Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Transistoren fyller 60 år

Anbefalte innlegg

- Minst 20% av Norges arbeidsstyrke hadde vært sekretærer, skjema-tolkere, søknadslesere, jobbet på likningskontor, kontrollregnere for revisorer og regnskapsfolk og all posten hadde alltid blitt sortert manuelt

Veldig god oppsummering som kan sette transistorens betydning i perspektiv. Spesielt dette punktet angående yrker som ene og alene på grunn av transistorkretser er gjort overflødige eller kan gjøres av langt færre personer er viktig å tenke over.

Transistoren har eksistert i 60 år - de neste 45 årene (minst) skal jeg leve av transistorer og det de kan gjøre (Elektronikk-ingeniør ;) ). Antar jeg har litt å takke Shockley og de andre som oppdaget Silisiumet's fantastiske egenskaper når det blandes med elektrisk potensiale for :) Gratulerer med dagen!

PS:

- Man ville hatt klippekort i papir til bussen

I "Teknologihovedstaden" Trondheim brukes fortsatt klippekort i papir...

Nå skal det sies at den første transistoren og arbeidet til Shockley var basert på germanium, ikke silisium. De første silisium transistorene ble produsert av Texas Instruments i 1954. Fordelen med silisium kontra germanium er bedre termiske egenskaper, kan arbeide ved høyere temperaturer og bedre høyfrekvensegenskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pedersjo: Er det ikke omvendt: At germanium har bedre egenskaper for å jobbe på høye klokkefrevkenser men at de er vanskeligere og dyrere å masseprodusere. Så vidt jeg vet brukes bare germanium i integrerte kretser på helt spesielle områder i dag: High-end nettverkssvitsjer og andre veldig små kretser med veldig høy klokkefrekvens. (~100 GHz)

Lenke til kommentar

Wikipedia:

Silicon is widely used in semiconductors because it remains a semiconductor at higher temperatures than the semiconductor germanium and because its native oxide is easily grown in a furnace and forms a better semiconductor/dielectric interface than almost all other material combinations

Videre ser jeg i artikkelen om Germanium at dette er mye brukt i enheter som skal være følsomme for infrarød stråling, for eksempel Nattoptikk, dette fordi Germanium har en svært smal båndbredde. I kretser som skal arbeide på høye frekvenser bruker man hverken Silisium eller Germanium, men en blanding av disse to, Silisium-Germanium.

For spesielt interreserte: Liste over alle kjente halvleder-materialer (både grunnstoffer og forbindelser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...