huldal Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Skal starte som selvstendignæringsdrivende fra 1.1 og lurte på hva jeg bør huske av registreringer, forsikringer, pensjon etc. Mitt yrke er snekker og blir i hovedsak utleigd til et snekkerfirma. Post under hvis noe er feil, eller jeg eventuelt må tilføye noe. Denne kan være kjekk å ha for andre som også skal starte for seg selv. 1. Registrering i brønnøysund 2. Endre fra skattekort til forskuddsskatt 3. Melde inn i avgiftsmantalet når "inntekt" passerer 50.000 4. Ordne frivillig OTP (egen pensjonssparing er skattefri), Kan maks spare 4% 5. Ekstra trygdeforsikring (65% sjukeløn fra dag 1, koster 1,7% av 6G) 6. Trygdekontorets ulykkesforsikring Endret 27. desember 2007 av huldal Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Foruten registrering i enhetsregisteret må du registrere deg i merverdiregisteret. Dersom du for alle praktiske formål skal være ansatt i dette firmaet men ta ut lønn som næringsinntekt er det viktig å merke seg at du som nevnt må legge til mva, men vit også at arbeidsmiljøloven ikke gjelder på samme måte. Å si deg opp er like enkelt som å endre regnskapsfører med mindre det foreligger langsiktig kontrakt. Du opptjener ikke pensjonspoeng og får heller ikke feriepenger, slik at prisen du tar må reflektere disse forhold. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Det du nevner er vel det "obligatoriske". Tenkte på f.eks. sånn som frivillig pensjonssparing, betale ekstra trygdeforsikring for å få sjukepenger fra dag 1, etc... Lenke til kommentar
huldal Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Hvem snakker man med for å "ordne" med den frivillige pensjonsinnbetalingen? NAV? Bank? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dersom du for alle praktiske formål skal være ansatt i dette firmaet men ta ut lønn som næringsinntekt er det viktig å merke seg at du som nevnt må legge til mva, men vit også at arbeidsmiljøloven ikke gjelder på samme måte. Ansattbegrepet eksisterer ikke for innehaver av enkeltpersonforetak. Man kan ikke utfakturere med mva før man har passert en grense på kr 50 000 Lenke til kommentar
huldal Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Første faktura blir 51.000 for min del så jeg krever mva på den. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dersom du for alle praktiske formål skal være ansatt i dette firmaet men ta ut lønn som næringsinntekt er det viktig å merke seg at du som nevnt må legge til mva, men vit også at arbeidsmiljøloven ikke gjelder på samme måte. Ansattbegrepet eksisterer ikke for innehaver av enkeltpersonforetak. Man kan ikke utfakturere med mva før man har passert en grense på kr 50 000 Derfor frasen "for alle praktiske formål" - altså at han i praksis skal være som en ansatt, men fakturere fremfor å motta lønn. Man kan fakturere med mva når det av virksomhetens art følger at det vil bli mva-plikt med en gang. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Er det mulig å være selvstendig næringsdrivene samtidig som du er ansatt på et firma ? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Arbeidsulykkeforsikring regner jeg med du har tenkt på? Edit: Svar til Strukt: Ja, men enkelte arbeidsplasser krever at du sier fra før du foretar deg noe slik.. Og om du i verste fall setter deg i konkurranse med arbeidsgiveren din kan du få fyken på dagen. Endret 21. desember 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
huldal Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Hmmm. Har noen privateforsikringer som dekker opp hvis jeg skulle bli ufør, eventuel dø. Så da er vel en ulykkesforsikring ikkje nødvendig. edit: Ser trygdekontoret opererer med en form for yrkesskade forsikring. Vet noen hva denne dekker og hva den eventuelt koster? http://www.nav.no/862.cms Endret 22. desember 2007 av huldal Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Det du nevner er vel det "obligatoriske".Tenkte på f.eks. sånn som frivillig pensjonssparing, betale ekstra trygdeforsikring for å få sjukepenger fra dag 1, etc... Jeg har ikke noen konkret sum, men det dreier seg om flere tusen i måneden for å forsikre seg slik at man får sykepenger fra dag 1. Har flere i familien som driver eget firma, men ingen av de har tatt seg råd til det. Om jeg ikke tar helt feil er det snakk om 4-5000,- i mnd. Dette avhenger helt sikkert av en del ting, men tror det er i dette området det ligger. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Det du nevner er vel det "obligatoriske".Tenkte på f.eks. sånn som frivillig pensjonssparing, betale ekstra trygdeforsikring for å få sjukepenger fra dag 1, etc... Jeg har ikke noen konkret sum, men det dreier seg om flere tusen i måneden for å forsikre seg slik at man får sykepenger fra dag 1. Har flere i familien som driver eget firma, men ingen av de har tatt seg råd til det. Om jeg ikke tar helt feil er det snakk om 4-5000,- i mnd. Dette avhenger helt sikkert av en del ting, men tror det er i dette området det ligger. Jeg skal ha 65% sjukepenger fra dag 1, og det koster meg 1.7% av 6G. Dette blir da ca. 550,- pr mnd. En overkomelig sum mener jeg. Men 100% av 6G fra dag 1 er vesentlig dyrer og bortkastet (ca 3500,- pr mnd). Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Det stemmer nok. Da var ikke summen min helt på jordet. For jeg snakket om 100% fra dag 1. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Har samlet all info i første post. Kom med innspill eller tilleggsopplysninger, eventuelt andre ting som kan legges til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå