tussemor Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg har en nokia mobiltelefon av for meg ukjent merke. Den skulle visst være ekstra støt og vannsikker, uten at det har noe med saken å gjøre. Den er ca 15 mnd gammel. Problemet er at den i det siste har hatt problemer med å lade. Den sier "lader ikke" når laderen settes i. prøver en igjen et par-ti ganger så begynner den. så kan den finne på å slutte å lade etter en stund, noe som gjør det hele til et prosjekt. ellers er jeg meget fornøyd med mobilen. jeg nevnte for en kamerat som jobber i den butikken der mobilen ble kjøpt, et jeg kom innom en dag for å reklamere på telefonen. hans respons: "den er gåen. kjøp en ny." jeg er jo ikke interessert i at de skal tjene penger på å ikke følge opp kundene sine, så dette fant jeg jo merkelig. nevnte høyesterettsdommen, men det gjorde ikke noe inntrykk.. jeg lurer derfor på hva mine rettigheter er? ikke at det er så mye penger, men det er surt å ut med noen ting om en skulle fått gratis reperasjon. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Tror nok dette er reklamasjon/garanti sak Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Du har 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefonen, så det er bare å reklamere Lenke til kommentar
reor Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg er enig med de andre om at dette er en reklamasjonssak. Foreslår at du reklamerer skriftlig. Mulig at firmaet har egne reklamasjonsformularer på sine hjemmesider , bruk isåfall disse. Hvis firmaet ikke har svart skriftlig innen 4 uker foreslår jeg du sender purring på reklamasjonen og med melding at saken vil bli videresendt Forbrukerrådet hvis svar ikke foreligger etter 14 dager fra innsending av purring. Lykke til. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Det er lettere å bruke garantien din i dette tilfellet, jeg erfarer at butikker ikke liker reklamering siden de må ta ansvaret og ikke bare dumpe det på produsenten. Men du får nok reklamert om du krangler litt. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 jeg nevnte for en kamerat som jobber i den butikken der mobilen ble kjøpt, et jeg kom innom en dag for å reklamere på telefonen. hans respons: "den er gåen. kjøp en ny." Er han virkelig en kamerat, eller er han bare lost? Du kan kreve å få mobilen reparert på reklamasjon med mindre du er skyld i feilen selv. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 I tillegg til reklamasjonsmulighetene, så har vel Nokia 2 års garanti? Isåfall burde det være enda mye lettere å få igjennom denne saken. Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 I tillegg til reklamasjonsmulighetene, så har vel Nokia 2 års garanti? Isåfall burde det være enda mye lettere å få igjennom denne saken. leste at nokia sin garanti ikke dekket "vanlig slitasje ved bruk" - kanskje de regner denne feilen som det? har du noe erfaring med det? mener jeg har en god sak for å få fikset feilen nå. Synes det er VELDIG rart at han kameraten min prøvde å avblåse meg slik, han har tross alt jobbet i elektronikk forretning i flere år. Nå skal det sies at han nettopp har begynt på dette stedet, så det er håp enna Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 mener jeg har en god sak for å få fikset feilen nå. Synes det er VELDIG rart at han kameraten min prøvde å avblåse meg slik, han har tross alt jobbet i elektronikk forretning i flere år. Nå skal det sies at han nettopp har begynt på dette stedet, så det er håp enna Han har vel mer lyst til å selge en ny mobil, enn å stresse med å få en gammel reparert. Lenke til kommentar
klb Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Det er bare å reklamere. Butikken kan ikke diskutere det en gang. Du har krav til å rette en reklamasjon på alle produkter som er innenfor reklamasjonstiden. Min erfaring er at slike saker løser seg. Send med både mobil og lader når du leverer den. Husk å få dem til å skrive på feilbeskrivelsen at feilen er periodisk! Lykke til. Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 snakket med butikken og fant ut at det var greit å vente til etter jul - de hadde ikke flere lånetelefoner igjen. daglig leder var veldig hjelpsom, fant kvitteringa for meg osv. han sa det var 1 års garanti på telefonen, greit nok men jeg tenkte jo å reklamere da. Det kan du gjerne svarte han, men jeg kjenner nokia så godt at det kan bli vanskelig å få noe igjen for det. (sitat slutt). men vær ikke redd, for som jeg sa til han, så tar jeg gjerne kampen der utifra rent prinsipp. fortsettelse følger...... Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Så vidt jeg vet har Nokia to års garanti, og ikke ett. Lenke til kommentar
klb Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Bare for å nevne det så har du krav på lånetelefon etter 7 dager på verksted. Om butikken allerede ved mottak av servicen vet at servicen vil ta over 7 dager har du i realiteten krav på lånemobil der og da. Greit å vite i tilfellet de forsøker å lure seg unna i fremtiden. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 daglig leder var veldig hjelpsom, fant kvitteringa for meg osv. han sa det var 1 års garanti på telefonen, greit nok men jeg tenkte jo å reklamere da. Det kan du gjerne svarte han, men jeg kjenner nokia så godt at det kan bli vanskelig å få noe igjen for det. (sitat slutt). Det kan godt hende han virket hjelpsom men han forsøker å prate seg bort. Hvor lang garanti det er har overhodet ingenting med saken å gjøre. Hvor vanskelige Nokia er er heller ikke ditt problem, det er hans problem. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Bare for å nevne det så har du krav på lånetelefon etter 7 dager på verksted. Om butikken allerede ved mottak av servicen vet at servicen vil ta over 7 dager har du i realiteten krav på lånemobil der og da. Greit å vite i tilfellet de forsøker å lure seg unna i fremtiden. For å modifisere litt: Denne reglen gjelder fra når du leverte gjenstanden inn i butikken, og ikke når verkstedet mottok gjenstanden. Lenke til kommentar
Flaskepost Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Du har 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefonen, så det er bare å reklamere Denne regelen er vel relativt "ny" så dette vil da ikke gjelde tlf kjøpt før denne "loven" kom. Altså her gjelder ikke det. Det er bare å reklamere. Butikken kan ikke diskutere det en gang. Du har krav til å rette en reklamasjon på alle produkter som er innenfor reklamasjonstiden. Min erfaring er at slike saker løser seg. Send med både mobil og lader når du leverer den. Husk å få dem til å skrive på feilbeskrivelsen at feilen er periodisk! Lykke til. Hvor lang tid er egentlig reklamsjonstiden på? Når garantien er 1 år er reklamasjonen lengre? (husker virkelig ikke) Så vidt jeg vet har Nokia to års garanti, og ikke ett. I januar hadde nokia bare 1 års garanti som jeg vet om, og da vil dette igjen være en "ny" regel som har kommet senere og ikke gjelder denne telefonen fordi den er kjøpt før de har eventuelt utvidet garantien! Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Denne regelen er vel relativt "ny" så dette vil da ikke gjelde tlf kjøpt før denne "loven" kom. Altså her gjelder ikke det. Jaha, den gjaldt ikke før de tok den ødelagte mobilen til høyesterett, men de fikk ordnet det likevel. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Du har 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefonen, så det er bare å reklamere Denne regelen er vel relativt "ny" så dette vil da ikke gjelde tlf kjøpt før denne "loven" kom. Altså her gjelder ikke det. Hvor lang tid er egentlig reklamsjonstiden på? Når garantien er 1 år er reklamasjonen lengre? (husker virkelig ikke) Så vidt jeg vet har Nokia to års garanti, og ikke ett. I januar hadde nokia bare 1 års garanti som jeg vet om, og da vil dette igjen være en "ny" regel som har kommet senere og ikke gjelder denne telefonen fordi den er kjøpt før de har eventuelt utvidet garantien! Denne dommen har tilbakevirkende kraft då det er ei presisering av forbrukerkjøpsloven av 1.juli 2002. Ein domsavsigelse for tolkning av ein lov er vel i utgagnspunktet tilbakevirkende, mens ei lovendring vil vel normalt ikkje vere det. Når det gjeld Nokias garantitid så har vel det variert mellom 1-2 avhengig av modell og feilfrekvens. At daglig leder prøver å ro seg unna reklamasjonen er tydeleg, å sei atr Nokia ikkje vil godkjenne det har ingenting med reklamasjonen å gjere (ikkje før i siste instans). Då det er selgars plikt å behandle reklamasjonene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Uansett var det reklamasjonstid på minst to år når telefonen vart kjøpt. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Har du prøvd med en annen lader? Det høres veldig ut som om problemet ditt skyldes et ledningsbrudd i laderen, de oppstår gjerne der ledningen kommer ut fra "klumpen" du putter i stikkontakten. Særlig det du nevner om at det går innimellom etter flere forsøk får meg til å tro at det er det som er problemet. Det kan selvfølgelig også være noe galt med kontakten i telefonen, men det kan jo være greit å sjekke laderen først. Er det den det er noe galt med, skyldes det sannsynligvis slitasjeskade (som du kan gjøres ansvarlig for, og derfor ikke gir grunnlag for reklamasjon), og så ender du opp med å måtte betale for å få igjen mobilen din om du sender den inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå