fhl Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det man bør konkludere med er at det er et vanskelig spørsmål å svare på med mindre man vet hva slags kvaliteter man er på jakt etter Det er jeg helt enig i! Frode Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Det man bør konkludere med er at det er et vanskelig spørsmål å svare på med mindre man vet hva slags kvaliteter man er på jakt etter Er man i det lavere prissiktet tror jeg ikke man er ute etter stort mer enn bedre lyd, tviler på at de som kjøper høytalere i prisklassen 500-5000 er så spesielt prippene etter et bestemt lydbilde. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Skrev ikke ett eneste ord om at 1. ordens delefiltre er bedre enn 4. ordens. Skrev kun at det IKKE er en selvfølge at 4. ordens er bedre enn 1. ordens., selv om 4. ordens ser mer forseggjort (og derav mindre "enkelt") pga flere komponenter. Beklager. Leste innlegget ditt en gang til nå. Du har rett. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Det objektive svaret på hva som er en god høyttaler er en høyttaler med mest mulig naturtro lydgjengivelse. Og dermed dette som skiller dyre og billige høyttalere, om man antar at en dyr høyttaler er bedre enn en billig. For å skape en naturtro lydgjengivelse kreves det bl.a høyttalerelementer og delefilterkomponenter som ikke "farger" lyden (eller rettere sagt det elektriske signalet som senere blir til lyd) minst mulig, filter- og kabinettkonstruksjon som gir en flat frekvensrespons, og stort nok membranareal/slaglengde (og frekvensrespons) til å skape et lydtrykk stort nok til å gjengi det man spiller, som kan være dype orgeltoner og eksplosjoner, på en naturtro måte. Setter man seg litt inn i det skjønner man at det koster flesk både å konstruere og bygge virkelig gode høyttalere. Sein edit: Jeg mente selvfølgelig "...som ikke "farger" lyden". Endret 13. januar 2008 av Endre Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hei. Vel, jeg lurer på, som det står i emne, hva er egentlig forskjellen på billige og dyre høyttalere, borsettfra effekten de yter. Er Watt den eneste forskjellen, og hvilke hvor stor effekt burde man velge til et rom som er 2x4m? Du spørr faktisk veldig vansklig, Mange gode svar har du fått. Noe som gir ulikheter og formeninger som ikke stemmer med den andres, også vidre. For hva som er best for meg, er ikke alltid best for noen andre. Ofte kan enkle 2veis være best, som har bare helkt enkelt delefilter, med gjærne plaststøpte ellementer. Dem kan være veldig virklighets troe, med enorm balanse mellom mellomtone og diskant, med god følsomhet ned i bassen. En må ikke ha 12Kg magnet og 8mm tykk støpt aluminium chassi. Men det hele er avhengi i hva slags høyttaler en skal ha. Og hvor mye av alle egenskaper en ønsker. Skal du ha alt. da blkir det stort og dyrt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå