SGE7000 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei! Jeg holder for tida på med mitt siste år på VGS, og ettersom jeg har stor interesse for språk, og tror det er noe jeg vil jobbe med senere, lurer jeg litt på det å studere japansk. Etter å ha sett litt på forskjellene mellom UiO og SU, virker det som at Stockholm ville vært det beste valget for meg. Det jeg lurer på er om det finnes noen her, som har erfaring med noe av det følgende: -Studere japansk -Studere språk -Studere i Stockholm Eller såklart, hvilken som helst kombinasjon av det nevnte. Jeg setter pris på om alle som har erfaringer med det vil skrive litt her! Mvh, Johannes Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Tja, jeg har studert språk, deriblant japansk. Hva er det du lurer på rundt dette? Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Takk for svar! Lurer vel egentlig ikke på noe konkret, men mer på hvordan det generelt er å studere språk/japansk. Hvis du har studert andre ting enn språk, hvordan er det å studere språk i forhold til det? Mvh, Johannes Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg er langt fra noen ekspert, men min erfaring med språk bl.a. på skolen (engelsk, tysk, fransk ...) er alle ikke-agglutinerende, mens japansk er agglutinerende, noe som gjør oppbyggingen litt fremmed. Bøyning gjøres ved å hekte på (opptil flere) endinger på en rot. I tillegg bruker japansk partikler (litt usikker på det korrekte norske navnet), små "styreord" som wa, ka, te, ga osv, som også var uvant for meg. Det er like greit å lære japansk som japansk, og ikke hele tiden sammenlikne det med engelsk, tysk etc, for en finner svært lite til felles. Det var mye arbeid, men det var også morsomt å tilslutt kunne gjøre seg forstått på språket, og forstå kulturen, og dro rundt i Japan på egen hånd uten guide uten altfor store problemer. Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Hmm, takk for infoen! Var riktignok klar over det du nevnte angående språkets oppbygning, men takk uansett! Det jeg planlegger å ta, er en 3-årig bachelorgrad i Japansk - Har du noen anelse om hvordan det er med tanke på tidsbruk på fritiden, for å klare det? Med det mener jeg, at ettersom det er et språk, så burde det vel egentlig være relativt 'enkelt' i forhold til mye annet?(I alle fall etter det grunnleggende sitter godt) Vet jo såklart at det er noe som i stor grad vil være indivudellt, men på et generelt plan ser jeg for meg at det er slik. Correct me if I'm wrong! ^^ Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Japansk skiller såpass fra det en ellers vanligvis kommer i kontakty med i Europa at det blir vanskelig å gjette på hva det kreves, men jeg hører at japansk er blant de vanskeligste språkene som er. Min erfaring: 2 leksjoner i uken, 2 skoletimer pr. leksjon pluss 2 timer forberedelse, over 2 år (hadde fullt arbeide i tillegg) mens jeg var i Japan, så bestod jeg nihongonouryokushiken 4-kyuu og -3-kyuu. Med dette var jeg istand til selv å ordne dagligdagse ting, innkjøp og reiser rundt om i Japan. Hva pensumet ditt eller dine ambisjoner sikter inn på, er jeg ikke helt sikker på, men jeg håper det over gir en liten pekepinn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå