Kjetil_hp Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Etter nyttår er det på tide å oppgradere igjen føler jeg, men jeg er for det første ikke helt sikker på om timingen er helt bra i forhold til hva som er i vente på markedet. Hører at både Nvidia og Intel slipper ut nye serier neste år, og om det da kanskje er best å vente. Men om jeg likevel skal gå til innkjøp allerede til januar så trenger jeg noen tips til forbedringer på det oppsettet jeg har valgt ut så langt. Ting som kanskje ikke fungerer optimalt sammen eller som åpenbart vil bli flaskehalser. Bør jeg for eksempel gå for SLI? Bør jeg gå for Quad Core? Og bør jeg gå for SCSI disker med 15k RPM som system disker i stedet for raptors? I så fall hvilke, og hvilken kontroller? Jeg aner ikke hvor stor forbedring det vil gi i forhold til prisøkning. Jeg har tenkt å overklokke så mye jeg får til og PC-en skal kunne takle sånn omtrent det som er av spill per dags dato. Det er ikke noe stort poeng at den skal være ekstremt stillegående, regner med å overdøve støy med musikk eller spill likevel, det viktigste er ytelsen. Øvrige deler og dill har jeg fra før eller kjøper det lokalt nede i gata etter behov. Kabinett: Lian Li Fulltower, Aluminium, Sort PCA71B PSU: Thermaltake 850W ToughPower ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC Modular CPU: Intel CPU Core 2 Duo E6850 3.0GHz S-775 1333MHz 4MB "Conroe" Hovedkort: Asus Mainboard S-775 nForce 680i SLI ATX 3xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 RAM: 2x Ocz DDR2 PC2-8500 Nvidia SLI Ready XTC Dual Channel 2GB Kit(2x1024MB) 5-5-5 Skjermkort: XFX GeForce 8800Ultra 650M 768MB XT System disk: 2x WD Harddisk 150.0GB SATA 10000RPM 3.5" 16MB "Raptor" i Raid 0 Lagring: 4x WD Harddisk 750.0GB 7200RPM SATA300 3.5" 16MB NCQ Raid Edition 2 Lydkort: Creative Sound Blaster X-FI Platinum Fatal1ty Champion Edition Vannkjøling og kjøling generellt: Swiftech Apogee™ GTX CPU Waterblock (1/2", Intel Socket 775) EK-FC8800GTX Full Cover Waterblock for nVidia 8800GTX 16x Stainless Steel Worm-Drive Hose Clamp 14x Swiftech SmartCoils 625 (for 5/8" OD Tubing) - UV Ocean Blue 14x 7/16" ID (5/8" OD) Tygon R-3603 Laboratory-Grade Tubing Thermochill PA120.3 Radiator Swiftech MCRES-MICRO Hi-Flo Reservoir Laing D5 Basic/Swiftech MCP655-B Inline 12V DC Pump Arctic Alumina Adhesive - 5 grams (part A and B) Swiftech HydrX Extreme Duty Coolant 120mm Evercool Aluminum Case Fan (84.5 CFM/31 dBA) 3x 120mm Yate Loon D12SM-12 Case Fan - Black (70.5 CFM, 33 dBA) Thermalright minnekjøler HR07DUOH Thermalright minnekjøler HR07DUOL Endret 20. desember 2007 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Mislykket forsøk på redigering resulterte i dobbel post. Vennligst slett Endret 20. desember 2007 av Kjetil_hp Lenke til kommentar
Stereo Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Helt klart et high(est) end system dette ja. Vet ikke hvor mye penger har å si for deg når du skal gå til anskaffelse av denne maskina, men selv tror jeg at jeg ville sett på nVidias nyeste skjermkort 8800GTS 512 MB som koster halvparten av 8800 Ultra-kortet, og leverer tilnærmet samme ytelse. Ultra-kortet er nok bedre når det kommer til høye oppløsninger og AA/AF-aktivert. 8800GTS 512MB kan ihvertfall bli særdeles interessant når det kommer ferdig overklokkede versjoner. Disse kan komme til å overgå Ultra på de fleste områder, og likevel koste langt mindre. Ellers: Med et så kraftig skjermkort i utgangspunktet, tror jeg ikke det er nødvendig å gå for SLI samtidig. Økningen i ytelse (som er særdeles variabel fra spill til spill) rettferdiggjør på ingen måte en ekstrakostnad på 5000 kr. Ultra-kortet drar det meste av dagens og framtidas spill uten store problemer . Uten SLI trenger du heller ikke så kraftig strømforsyning, 700W holder i lange baner. Bortsett fra dette ser det ut som det er et skikkelig bra system du er i ferd med å gå til anskaffelse av! Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Helt klart et high(est) end system dette ja. Vet ikke hvor mye penger har å si for deg når du skal gå til anskaffelse av denne maskina, men selv tror jeg at jeg ville sett på nVidias nyeste skjermkort 8800GTS 512 MB som koster halvparten av 8800 Ultra-kortet, og leverer tilnærmet samme ytelse. Ultra-kortet er nok bedre når det kommer til høye oppløsninger og AA/AF-aktivert. 8800GTS 512MB kan ihvertfall bli særdeles interessant når det kommer ferdig overklokkede versjoner. Disse kan komme til å overgå Ultra på de fleste områder, og likevel koste langt mindre. Ellers: Med et så kraftig skjermkort i utgangspunktet, tror jeg ikke det er nødvendig å gå for SLI samtidig. Økningen i ytelse (som er særdeles variabel fra spill til spill) rettferdiggjør på ingen måte en ekstrakostnad på 5000 kr. Ultra-kortet drar det meste av dagens og framtidas spill uten store problemer . Uten SLI trenger du heller ikke så kraftig strømforsyning, 700W holder i lange baner. Bortsett fra dette ser det ut som det er et skikkelig bra system du er i ferd med å gå til anskaffelse av! Det med valg av skjermkort er nok det vanskeligste spørsmålet med hele pakken. Kanskje det jeg burde gjøre er å forkaste Ultra'en og heller gå for 2x GTS? Eller vente litt lenger til det kommer noe nytt. Selv om jeg ikke går for SLI med en gang så vil jeg ha mulighet til å gjøre det senere uten at jeg samtidig må skifte PSU, derfor har jeg valgt en litt kraftigere, vurderte en på 1kW en stund også. Det er masse disker som skal drives, pumpe og vifter, osv. Når det gjelder CPU så er jeg litt i tvil på om E6850 egentlig er rett valg. Har aldri klokket på annet enn luft før og hele poenget med vannkjøling for meg er å kunne gå en god del lenger. Hvor høyt er det mulig å dra en Q6600 opp med vannkjøling, og vil den under samme forhold prestere bedre enn en E6850? Går jeg et hakk opp til Q6700 så er den plutselig dobbelt så dyr, men samtidig er det kanskje et paradoks at kjølesystemet er dyrere enn selve CPU'en. Det viktigste her er at tingene står i forhold til hverandre, jeg vil ikke ha noen flaskehalser på systemet, dersom jeg må ha en så dyr CPU for at den skal stå i forhold til resten, so be it. I hvertfall hvis jeg venter en måned eller to til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå