Gå til innhold

ASUS v8460 ti4600 128MB Ultra/TD Nøkker, ikke full ytelse.

Y-Com

Anbefalte innlegg

Jeg har grafikkortet som nevnt i temaet(ASUS v8460 ti4600 128MB Ultra/TD).

Det fungerer NESTEN fint... Jeg får 9500 3DMarks i 3DMark 2001SE, jeg leser av andres resultater jeg burde hatt ca. 12000 3D Marks... irriterende.

I nyere spill som Neverwinter Nights og WarCraft III Merker jeg at grafikken gjør brå/voldsomme nøkk! Grafikken går generellt sett glatt, kan ligge på over 60 fps med max kvalitet, men likevell, kommer det brå nøkk med gjevne mellomrom... HVORFOR!!??

Jeg har prøvd med samtlige nVidia drivere og ASUS sine egne drivere og resultatet blir det samme overalt, jeg har også prøvd kortet i en annens maskin. Det samme skjedde der....

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg opplever en slik nøkking/hakking, og hvorfor jeg ikke får like bra resultater som andre jeg ser alle andre har med slikt grafikkort... maskinen min er da ikke akkurat for treg..

Hjelp ønskes velkommen. [email protected]

Takk. :)

Min Maskin :

TYAN Tiger MPX

DUAL AMD Athlon MP 1800+

768 MB DDR 266MHz

ASUS v8460 ti4600 128MB Ultra/TD

... Creative SoundBlaster Live 1024 Value

BootDisk = IDE RAID 0 2x30GB ATA-100

ExtraDisk = IDE RAID 0 2x80GB ATA-100

ExtraDisk = IDE 3GB ATA-100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I nyere spill som Neverwinter Nights og WarCraft III Merker jeg at grafikken gjør brå/voldsomme nøkk! Grafikken går generellt sett glatt, kan ligge på over 60 fps med max kvalitet, men likevell, kommer det brå nøkk med gjevne mellomrom... HVORFOR!!??  

Det som forårsaker brå nøkk fra tid til annen må være et program som surrer og går i bakgrunnen. Programmet tar resurser av og til og da merkes det som du beskriver det.

Trykk Ctrl-Alt-Del for å se hva som går i bakgrunnen. Steng da ned eventuelle programmer som listes opp som du ikke har behov for.

Men, det er ikke alle programmer som kommer opp og da er EndItAll veldig nyttig å bruke.

Den 3Dmark scoren du refererer til er etter mitt syn normal hvis du har Vsynch og Antialiasing på. Hvis disse er på, slå dem av og 3dMark scoren vil gå betraktelig opp, men konsekvensen blir da at i spill vil du få dårligere grafikk, så for å opprettholde god grafikk så bør ihvertfall antialiasing være på når du spiller

Lenke til kommentar

Nei... Altså, som programmerer er det en selvfølge at jeg er klar over hvilke programmer som kjører i bakgrunnen og hva de krever av ressurser, så det er ikke tilfellet. (kunne vært, men er ikke ...)

Jeg har selv laget ett program jeg benytter meg av for å stenge det som "ctrl-alt-del" taskmanager ikke håndterer.

Og, maskinen min, har aldri hatt lite ressurser å gå på, det er mere enn nok til å gjøre hva jeg vil samtidig som jeg spiller, uten at det affekterer spillet, (med visse unntak som å kjøre flere 3Dspill samtidig da)

og 3D Mark scoren... VSynch, ville sette en maks fps etter frekvensen jeg kjører på skjermen... den er ikke på.

Antialiasing her heller ikke på, selv om det ikke blir noen ytelsesforskjell før jeg setter antialiasing på 3x eller høyere.

Det er en ting... Jeg får nesten samme resultat uannsett hva jeg stiller på av kvalitet og oppløsning..

Nå er vel problemet forklart bedre.

Takk for at du tok deg tid t-bird :)

Bare kom med flere ideer, jeg blir arg av det grafikkortet.

Lenke til kommentar

Litt rart det der...

Har samme skjermkort som deg..

visst jeg kjører 3Dmark med Diverse programmer kjører, som f.eks viruskiller... så får jeg aldri mindre enn 10000 poeng.. riktignok visst jeg avslutter alle program uten om system"programmene", får jeg over 12000 i 3Dmark..

Hvilke drivere har du da? bruker selv 40.72 ...

Lenke til kommentar

Hm, vel jeg bruker nå 41.09, de nyeste etter hva jeg har sett, men jeg har testet alle etter 12.00 serien da...

Og allt som skjer ved testing av andre drivere er att poengsummen enten detter eller øker med ca 50 poeng, og det er jo bare tilfeldig.

Jeg får ca 9500 uansett hva jeg kjører i bakgrunnen, jeg kan defragmentere diskene mine også eller bare noe så enkelt som å la maskinen spille musikk, mens jeg kjører 3D Mark.

Jeg vurderer å få retur på det, men vet ikke helt om det er en akseptabel feil eller alvorlige nok symptomer. Hadde håpet noen bare fortalte meg at "ahh, men da har du feil AGP BUS drivere" eller no slikt, og ga meg en link til noe bedre.... jeg får vente og se hva som blir foreslått, regner ikke med at jeg er den eneste som har opplevd dette.

Takk MrGod.

Lenke til kommentar

Vel Amnio, det må jo da nevnes at TYAN Tiger MPX er ett såkalt "Internett Server" HK og er beregnet på store workloads, men det har høyere båndbredde enn mange andre hovedkort som kjører single CPU, så jeg ser ikke helt hvordan det ikke skulle håndtere grafikk like bra.

http://www.tyan.com/products/html/tigermpx.html

Og jeg har prøvd grafikkortet mitt i en kamerat's maskin også:

AMD Athlon T-Bird 1333MHz @266

768MB SD-133MHz

Abit KT7A

og han hadde akkurat det samme problemet, bare fikk en anelse lavere poengsum, på grunn av tregere system.

Hva klokkefrekvensen angår, har jeg sett med div utilities at den kjører på korrekt frekvens ut ifra kortspesifikasjoner, men jeg får beskjed om at det ikke kan "tweakes" når jeg prøver å innstallere ASUS Tweak Utility eller SmartDoctor etc...

Jeg kjøpte riktignok kortet i april 2002, tror det var ganske kort etter at de slapp ut...

Lenke til kommentar

De samme problemene har jeg oppdaget, og det er alltid når jeg prøver en annen "klokk" en det jeg har på pc og skjermkort nå. Har ikke tatt meg tid til å finne ut om det er overklokkinga av kortet eller pc´n ennå.

Så jeg har ikke noe annet forslag enn å legge inn rivatuner,powerstrip, nvmax eller noe i den duren, og klokk kortet/pc´n ditt opp/ned. Jeg bruker forresten 42.01 driverne fra www.guru3d.com .

Lenke til kommentar
Du har kanskje en av disse tidligere kortene som kjører på 290/600? Klokk det opp til minst 300/650. Hvis ikke det hjelper heller kan det komme av hardwaren din, vet ikke om dual er spesielt beregnet på spill (eller omvendt)

Men dette er jo en "moderat" klokking av kortet, og selv om det er standard frekvens på de siste GF4 Ti4600 (300/650) korta så skulle jeg tro at denne moderate klokkinga ikke ville klare å booste scoren fra 9500 til 12000 poeng.

Selv har jeg GF4 Ti4400 @ 300/650 og med 40.72 driveren klarer jeg 11850. (P4 1.8Ghz @ 2.25Ghz)

Her må det være noe veldig spesielt som bremser kortet til de grader siden y-com sier at han får 9500 med eller uten at andre programmer kjører.

Jeg kan virkelig forstå hans frustrasjon!

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å overklokke kortet mitt, jeg har prøvd de aller nyeste driverene også (a 10 februar 2003) 42.86 og 42.81.

Jeg ser ingen forskjell annet at kortet ble relativt varmt i forhold til hva det var tidligere.

Jeg fant også ut at ved å overklokke grafikkortet så måtte hardware temperatur måler programmet mitt (TYAN Hardware Monitor) reinnstaleres, for å ikke konstant vise 10-15 grader for mye gjennom hele systemet, selv etter at kortet ble klokket ned igjen.

RivaTuner viser at kortet er standardklokket til 300/650 så det ser riktig ut.

Fortsatt yter ikke kortet det det skal, og jeg ser jo av andre tester nå att selv økonomiversjonene av GeForce4 klarer samme som eller bedre resultat enn kortet mitt gjør :woot: .. ASUS v8460 ti4600 128MB Ultra/TD (for de som ikke gidder rolle til toppen).

Og at kortet mitt ikke er bedre enn de billigere variantene :evil: .. er ikke akseptabelt.

Noen flere forslag ? helst

Hadde vært fint :D

Lenke til kommentar

Jeg har lest at hovedkortet mitt trenger noen AGP BUS drivere for å fullt kunne utnytte AGP 4x...

Jeg har funnet disse driverene og lagt dem inn (for lenge siden), men jeg ser at hvis jeg låser hovedkortet mitt til å bare bruke AGP 2x så får jeg da ikke noe mindre poeng i 3D Mark enn om hk står til å bruke AGP 4x (som er standard).

Jeg finner dette rart, trodde ytelsen skulle synke ved AGP 2x når kortet egentlig skulle hatt AGP 4x.

Har da tenkt at HK kanskje ikke egentlig gir full AGP 4x likevel, selv om jeg har driverene til det og ting er stillt som det skal.

Finnes det noen AGP BUS drivere til AMD 768 chipset der ute som jeg ikke har sett? jeg har lett overallt (en del steder) og finner det ikke.

AMD ser ikke ut til å slippe noen nye oppdateringer av driverene sine, de er meget trege på det området.

Si ifra hvis noen har eller vet om noen nyere enn v 5.33 av AMD BUS drivers.

Takk :-?

Lenke til kommentar

sedsberg,

Realtime-Virusscanner eller andre programmer er ikke problemet, hva jeg stiller på av grafikkinnstillinger (f.eks.: max pre-render frames) merkes ikke på resultatet.

Bare om jeg setter på antialiasing 3x eller høyere i 1280x1024 eller høyere oppløsning vil jeg se forskjell i ytelsen, og da blir det bare tregere grafikk, det er den samme nøkkingen der fordet.

Du har sannsynligvis ikke skrudd på DMA eller innstallert riktige hovedkortdrivere. Det er trolig det nøkkingen kommer av hos deg.

For andre programmer har bare innvirkning på grafikken hvis maskinen er treg, har single cpu, dårlig minne båndbredde eller ikke utnytter disker riktig (mangler DMA) eller da ikke har driverene til hovedkortet inne, hvilket gjør at du ikke utnytter ressursene dine riktig.

Har du sjekket det hos deg sedsberg?

Trenger flere forslag :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...