Gå til innhold

Bones versjon av Steve Vai's Tender Surrender


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Driver og prøver å spille inn en versjon av Tender Surrender av Steve Vai.. Jeg har endelig fått låne PC-en (med Cubase) til en kollega og venn av meg, så jeg får ikke sittet så lenge av gangen (holder på i ledige stunder på jobb, faktisk.. :blush: )..

 

Dette er første "utkast", første versjon, om du vil.. Dette er hovedsakelig "take 1's"; alt frem til siste del, til delen med wah-wah, ble gjort på første spilling; Har ikke prøvd wah-wah på noen år, så det var litt uvant..

 

Jeg har begynt såvidt med "versjon 2" nå (i går), men jeg sliter en del med å spille alt riktig / pent.. Også er jeg ikke hele tiden fornøyd med lyden / klangen, så jeg har ikke kommet så langt med "renspillingen" enda.. Det tar tid, tydeligvis! :( Hører jo det er en del feil å luke bort, og de skal jo bort.. til slutt! Det som er greia er at det ikke er de samme feilene for hver gang, men noen ganger går noe bra, og andre ganger går de ikke fullt så bra igjen..

 

Det jeg liker minst er lyden på "distortion" -delen. Jeg har en POD v2.0 som jeg sitter på, og har ikke helt funnet frem til Tender Surrender -lyden, langt derifra.. Noen som vet hvordan jeg skal stille inn for å få bedre lyd, så vær så snill å si fra! :) ..jeg er ikke så flink med sånne ting..

 

Men, ønsker gjerne tilbakemeldinger, både positive og negative, og konstruktiv kritikk.. :w00t: ..det går nok en del dager før jeg er ferdig, siden det er jul og sånne ting.. Så kjør på med meninger!

 

 

Anywho..

 

Koselig hvis dere til høre på, og takker for tilbakemeldinger! :)

 

 

Last ned Bone's Tender Surrender, fra FileDEN. Ca 12MB, i 320kbps.

 

 

EDIT: ALT er IKKE gjort i 1 take, verdt å merke, bare hver "del".. jeg har bare en POD og må skru med fingrene når jeg skal skifte effekter og sånn

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kommentar! :)

 

Koselig (rart?), at du likte distortion -delen! :) Men, jeg liker den på en måte jeg også.. problemet er at det er "mye lyd å prosessere" rundt 2:40.. blir masse grums.. Men, positivt å høre at du likte helheten, i hvert fall!

 

 

Mange steder det går for fort, synes du?

 

Ekkoen kan skyldes et par ting.. i starten, altså den cleane delen, så er det spilt "dobbelt opp", for å fete opp lyden litt.. jeg spiller altså det samme 2 ganger.. og, noen ganger spiller jeg feil på ene delen, noe som gjør at "gapet" mellom de like notene blir større.. som et ekko.. Ellers så er det faktisk lagt på svakt ekko på ene sporet.. det var det kompisen som gjorde.. :)

 

 

Må igjen takke for plussene dine (og også minusene, da..) ;)

Lenke til kommentar
Kan jo selvfølgelig ikke bra like bra som Vai, men var egentlig skikkelig bra!

Keep up the good work! :thumbup:

Takker for den! :) ..nei, det skal godt (umulig) gjøres å gjøre det like godt som Mr. Vai! hehe.. Han er jo sjef! :w00t: hehe..

 

Hva synes du om ekkoet og distortionen, forresten?

 

 

Takk, takk :)

Lenke til kommentar

Ganske bra det her. "Her kommer en Jan Fredrik Karlsen-type" kommentar:

 

Jeg vil si gitaren din "forsvinner" litt for mye i klangen. Synes du legger for lite vekt på nedgangen rundt 1:13... Jeg synes du skal jevnt over låta se på bruken av vreng. Du bør ha på litt mer gain på cleanlyden, og bruke volumknotten til å justere, f.eks litt boost på 1:16. og utover, videre styre litt manuellt. Slik opptaket ditt er nå, er overgangen til 1:58 et snarere et antiklimaks enn omvendt. Helt greit at du "bytter" lyd, men du bør unngå at volumet blir lavere, slik det gjør her. Dessuten synes jeg du har litt for mye vreng. Det går fint ann å få gitaren til å skrike uten så mye vreng.

 

Men ikke misforstå meg. Du spiller bra, imponerende at du spiller denne låta. Hadde vært kult og høre deg spille eget materiale.

Lenke til kommentar

Takker meget for tilbakemelding! :thumbup:

 

Det med nedgangen rundt 01:13, er jeg fullstendig klar over.. det en av punktene jeg virkelig feiler, føler jeg.. :( Har ikke helt klart å bestemme meg hvor hvordan jeg vil "angripe" partiet heller.. før, for en god stund siden, så spilte jeg den FOR hardt, da med bruk av plekter.. Det følte jeg at jeg måtte tone ned, så jeg prøvde en stund å "gjemme" plekteret litt gjennom fingrene, slik at plekteret slo av tonen, men ble dempet litt av fingrene rundt -som en lobotomert palm-muting! :p hehe.. Det fungerte av og til, men nå så har jeg gått over til kun å bruke langsiden av tommelen.. tror det er det som er trikset her.. det fungerer av og til, men det fungerer egentlig bedre og bedre.. trenger litt mer øving.. Problemet med å bruke bare tommel er at jeg da må gjemme bort plekteret et liten periode, og jeg har litt problemer med å finne det raskt nok igjen når jeg skal ta partiet som kommer rett etterpå.. :( ..men, har en plan om hvordan jeg skal få det til.. :) Bra at du bemerker det partiet der, for jeg er helt enig.. det var ikke bra..

 

 

Synes du gitaren min forsvinner for mye i starten? :hmm: ..bruker jeg for "rund" lyd, kanskje? For lavt "tone" nivå og kanskje jeg skulle ha byttet mellom neck og bridge -pickup? Den i midten, eventuelt..? Eller en blanding?

 

 

Det er en ting jeg virkelig skal innrømme, først som sist.. Det "tekniske" med gitar har jeg aldri vært noe særlig flink med.. Dårlig, rett og slett! Jeg har som regel alltid spilt gitar med volum på 10 (noe jeg også gjør her - min går dessverre ikke til 11! :p ), og enten tone på 1, eller 10.. i det siste har jeg blitt litt flinkere med tone da, men volumknappen er "limt" til 10.. Dette er litt løgn, for egentlig så spiller jeg nesten aldri gitar plugget i noe.. jeg "klimprer" stort sett i sofaen mens jeg ser på tv.. :) ..aldri fått treningen med dette med volum, and such..

 

Men, det du sier er; Jeg kjører på LITT / NOE Gain på POD'n, under Clean-delen, så skrur jeg NED volumknappen litt, til den låter "clean"? ..nå utover i sangen, så skrur jeg bare OPP volumknappen mens jeg spiller, så vil gain-delen komme mer og mer frem? :ermm:

 

Det med den "kjempeovergangen" vet jeg ikke hvordan jeg skal få til, ellers.. Men, jeg er enig i at lyden skulle vært høyere enn hva den er her.. den skulle aldri ha gått NED i volum, men heller opp i så fall! :) Jeg kommer nok "alltid" (?) til å gå for den overgangen (har ikke så mye annet utstyr enn en POD, og ikke vet jeg noen annen måte å gjøre det på..), men det høres kanskje mye bedre ut allerede, så sant jeg bare ikke går NED med volumet.. så det ikke blir et "antiklimaks", som du sier.. !? :)

 

Hvordan skal jeg få den til å "skrike" bedre? Uten så mye bruk av vreng? :blush:

 

 

Takker igjen for de konstruktive tilbakemeldingene, og de positive kommentarene! :)

 

 

 

EDIT: Jeg har oppdaget etter hvert at jeg er en jævel med smileyer..

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Synes du gitaren min forsvinner for mye i starten? :hmm: ..bruker jeg for "rund" lyd, kanskje? For lavt "tone" nivå og kanskje jeg skulle ha byttet mellom neck og bridge -pickup? Den i midten, eventuelt..? Eller en blanding?

 

Den forsvinner endel i reverben. Tonen er jo grei, når det kommer til "strat"-type clean lyd er det vanlig og ha knotten på full diskant. Angående pickup så spørs det jo naturligvis helt åssen gitar og oppsett du har. På en strat ville jeg valgt det nest øverste hakket, eller det midterste til clean delen. På vreng delen bytte mellom ren neck og bridge. I dette tilfelle ville jeg gått for det samme oppsettet på en humbuckertype gitar ala JEM etc..

 

 

 

Men, det du sier er; Jeg kjører på LITT / NOE Gain på POD'n, under Clean-delen, så skrur jeg NED volumknappen litt, til den låter "clean"? ..nå utover i sangen, så skrur jeg bare OPP volumknappen mens jeg spiller, så vil gain-delen komme mer og mer frem? :ermm:

 

Noe sånt ja. Du vil helst emulere en type vreng i elementene i et kabinett, som kommer ved å spille høyt. Du ville nok likevel trenge en ytterligere boost lenger ut i låta. Når du bruker POD etc er det vel bare å prøve seg frem. Husk at Vai bruker veldig avansert utstyr. Overgangen fra den siste vreng soloen og tilbake til hovedtemaet, der vrengen sakte "fader ut" i clean lyden er jo et godt eksempel på dette, men likevel vil du kunne gjøre mye med volumknotten...noe jeg er ganske sikker på vai selv også gjør.

 

Hvordan skal jeg få den til å "skrike" bedre? Uten så mye bruk av vreng? :blush:

 

Enkelte aspekter forsvinner når du ikke spiller høyt med en ekte forsterker. Men det er bare å øve med mindre vreng... Bruk dempeteknikker lignende pekefingeren som en "dempe-barre" over strengene når du holder lange toner...Vai gjør det jo hele tiden. Ellers er det litt innblanding av tommelfinger som i vanlige AHer som gjelder. Du får forresten mer variert dynamikk med mindre vreng, og dermed tydeligere artikulasjon og frasering.

 

Vel og merke, jeg er primært ikke en gitarist, men noe kan jeg...

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei igjen.. :)

 

Tråden ble glemt litt bort i takt med sangen.. ikke spilt den siden jeg la ut klippet, og det begynner vel å bli en halvår siden..

 

Jeg ble litt inspirert (av noe helt annet) å lage musikkvideo til den her om dagen, så det gjorde jeg i går.. Så video-delen er fra i går, og lydsporet er fortsatt som linken over..

 

Så her er hvis dere vil se;

 

 

Og kommenter gjerne.. :)

 

Håper dere liker det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...