Gå til innhold

4GB RAM på asus p5b-e plus


tokki

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Neida, dette er ikke (forhåpentligvis) enda en 2 -> 4 GB minne sprøsmål. Jeg er klar over at 32 bit kun kan adressere 4Gb, og at endel av disse er reservert for hardware, slik at en ikke får 4GB.

Men, saken er: Jeg hadde 2 GB Crucial Ballistix 6400, og kjøpte 2 GB til av samme minne.

Dersom jeg i BIOS setter memory remapping på, finner BIOS 4GB minne, men XP og Vista finner bare 2GB. Disabler jeg memory remapping, finner BIOS 3GB minne, og XP og Vista finner også 3GB.

 

Hva skjer her? Noen med samme konfig som kan bekrefte at det samme skjer hos dem? Burde jeg ikke fått 3GB i OS også ved memory remapping på, dvs BIOS finner 4GB? Hadde planer om å teste 32 bit XP og 64 bit Vista, men da vil jeg mest sannsynlig få 2 GB i XP og 4 GB i Vista, eller 3GB i begge, alt etter konfigurasjon

 

Asus p5b-e Plus (0504)

C2D E6600

Win XP 32bit

Win Vista 32 bit

4x1GB Crucial BallistiX 6400

 

-Tokki-

Endret av tokki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Neida, dette er ikke (forhåpentligvis) enda en 2 -> 4 GB minne sprøsmål. Jeg er klar over at 32 bit kun kan adressere 4Gb, og at endel av disse er reservert for hardware, slik at en ikke får 4GB.

Men, saken er: Jeg hadde 2 GB Crucial Ballistix 6400, og kjøpte 2 GB til av samme minne.

Dersom jeg i BIOS setter memory remapping på, finner BIOS 4GB minne, men XP og Vista finner bare 2GB. Disabler jeg memory remapping, finner BIOS 3GB minne, og XP og Vista finner også 3GB.

 

Hva skjer her? Noen med samme konfig som kan bekrefte at det samme skjer hos dem? Burde jeg ikke fått 3GB i OS også ved memory remapping på, dvs BIOS finner 4GB? Hadde planer om å teste 32 bit XP og 64 bit Vista, men da vil jeg mest sannsynlig få 2 GB i XP og 4 GB i Vista, eller 3GB i begge, alt etter konfigurasjon

 

Asus p5b-e Plus (0504)

C2D E6600

Win XP 32bit

Win Vista 32 bit

4x1GB Crucial BallistiX 6400

 

-Tokki-

 

Har det samme problemet. Jeg har OCZ DDR2 2048MB System Elite Dual Ch (4 x 1GB) og ASUS P5B Mainboard. Jeg hadde 3 GB i bios. Slo på memory remapping og fikk 4 i bios, men kun 2 i Win XP 32-bit. Jeg prøvde å teste minnet med Memtest-86 v.3.4, men den starter ikke ordentlig en gang. Før jeg hadde memory remap påslått gikk den testen i 20-30 sekunder før den registrerte en rekke feil på minnet.

 

Jeg lurer på om jeg skal få tak på Vista og installere det, kanskje jeg da får bruk for min 4GB? Hvordan er Vista med tanke på spilling?

 

Dersom jeg slår av memory remap får jeg mange CRC-feil under installering av spill og under utpakking av .rar-filer. Skjønner ikke helt dette her.

 

-Jodle-

Lenke til kommentar

Du vil nok få en viss senkning i ytelse (ca. 5 fps) i spill laget for xp, men med en grei pc så er ikke det noe problem. Prøv det ut og se, vista i seg selv føles raskere pga. 3D akselerert UI. Husk å innstallere 64-bit versjonen.

 

XP finnes også i 64-bit versjon, hvis du heller vil ha det. Selv er jeg fornøyd med vista.

 

CRC-feil er fordi dataen i filene blir korrupt under utpakking, og crc-en til de utpakkede filene ikke lenger stemmer med crc-en til filene i arkivet.

 

Med tanke på memory remapping:

 

Problemet med 32-bit ligger ikke på hovedkortet eller i biosen, men i operativsystemet. Uansett hva du gjør i bios så vil ikke 32-bit xp/vista/annet kunne bruke mer enn 4 gb.

 

Hvorfor får jeg bare 2, når 32-bit OS støtter 4? Et 32-bit os kan bare dele ut 2^32 addresser (nok til 4 gb minne), og noen av de blir brukt til annet som f. eks. grafikkortminne. Derfor ender du opp med mindre enn 4 gb, uansett hva du gjør i bios.

 

Anbefaler og lese ram faq-en, hvor dette er forklart: RAM-FAQ

Lenke til kommentar

Hei, og takk for inspill alle..

 

Har nå fått sjekket litt rundt "problemet", og ser jo nå hvordan det henger sammen. Memory-remapping "flytter" deler av RAM til en adressering som ligger utenfor 32 bit. Derfor kan jo selvfølgelig ikke 32 bit OS se mer RAM enn det memory remappingen ikke flytter. På dette hovedkortet/(chipset) er det tydeligvis alt over 2 GB den flytter.

Det er jo litt kjipt i forhold til dualboot av 32 og 64 bit os. Enten 2 og 4 gb, eller 3 på begge respektivt.

 

Ha en fortsatt god romjul.

TC

Lenke til kommentar

Jeg har ASUS P5B dlx og det er stort sett det samme som deres. Enabler jeg memory remapping får jeg kun 2GB synlig i Windows, men i bios teller den opp 3GB. Slår jeg derimot memory remapping av, så får jeg 4GB i bios og 2,95GB synlig i Windows.

 

Det er det samme med alle hovedkortene til ASUS fra den serien. P5B altså.

 

Installerte liksågreit Vista 64bit. Og det er lynraskt i forhold til 32bit og kombinert med SP1 så går det mye kjappere unna. Brukergrensesnittet har blitt langt raskere og oppleves nærmest som XP når man jobber i OS'et. Det er ganske tydlig at SP1 er svært viktig for Vista.

 

Ei heller hadde jeg noen problem med drivere. Windows fant alt selv og det som manglet sørget winupdate for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...