nebrewfoz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Virker den nye PC-en din når IDE-disken ikke er tilkoblet, da? (Det er i hvert fall positivt i seg selv hvis det er tilfelle.) Hvis den gjør det, så kan vi i hvert fall konsentrere oss om den gamle IDE-disken. Ordet "gammel" kan jo være et stikkord her - sånne ting slites jo ut etter hvert. Men, selv om du ikke får bootet fra den gamle disken, så betyr ikke det at alt håp er ute. Det kan fortsatt hende at dataene (filene) kan lese ut uten problemer. Enten ved å koble den til en IDE-port i den nye PC-en, eller ved å bruke et eksternt kabinett med USB-tilkobling til den nye PC-en. Hvis noen av disk-strukturene har blitt ødelagt, f.eks. partisjonstabellen eller lignende, så finnes det programmer som kan hjelpe deg å rette opp i det. Uansett, her gjelder det å holde hodet kaldt og til enhver tid være helt sikker på hvilken disk du jobber med, dvs. om det er E: eller F: eller whatever som er den gamle IDE-disken. Det ville jo være dumt å slette data på feil disk. Noen ganger løses temperatur-problemer ved å la enheten bli avkjølt før man prøver igjen. Noen ganger kan det hjelpe å snu en disk opp-ned (- ikke mens den spinner! -) og prøve igjen. Noen ganger kan det hjelpe å kjøle ned disken med f.eks. en pakke frosne grønnsaker (!), men pass på å unngå kortslutninger pga. kondens osv. Har du hatt IDE-disken montert inn i den nye PC-en, eller har du hatt den sånn halvveis liggende ved siden av? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 ok, ja den nye pcen med sata disker fungere utmerket.. men kunne tekt meg og kanskje sette i raid, eller hva de kaller det for maksimal ytelse, men det kan jeg vente med.. jo som sagt, jeg satt den i med IDE koblingen på hovedkortet, alt virket fint, fant hardisken med en gang på min datamaskin, og jeg begynte og dra over filer.. var vel rundt 20-30 gig som skulle over, så den gikk i rundt 45 min, da ble den 45 grader, og HDDlife begynte og spamme overheat osv, jeg tenkte.. hmm 45 grader kan da ikke være farlig, men det var det kanskje, for like etterpå ville ikke disken mer, så startet jeg pcen på nytt, for og se om den ville virke, men da kom den knirke lyden rett etter alt i bios.. skal vi se, jeg skal prøve igjen nå, og se om det har hjulpet og legge disken for seg selv 1 time, og ja har ikke satt den inn i pcen, men den ligger fint rett utenfor. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 det som også er, som jeg glemte.. det er at den IDE ledningen som fulgte med mitt EVGA nforce kort, den er liksom vannskelig og få inn i hardisken, mens en litt eldre IDE kabel går rett inn... merkelig saker men brb, restarte og se om den vil fungere^^ Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 samme skjer, hører den klikke lyden rett etter jeg ser load screen i windows, det er akkurat som en sånn spiker som du holder mellom 2 plastikdeler, og langsomt treffer den ene og den andre.. varer i 5-10 sec, mens alt på skjermen blir svart i oppimot 1 min, så hører du at raptor disken skjønner at noe er galt og tar over.. faen detter er kjipt=/ Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 høres ut som det er den runde svarte på hardisken som lager den lyden, alltså den som leser tenker jeg meg.. så noe må ha skjedd der.. kan være jeg har klart og snu på den mens den har vært aktiv.. hmm.. ser også en gjennomsiktig tilkappet plastik ting som sitter for og beskytte her, dro litt i den, men tror ikke det kan ha forårsaket dette^^ har jo fjernet det dekselet som sitter på den ene siden, grunnet at jeg tokk og satt på en vifte, for ca 1 år siden. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) prøvde nå og åpne den, men uten hell... det lokket sitter bomfast^^ Redigert> klarte det nå, er den leseren som er lik sånne gamle lp plater, den står og går til den ene fra den andre siden, virker som den ikke får helt kontakt.. så tror feilen ligger der^^ Endret 20. desember 2007 av lunnr Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Mener du at du har åpnet harddisken slik at du kan se armen til lese/skrive-hodet og alt det andre inni harddisken? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 yes.. det høres jævelig klønete ut sikkert.. men jeg var bare så nysjerrig at jeg måtte, det gikk til slutt med litt knoting, men ja.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Vel, det er en grunn til at den er vanskelig å få opp - det skal ikke mer enn et støvkorn til før hele greia blir ødelagt. Et hårstrå mellom lese/skrive-hodet og den roterende plata er som en tømmerstokk på veien foran en bil i full fart - det går ikke bra ... Du skal ha maksimalt med flaks om du klarer å få noe mer ut av den disken. Antageligvis vil ethvert forsøk bare "ripe opp" de magnetiske platene mer og mer. Spesialistbedrifter som IBAS o.l. tar diskene med inn i ultra-rene rom (s.k. "Clean rooms") før de åpner dem. Der kan de ta platene ut av diskene, og de har eget utstyr som kan lese data fra platene i mange tilfeller, men dette er, som du skjønner, ikke særlig billig. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 yes, menmen.. gjort er gjort, 120 giga harddisk er ikke vært en krone mer i dag, og ja.. jeg får bare leve med at jeg ikke tokk backup osv, og at det ligger noen viktige filer på den.. men sånn er livet^^ ellers takk for alle svar. RIP =( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå