Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med portforwarding på Telenor-router

Anbefalte innlegg

Hei

Har en THOMSON ST780, ett såkallt multimodem fra Telenor. Har forwardet to porter, ene til utorrent, og den andre til COD4. Problemet er at når jeg kjører en test her: http://www.utorrent.com/testport.php?port=52568 så får jeg at porten er åpen. (52568 er utorrent-porten), men når jeg kjører akkurat samme testen med port 28960 som er cod4-porten, så får jeg at den ikke er åpen. Jeg har gjort EKSAKT samme på begge portene, men fortsatt så virker ikke den cod4-porten. Noen som har en logisk forklaring på dette?

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår litt av prinsippet bak portforwarding.

Når du forwarder en port i ruteren sider du at all informasjonen på denne porten skal sendes til en viss IP-adresse hvor informasjonen skal behandles av denne datamaskinen.

Det som dog skjer når maskinen enten er av eller programmet som skal ta imot informasjonen på den porten ikke kjører er akkurat det samme som hvis du ikke forwarder porten - du får ingen svar.

Hvis du prøver åp kjøre Utorrent testen uten at Utorrent faktisk kjører mens du tester så vil du få akkurat samme fenomen, at det virker som porten ikke er åpen. SLike applikasjoner kan nemmlig ikke måle om ruteren forwarder, bare om det er noe på andre enden som gir svar tilbake.

Dessuten må du tenke på at ikek alle slike sjekke-om-porten-er-åpen tester er universale, så utorrent testeren sier ikke nødvendigvis i fra selv om porten den tester treffer en CoD server. Teste-apparatet må som regel gjenkjenne appliaksjonen for å kunne bestemme om det er noe der, og en CoD server er langt fra så standard som torrent-protokollen da CoD serveren sikker bruker proprietær nettverkskode.

Med andre ord, om du har forwardet CoD på akkurat samme måte som Utorrent porten, og utorrent fungerer (uten PlugnPlay aktivt) så er det ingen grunn til å tro at du ikek har forwardet CoD riktig også. Det beste du kan gjøre er å bare teste i praksis om folk kan nå CoD serveren din (og selv om de ikke gjør det så husk at det KAN være andre faktorer i spill en bare portforwarding, slik som f.eks. inebygd firewall funksjonalitet i ruteren din som tuller seg. I 500-serien av Speedtouch ruterenekan du ikke slå firewallen HELT av (slik at den viser "-" i webgrensesnittet i webgrensesnittet, mne kun i telnet. Normalt skal minimal-modus firewall ikke lage slike problemer, men om du er helt sikker du har forwardet riktig, så hadde det vært det neste jeg hadde sjekket)

Om du fremdeles er i tvil så post screenshots av hele prosessen med å åpne porten, så kan vi se at det er gjort riktig.

En siste ting å tenke på er at dersom PCen du forwarder CoD til ikke er direkte koblet til denne 780 ruterne slik som utorrent maskinen, men gjennom en annen ruter (f.eks, en trådløs ruter), så må begge ruterene konfigureres. Jeg anntar det ikkeer tilfellet og at det gjerne er snakk om samme maskin her, men det er verdt å nevne.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du misforstår litt av prinsippet bak portforwarding.

Når du forwarder en port i ruteren sider du at all informasjonen på denne porten skal sendes til en viss IP-adresse hvor informasjonen skal behandles av denne datamaskinen.

Det som dog skjer når maskinen enten er av eller programmet som skal ta imot informasjonen på den porten ikke kjører er akkurat det samme som hvis du ikke forwarder porten - du får ingen svar.

Hvis du prøver åp kjøre Utorrent testen uten at Utorrent faktisk kjører mens du tester så vil du få akkurat samme fenomen, at det virker som porten ikke er åpen. SLike applikasjoner kan nemmlig ikke måle om ruteren forwarder, bare om det er noe på andre enden som gir svar tilbake.

Dessuten må du tenke på at ikek alle slike sjekke-om-porten-er-åpen tester er universale, så utorrent testeren sier ikke nødvendigvis i fra selv om porten den tester treffer en CoD server. Teste-apparatet må som regel gjenkjenne appliaksjonen for å kunne bestemme om det er noe der, og en CoD server er langt fra så standard som torrent-protokollen da CoD serveren sikker bruker proprietær nettverkskode.

Med andre ord, om du har forwardet CoD på akkurat samme måte som Utorrent porten, og utorrent fungerer (uten PlugnPlay aktivt) så er det ingen grunn til å tro at du ikek har forwardet CoD riktig også. Det beste du kan gjøre er å bare teste i praksis om folk kan nå CoD serveren din (og selv om de ikke gjør det så husk at det KAN være andre faktorer i spill en bare portforwarding, slik som f.eks. inebygd firewall funksjonalitet i ruteren din som tuller seg. I 500-serien av Speedtouch ruterenekan du ikke slå firewallen HELT av (slik at den viser "-" i webgrensesnittet i webgrensesnittet, mne kun i telnet. Normalt skal minimal-modus firewall ikke lage slike problemer, men om du er helt sikker du har forwardet riktig, så hadde det vært det neste jeg hadde sjekket)

Om du fremdeles er i tvil så post screenshots av hele prosessen med å åpne porten, så kan vi se at det er gjort riktig.

En siste ting å tenke på er at dersom PCen du forwarder CoD til ikke er direkte koblet til denne 780 ruterne slik som utorrent maskinen, men gjennom en annen ruter (f.eks, en trådløs ruter), så må begge ruterene konfigureres. Jeg anntar det ikkeer tilfellet og at det gjerne er snakk om samme maskin her, men det er verdt å nevne.

-Stigma

Takk for ett meget utfyllende of forklarende svar. Problemet mitt er ikke noe med å sette opp server til COD4, men lagg under spilling. Får "connection interrupted" hvert min. ca.

Kan man, om jeg forstår deg rett, telnet til routeren og få deaktivert alt som har med firewall å gjøre? For dette er i såfall ønskelig!

Lenke til kommentar

Wireless Zero Config (WZC) guide

WZC er et trådløs hjelpeprogram for Windows XP.

Konflikt mellom WZC og tredjeparts software (som fulgte med hardwaren) viser seg ofte som pingspikes.

Disse spikene viser seg på følgende måte om du pinger på internett i dosvindu:

ping www.uio.no –t

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=17ms TTL=248

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=1000ms TTL=248

Disse høye pingverdiene gjentar seg jevnlig (ca 1 gang pr minutt). For å fikse dette problemet må du enten slå av og disable WZC eller tredjeparts software.

Valget avhenger av hvilket som fungerer best for adapteret ditt.

Endre WZC:

Gå til Start >Kjør og skriv services.msc og klikk OK. Scroll helt ned og finn Wireless Zero Configuration og dobbelklikk.

I Generelt bytter du oppstartstype til Automatisk eller Deaktivert etter behov. Start eller Stopp tjenesten.

Lenke til kommentar
Takk for ett meget utfyllende of forklarende svar. Problemet mitt er ikke noe med å sette opp server til COD4, men lagg under spilling. Får "connection interrupted" hvert min. ca.

Kan man, om jeg forstår deg rett, telnet til routeren og få deaktivert alt som har med firewall å gjøre? For dette er i såfall ønskelig!

Ja, det har vært mulig på alle SPeedtoucher hittil i nyere tid, ås jeg anntar det også er det samme på 700-serien. Er det øsnkelig? tjs,a ikke ved midnre du har problemer med det. på 500-serien kunen den av og til tulle seg litt med bittorrent og noen få andre applikasjoner, men alt i alt var det ikke noe stor problem for de laler felste. på den annen side så har du normalt sett ikke noen spesiell grunn til å vilel ha den på i det hele tatt, så lenge du har passord på ruteren. jeg personlig kjører den helt av "just in case" sidne jeg uansett ikke bruker den til noe fornuftig.

Jeg tror ikke du skal stress med det før du skulle få noen konkrete mistanker om den, samt finner i logfilen på ruteren at den har mye firewall aktivitet.

EDIT: sorry for alle skrivefeilene, men det er sent på nattog jeg er for lat til å korekturlese...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...