Jeg ser at liknende saker ofte gir "klageren" rett i Forbrukertvistutvalget, men det er jo vanskelig å bevise noe, og veien gjennom forbrukertvistutvalget er relativt lang. Du har uansett min fulle sympati, det er ikke holdbart av et verksted å opptre som Nordhagen her har gjort. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dersom behovet dukker opp: Merkeverkstedet jeg bruker på Økern har gitt meg utmerket service i 4 1/2 år nå. Jeg ser at de reklamerer med å ta service på alle type biler. Lenke til kommentar
Kentxxx Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Nr. 1: De fikk ikke beskjed om å reparere noe som helst. Nr. 2: De påstår de har gjort noe de umulig kan ha gjort, da dette allerede var utført hos et annet verksted. Alt var jo nytt. Når man blir tvunget til å betale regningen for å få sin bil tilbake, kalles det etter min oppfatning for svindel!!! OG, det er jo ikke første gang dette skjer hos Nordhagen. Eksemplene er så mange at det virker som om dette er en innarbeidet del av virksomheten deres. Folk har jo vanskelig for å bevise noe, hvis de ikke driter seg skikkelig ut som i dette tilfellet. Jeg sitter på kvitteringer fra et annet verksted for en jobb Nordhagen mener de har nå har gjort. Endret 27. desember 2007 av Kentxxx Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Den historien om de som ga pris på 18 lapper også var bilen strøken mener jeg var snap drive i kristiansand. Jobba i snap drive da dette skjedde! skal love dere det ble oppvask i hele bertel o steen etterpå! Mye snusk rundt omkring... Etter loven kan verkstedet maks overstige avtalt pris med 600,- Alt over dette kan du bare drite i og betale. Hvis det hadde vært snakk om 500,- hadde du ikke kommet noen vei hvis du skulle tatt det gjennom retten etc. Sjefen min er sløv til og ringe folk med pris. Har hatt noen tilfeller hvor han har driti på leggen... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) EDIT: *lese grundigere* "Problemet" med bremsetromler er ofte at det er umulig å gjøre noe særlig feilsøk uten å demontere. Dette kunne Nordhagen gjerne opplyst deg om på forhånd. Dernest er det jo sånn at om man har demontert trommelen, og står med hendene fulle av fjærer, bånd, sko og andre smådeler er det ikke sagt at man får dette på plass skikkelig igjen. Og om man får det til tar det jo tid, som noen må betale for. Vanskelig sak, som hadde vært mye enklere hvis verkstedet hadde kommunisert bedre før og underveis. Endret 27. desember 2007 av dsgf Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Når jeg engang var med på å hente en norsk bil som hadde vært på bilverksted i Polen (skifte reim, bremser, olje m.m.) så var rutinen at man først fikk se de gamle delene som var tatt ut av bilen først. Kanskje lurt å innføre i Norge så man kan se at arbeidet faktisk er utført ? Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Ta kontakt med forbrukerrådet? vet ikke om de kan hjelpe deg kanskje? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Lei sak. Har heldigvis kun gode erfaringer med Gabriel Østråt i Sandnes. De gjør det de skal, og opptrer svært profesjonellt. Det er derfor denne bedriften har gått med overskudd i uminnelige tider. De nye kundene blir så fornøyde at de forholder seg trofaste. Ikke bare kjøper de bilene hos Østråt, men kommer også tilbake for service, EU-kontroll og deler. Langsiktig tankegang. En svært fornøyd kunde vil ikke ha noen grunn til å benytte et konkurrerende verksted. Hvis ikke feilen må utbedres umiddelbart og merkeverkstedet er stengt for julen, vil de fleste heller vente til de åpner igjen. Uten å være ekspert, vil jeg tro at faste kunder er de mest lønnsomme på sikt. Jeg ser ikke hvordan et useriøst verksted som det som beskrives her, kan regne med å holde på i lengden. Etterhvert får de et så dårlig rykte at de går konk. Selv om 80% av ofrene deres betaler, kommer de neppe tilbake igjen. Til slutt har hele bygda vært innom... en gang hver. Og de kommer ikke tilbake. Ikke langsiktig tankegang i det hele tatt. Endret 27. desember 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Kentxxx Lagt til I går, 12:47Nr. 2: De påstår de har gjort noe de umulig kan ha gjort, da dette allerede var utført hos et annet verksted. Alt var jo nytt. Betyr dette at bilen fortsatt har samme symptomer, slik at du må levere den enda en gang på verksted? Punkt 1 i saken din tror jeg vi alle er eninge om, den er det ingen tvil om. Men punkt 2 syns jeg fortsatt det er vanskelig å mene noe om siden du ikke har sagt noe om hvorvidt du fikk igjen bilen i samme dårlige stand som da du leverte den. For alt hva jeg vet er det det første verkstedet som har lurt deg, og ikke byttet det de sier... Spartan Lagt til I går, 20:37Når jeg engang var med på å hente en norsk bil som hadde vært på bilverksted i Polen (skifte reim, bremser, olje m.m.) så var rutinen at man først fikk se de gamle delene som var tatt ut av bilen først. Kanskje lurt å innføre i Norge så man kan se at arbeidet faktisk er utført ? Nja, de fleste er nok ikke interessert i å ha bilen full av gamle deler når de henter den. Ber man spesielt om dette, får man det jo, men det er ikke lenger vanlig praksis dersom ingenting er avtalt. Det har nok også med å gjøre at det er blitt andre krav til gjenvinning og miljøvennlig håndtering av slike ting enn det var før. Akkurat i denne saken hadde det vel neppe endret bildet uansett, ettersom det er arbeid man påstår er utført. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå