pedersjo Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 - Minst 20% av Norges arbeidsstyrke hadde vært sekretærer, skjema-tolkere, søknadslesere, jobbet på likningskontor, kontrollregnere for revisorer og regnskapsfolk og all posten hadde alltid blitt sortert manuelt Veldig god oppsummering som kan sette transistorens betydning i perspektiv. Spesielt dette punktet angående yrker som ene og alene på grunn av transistorkretser er gjort overflødige eller kan gjøres av langt færre personer er viktig å tenke over. Transistoren har eksistert i 60 år - de neste 45 årene (minst) skal jeg leve av transistorer og det de kan gjøre (Elektronikk-ingeniør ). Antar jeg har litt å takke Shockley og de andre som oppdaget Silisiumet's fantastiske egenskaper når det blandes med elektrisk potensiale for Gratulerer med dagen! PS: - Man ville hatt klippekort i papir til bussen I "Teknologihovedstaden" Trondheim brukes fortsatt klippekort i papir... Nå skal det sies at den første transistoren og arbeidet til Shockley var basert på germanium, ikke silisium. De første silisium transistorene ble produsert av Texas Instruments i 1954. Fordelen med silisium kontra germanium er bedre termiske egenskaper, kan arbeide ved høyere temperaturer og bedre høyfrekvensegenskaper. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 pedersjo: Er det ikke omvendt: At germanium har bedre egenskaper for å jobbe på høye klokkefrevkenser men at de er vanskeligere og dyrere å masseprodusere. Så vidt jeg vet brukes bare germanium i integrerte kretser på helt spesielle områder i dag: High-end nettverkssvitsjer og andre veldig små kretser med veldig høy klokkefrekvens. (~100 GHz) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Wikipedia: Silicon is widely used in semiconductors because it remains a semiconductor at higher temperatures than the semiconductor germanium and because its native oxide is easily grown in a furnace and forms a better semiconductor/dielectric interface than almost all other material combinations Videre ser jeg i artikkelen om Germanium at dette er mye brukt i enheter som skal være følsomme for infrarød stråling, for eksempel Nattoptikk, dette fordi Germanium har en svært smal båndbredde. I kretser som skal arbeide på høye frekvenser bruker man hverken Silisium eller Germanium, men en blanding av disse to, Silisium-Germanium. For spesielt interreserte: Liste over alle kjente halvleder-materialer (både grunnstoffer og forbindelser) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ahh, takk for oppklaringen ventle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå