Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Heisann Jeg har netopp kjøpt meg en ny gaming pc, der jeg hadde planer om og bruke en Raptor x 150gig til spill/os(windows) og den fungerer utmerket... men... jeg har en annen 500 gig sata disk i tillegg, og den registreres i bios osv, men den vises ikke på min datamaskjin. den står plugget i sata kontakten, som raptor disken gjør. en annen merkelig ting er at når jeg plugger i min gamle IDE 120 giga, så kommer den opp på min datamaskin med en gang.. trenger hjelp, fordi har prøvd og dra ut og inn kabler og sett om det er noe som kan gjøres annereledes, men har ikke funnet en løsning, er såpass trangt inne i kabinettet mitt og, så jeg bruker faktisk lang tid på og kjike ut en harddisk eller 2, dessverre. siste spørsmål, RAID, hva vil det si?, vel.. jeg burde egentlig vist det føler jeg, kunne vel lest litt her og der, men håper på et raskt svar her, så hvorfor ikke:) mvh Henrik Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Raid er når du kobler harddisker i serie slik at de deler info, veldig kort fortalt. Har du begge harddiskene på samme sata kontakt? Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Disken er kanskje ikke partisjonert og formatert? Hvis den ikke er det, dukker den ikke opp i Min Datamaskin. Høyreklikk på Min Datamaskin og velg Behandle. Gå deretter til diskbehandling. Ser du disken der, så kan du høyreklikke på den, opprette en partisjon og formattere. NB! Dersom du får spørsmål om den skal være dynamisk, svarer du Nei. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 ok, ja det som er.. har sata 1-2 der bruker jeg ikke noe, pga de er så jævelig klønete satt på hovedkortet, så uten og brekke noe kabler, så satt jeg heller sata kablene i 3-5 hvis du skjønner? men ja, jeg har Engelsk OS, og mener du jeg skal inn på device manager osv? ser at disken står der, men ja, er så fryktelig dårlig til og vite hva jeg skal gjøre på norsk OS, men når jeg sitter på en engelsk XP 64 bit, så blir ting litt annerledes, fint om du kunne forklart så bra du kan, eller postet et lite bilde eller noe:) og ja, jeg formaterte bare den raptor disken da jeg innstalerte windows, alltså den kjører nå OS/spill osv. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Prøv å formater 500gb disken din og se om den funker da. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 hmm, den blir jo lest av i windows.. så den funker vel, men ja.. formatere, alltså boote fra CDen ? men er det nødvendig når windows/bios leser hardisken, men den vil ikke legge seg på min datamaskin.. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 klarte endelig og styre meg inn på disk manager, også nå formaterer jeg partisjonen, får se hvordan det går.. men alt er på engelsk, så litt smålig forvirrende, selv om jeg ikke er dårlig på engelsk:) Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 btw.. den står nå at den bare vil bli på 465 gig, hmm.. trengs den lille ekstra klareringen som er vanlig for windows osv, når disken bare skal brukes til diverse bilder,filmer osv..? tenkte liksom jeg kunne sette den opp til 500gig, tror jeg vet hvordan det gjøres også. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 465GB er rett størrelse, du får ikke 500GB fordi Windows regner 1GB som 1000MB, mens Harddiskprodusentene regner 1GB som 1024MB. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 ah right done:).. btw noen av dere som har bra peiling på Volt, cpu/memory klokk osv? trenger litt hjelp til noe Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Disken er nok ikke større enn 465 gb dessverre. Hos Disk produsenten er 1 byte 8 bits. Men under formattering blir 1 byte 10 bit siden man er avhengig av å ha start og stopp bits altså 2 bit ekstra for hver byte når disken er formatert. Dette er for å vite hvor byten starter og stopper Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 465GB er rett størrelse, du får ikke 500GB fordi Windows regner 1GB som 1000MB, mens Harddiskprodusentene regner 1GB som 1024MB. feil. Men riktig tenkt. Bytt om på tallene 1000 og 1024 blir det riktig Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 465GB er rett størrelse, du får ikke 500GB fordi Windows regner 1GB som 1000MB, mens Harddiskprodusentene regner 1GB som 1024MB. feil. Men riktig tenkt. Bytt om på tallene 1000 og 1024 blir det riktig Seff, sry. Slik blir det så tidlig om morgenen Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 btw noen av dere som har bra peiling på Volt, cpu/memory klokk osv?smile.gif trenger litt hjelp til noe Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 btw noen av dere som har bra peiling på Volt, cpu/memory klokk osv?smile.gif trenger litt hjelp til noe Sann helveis. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 ok, har nvidia monitor, og der lyser det gult på volten til skjermkortene, og grønt på alt annet.. lurer på om noe er galt også for 20 min siden, dro jeg over masse filer fra min gamle 120 gig IDE harddisk, men plutseling, boing opp på 45 grader, spam om overheat.. erhm, også ble alt av fil oversending plutseling stoppet, og nå når jeg prøver og starte den med pcen, så kommer en tikkende lyd i 5-10 sec, rett etter windows load, før man skal skrive inn passord og logge på osv... jævelig merkelig, håper ikke jeg har greid og ødelege den disken nå, uff.. skjønner ikke hvordan den kunne havne på 45 grader sånn med et pling heller.. var muligens fordi jeg dro over så mye, og belastningen ble for stor. :( Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Skjermkortet trenger tilføring av strøm fra samme type kontakt som diskene dine. Koble inn. En disk skal tåle å stå å gå i romtemp (utenfor kabinett). 45 grader helt plutselig, kan høres ut som dårlige lager eller motor. Mulig den holder lenger om du setter en liten vifte mot den. Alle har vel en ekstra vifte eller ti i dataskuffen ? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 joa, har hatt det på den gamle, men den sto da inne i en sånn brønn kjøler, om du skjønner:) Alltså, nå vil den ikke boote, eller den står i bios, men så etter window's load, rett før man skal logge inn på brukere osv, kommer en 5-10 sec klikke lyd fra disken, også når jeg prøvde den helt alene, så kommer det en såkalt partisjon/formatering error i bios.. er jævelig leit om den skal ha gått til helvette, ligger så mye greier på den som jeg Gjerne vil ha med meg videre i den nye pcen, men ja.. var jo på rundt 50% filoverføring da det sa kræsj:( uff... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Alltså, nå vil den ikke boote, eller den står i bios, men så etter window's load, rett før man skal logge inn på brukere osv, kommer en 5-10 sec klikke lyd fra disken, også når jeg prøvde den helt alene, så kommer det en såkalt partisjon/formatering error i bios.. Boote? Hvilken disk er du booter fra, egentlig? Din gamle IDE-disk på 120GB eller den Raptor'n på 150GB som du nevner i første post? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Alltså, nå vil den ikke boote, eller den står i bios, men så etter window's load, rett før man skal logge inn på brukere osv, kommer en 5-10 sec klikke lyd fra disken, også når jeg prøvde den helt alene, så kommer det en såkalt partisjon/formatering error i bios.. Boote? Hvilken disk er du booter fra, egentlig? Din gamle IDE-disk på 120GB eller den Raptor'n på 150GB som du nevner i første post? ja, det er vel raptor disken det gitt.. den som OS osv ligger på, men ja.. før var det jo Slave,master gud veit , sånne brikker man satt på noen pins, så vips var alt gjort... er ikke vant med sata teknologien ennå.. derfor jeg trenger hjelp, høres jo ut som en total noob, sorry:) men ja, regner med at raptor disken er boot, hvertfall den jeg innstalerte windows osv på. og jeg klarte og komme inn på den IDE hardisken, men så etter den ikke ville føre over mer filer, så Restartet jeg pcen, og da begynte den og tikke i 5-10 sec før windows påloggingen, også prøvde jeg og sette den i den gamle pcen, da fikk jeg bare en partisjon error.. lurer på hva som kan ha skjedd:( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå