Gå til innhold

Sony PC9 og ekstern mikrofon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat kjøpt en Sony PC9. Jeg er godt fornøyd med billedkvaliteten, men to ting som jeg synes stinker er motorstøy og mikrofonkvalitet. Den interne mikrofonen plukker opp støy fra drivverket og er alt for mye rettet mot den som holder kameraet, og i svært liten grad de som befinner seg over en meter unna kameraet.

Er det noen som har prøvd eksterne mikrofoner med dette kameraet? Har snoket litt på Sony ECM-MS908c og ECM-HS1 (jeg så det var noen som anbefalte denne under et annet tema). ECM-HS1 er beregnet for kamera med intelligent sko, men fungerer det allikevel med PC9 (som da har cold-shoe)?

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også motorstøy på PC9.

Skjer bare når det er helt stille fordi kameraet da justerer opp lydfølsomheten.

Finnes det lyder/folk som snakker blir støyen for svak i forhold - så da forsvinner den.

Si fra om du finner ut noe i butikken.

Du som sier du har null støy - har du prøvd å filme et sted der det er helt stille?

- Anton -

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, det er bare når det er helt stille ellers i rommet jeg hører motorstøyen. Når andre lyder er fremtredende så blir motorstøyen maskert. Jeg skal si i fra hva jeg finner ut i butikken i kveld.

Eirik

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som ECM-HS1 tar strøm fra kameraet og det går vel dårlig på en "kald sko". Denne er jo mye billigere enn en ECM-MS908c så det hadde vært greit om den funket.

Er det noen som har erfaringer med andre kameramikrofoner og anbefaling på hvor de kan skaffes billig ??

Quote:

On 2002-01-07 09:05, EirikGr skrev:

Hei. Jeg har akkurat kjøpt en Sony PC9. Jeg er godt fornøyd med billedkvaliteten, men to ting som jeg synes stinker er motorstøy og mikrofonkvalitet. Den interne mikrofonen plukker opp støy fra drivverket og er alt for mye rettet mot den som holder kameraet, og i svært liten grad de som befinner seg over en meter unna kameraet.

Er det noen som har prøvd eksterne mikrofoner med dette kameraet? Har snoket litt på Sony ECM-MS908c og ECM-HS1 (jeg så det var noen som anbefalte denne under et annet tema). ECM-HS1 er beregnet for kamera med intelligent sko, men fungerer det allikevel med PC9 (som da har cold-shoe)?

Eirik

[ Denne Melding var redigert av: eivindr på 2002-01-10 14:01 ]

Lenke til kommentar

Har nå både sjekket mikrofon og kamerastøy.

Kamerastøyen skyldes en defekt i motoren, så den må skiftes.

Den interne mikrofonen har jeg hørt fra flere ikke er spesielt god. Det er noe som er nokså vanlig med DV kameraer med en slik form. ECM-908c er et godt valg. ECM-HS1 fungerer ikke på cold shoe/PC9.

Eirik

[ Denne Melding var redigert av: EirikGr på 2002-01-10 14:04 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har PC-9 som jeg er svært fornøyd med, bortsett fra lyden. På nesten alt blir det overstyring, klipping. Lyden klippes (overstyring) for den minste ting. Må være svært forsiktig ved kommentarer, da stemmen min vil skurre. Kan f.eks. ikke to opp spilling på piano (i stuen) noe som har vært problemfritt på tidligere kamera.

Ingen motorstøy av betydning.

Har noen noe lignende erfaring ?

Dagfinn

[email protected]

[ Denne Melding var redigert av: dagfaune på 2002-02-18 17:48 ]

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Også mitt Sony DCR-PC9 ble fiksa på garantien.

Nå er støyproblemet borte!

Motorstøyen er omtrent ikke hørbar - kun hvis det er helt stille og volumen skrus høyt opp.

Topp kamera - ingen andre problemer (foreløpig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...