Gå til innhold

Bytte Nikon D40 kit-objektiv?

Anbefalte innlegg

Har lekt meg litt med D40en i en måneds tid nå og ser at brennvidden på

18-55 kitobjektivet passer meg ypperlig, men at det har sine begrensninger.

Vurderer derfor å kjøpe Sigma 18-50 f2.8 HSM istedet.

Er det noen av dere andre her som har dette selv?

Er de optiske egenskapene på dette så mye bedre enn kit at et bytte er greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får tre ting med den oppgraderingen. Bedre optiske egenskaper, bedre byggekvalitet og mer lystyrke over hele zoomområdet.

Du vil ikke merke forskjell i bildekvalitet i alle situasjoner; det avhenger av motivene dine og de forholdene du tar bilder under.

Tom

Ser du har Sigma 17-70. Denne har jeg også vurdert selv om den ikke er like lyssterk som 18-50.

Er du fornøyd med denne?

Lenke til kommentar
Ser du har Sigma 17-70. Denne har jeg også vurdert selv om den ikke er like lyssterk som 18-50.

Er du fornøyd med denne?

Ja, og jo mer jeg bruker den, jo mer positivt overrasket blir jeg. Jeg hadde opprinnelig en 18-125mm som fokuserte feil; så da de ikke klarte å fiske den, så fikk jeg denne som en erstatning. Jeg har også vært innom en Tamron 17-50mm f/2.8, (som forsvant på sjøen i sommer), og Sigma 17-70 har mer eller mindre lik bildekvalitet. Mister noe lysstyrke, men får 20mm ekstra på telesiden.

En annen ting å tenke på, er at 2.8 er ofte ikke nok når man har lite lys. Så det kan være like lurt å gå for en Sigma 17-70 (eller Nikon AF-S 18-70) samt en Sigma 30mm f/1.4 HSM.

Tom

Lenke til kommentar

For en Nikonist vil jeg påstå at Sigma 17-70 er totalt skivebom. Nikon 18-70 koster ikke mer (billigere?) og yter bedre på alle brennvidder og blendere.. Bonusen med f/2.8 på 17mm vs. f/3.5 på 18mm er heller tvilsom, siden det er velkjent at Sigmaen ikke akkurat er god i det området.

Lenke til kommentar

Er du fornøyd med denne?

Ja, og jo mer jeg bruker den, jo mer positivt overrasket blir jeg. Jeg hadde opprinnelig en 18-125mm som fokuserte feil; så da de ikke klarte å fiske den, så fikk jeg denne som en erstatning. Jeg har også vært innom en Tamron 17-50mm f/2.8, (som forsvant på sjøen i sommer), og Sigma 17-70 har mer eller mindre lik bildekvalitet. Mister noe lysstyrke, men får 20mm ekstra på telesiden.

En annen ting å tenke på, er at 2.8 er ofte ikke nok når man har lite lys. Så det kan være like lurt å gå for en Sigma 17-70 (eller Nikon AF-S 18-70) samt en Sigma 30mm f/1.4 HSM.

Tom

Ser at Sigma 17-70 og Nikon 18-70 er ganske lik i pris. Hvilken burde jeg tatt av de to?

Lyssterk fastobjektiv kommer jeg til å kjøpe ved en senere anledning uansett.

Lenke til kommentar

I de testene jeg har lest vurderes Sigmaen som skarpest, mens Nikon har bedre fargebalanse og byggekvalitet.

Dessuten skal der være variasjoner i Sigmaene hvor du kan risikere å få et "mandagsobjektiv"

Akkurat nå heller jeg mest mot Nikon da.....

Vil en slik oppgradering være verdt det?

Nikon 18-70 er bare 1200,- dyrere ca en kitobjektivet.

Eller vil Sigma 18-50 2.8 utgjøre den store forskjellen?

Endret av Petteram
Lenke til kommentar
I de testene jeg har lest vurderes Sigmaen som skarpest, mens Nikon har bedre fargebalanse og byggekvalitet.

Hvilke tester har du lest? Sammenlign Photozone.de-testene side om side ved samme blender. Forskjellene er riktignok ikke enorme, men de er der - i Nikons favør.

Når det gjelder faren for mandagsobjektiver, så er Nikon 18-70 kjent for svært lav eksemplarvariasjon. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt om et dårlig eksemplar, og det er nokså unikt i denne klassen.

Lenke til kommentar

Hvilke tester har du lest? Sammenlign Photozone.de-testene side om side ved samme blender. Forskjellene er riktignok ikke enorme, men de er der - i Nikons favør.

Når det gjelder faren for mandagsobjektiver, så er Nikon 18-70 kjent for svært lav eksemplarvariasjon. Jeg tror faktisk aldri jeg har hørt om et dårlig eksemplar, og det er nokså unikt i denne klassen.

Jepp, du har helt rett. Det gjaldt en enkeltstående test hvor det ble konkludert at Sigmaen er svært skarp.

Har også lest Photozone testene(blitt mye lesing i det siste.. hehe)

Så spørsmålet blir vel egentlig hva jeg skal velge mellom Nikon 18-70 eller Sigma 18-50 2.8.....

Tror jeg skal stikke ned til Fotovideo i Bergen å ta noen prøvebilder.

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...