nomore Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei Har nettopp installert et billig nettverkskort fra Clas Ohlson med støtte for VLAN. Årsaken var at eg ikke fikk flere nettverkskort til å fungere i maskinen(samme chipset) og derfor ønsker eg å bruke VLAN i stede. Eg har lastet inn modulen 8021q i kjernen og denne blir lastet. Eg har installert verktøyet vconfig og lagt til vlan2. Filen /etc/network/interfaces ser noe slikt ut: auto eth0iface eth0 inet dhcp vlan_raw_device eth0 iface vlan2 inet static address x.x.x.40 gateway x.x.x.33 netmask 255.255.255.224 vlan_raw_device eth0 Filen /proc/net/vlan/config ser slik ut: VLAN Dev name | VLAN IDName-Type: VLAN_NAME_TYPE_PLUS_VID_NO_PAD vlan2 | 2 | eth0 Når eg så kjører ifconfig ligger ikke vlan2 interfacet der. Eg kjører derfor ifup vlan2. Eg får så følgende feilmelding: Set name-type for VLAN subsystem. Should be visible in /proc/net/vlan/configERROR: trying to add VLAN #2 to IF -:eth0:- error: Invalid argument Deretter blir eg kastet ut av ssh og ping mot ip til eth0 stopper. Restart hjelper. Hjelp?!? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Dersom eg kjører en restart av nettverket(/etc/init.d/networking restart) så kommer vlan2 opp i listen over interfaces via ifconfig. Men den kommer da opp med IPv6 adresse, og ikke den som ble satt i /etc/network/interfaces. Rart. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Satte opp VLAN i ubuntu her om dagen faktisk. (det er vel debian-basert?) i interfaces: auto loiface lo inet loopback auto vlan111 # VLAN 111 iface vlan111 inet static address x.x.x.101 netmask 255.255.255.0 network x.x.x.254 mtu 1500 vlan_raw_device eth0 /proc/net/vlan/config er lik din. Jeg hadde noe trøbbel med at jeg måtte legge til gateway via ROUTE av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Ok. Feilen funnet. Eg brukte feil vlan id. Tåpelig. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Ok. Feilen funnet. Eg brukte feil vlan id. Tåpelig. Hehe. bra jobba Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hehe, fort gjort Hvilket brikkesett var det du kjøpte, nomore? Har tenkt lenge på å investere i ett nettverkskort med VLAN-støtte, ettersom det jeg har nå ikke har den støtten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Det var dette kortet i fra Clas Ohlson eg kjøpte. I Debian finner den det som RTL8169SB med tilhørende driver r8169. Billig og greit kort. Det ble installert nesten automagisk i Debian så det var fort å sette opp uten VLAN for å si det slik. Personlig liker eg ikke å kjøpe maskinvare som skal stå på 24/7 fra Clas Ohlson, men det fikk gå for denne gang. Om noen måneders tid skal serveren byttes ut anyhow. Dog virker kortet ganske greit til den prisen. Og for å utdype meg selv litt, det var egentlig ikke feil VLAN id eg prøvde meg på, men eg hadde satt feil IP adresse fra feil subnett. Routeren hadde jo ikke tjangs til å route det rett. Så fikk eg satt rett VLAN på den IP adressen eg testet med, og så rett IP adresse på det første VLAN'et.... jaja... sånn går det når man skal kose seg med ei øl og sette opp nettverk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå