CCola Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hei! For det første vil jeg si at det er ikke seriøse problemer. Det er heller mest palgsomt. Jeg går skole, og har hatt fri i snart en uke nå. Problemet er at jeg kan legge meg i ca. 12 tiden, og vær nokså trøtt, men får fanden ikke sove for langt utpå natten. Natt til onsdag lå jeg ca til klokken 5 før jeg fikk sove, og igår lå jeg til 4 ca. Slikt er det hver natt. Når jeg skal prøve å sove, ligger jeg bare å tenker på alt og ingenting, ser film, hører musikk. Ingenting hjelper. Så jeg har ett lite spørsmål tell dere. Hva bruker dere å "gjøre" for å få sove? Og ikke minst, hva tenker dere på? Lenke til kommentar
564215 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Dette pleier å hjelpe: Legger meg i senga Lukker øynene Og *vips* så har du sovnet. Men helt seriøst: Det å se på film før du legger deg for å sove, hjelper ikke i det hele tatt. Med mindre du ser på en eller annen lam fakta film om jødedommen el.l. (nei, jødedommen er bare et eksempel, jeg er ikke nazist.) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Sover du mye på dagtid ("middagslur")? Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Gjør noe aktivt! Ut å jogg eller løft vekter samma faen, bare vær noe aktiv i løpet av dagen. Sørg for å bli en del sliten, så skal du se at du sovner som en stein . Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Quoter megselv fra en annen "soveproblem" emne Det har nettopp blitt foretatt forskning med søvn og det kom frem at dersom du sitter foran PCen eller TV/Lerret eller hva det måtte være av slike "skjerm" rett før du legger deg så forsetter hjernen å jobbe svært intenstivt. Som resulterer i dårlig/lite søvn. Jeg sluttet selv og satt heller og leste litt i blader eller bøker i sengen 1 time før leggetid, og det hjelp noe utrolig! Mulig du skulle testet det ut? Dessverre så har jeg ikke noe Link til denne forskningen for jeg fikk høre det på en helse konferanse i Canada noen mnd siden. That said...Soveproblemer har hatt en dramatisk vekst de siste årene, og mangen meiner det er pga større og større bruk av PCer som underholdning. Endret 20. desember 2007 av AvidGamer Lenke til kommentar
Gjest Guest_sama_* Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Tren dg til utmattelse. Det er nok det beste sunneste du kan gjøre for å forbedre søvnen din. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Det finnes jævlig mange ting som påvirker og kan skape søvnproblemer. En ting jeg vil anbefale deg er å være utrolig nøye med når du legger deg til å sove, og gjør det nøyaktig til samme tid hver dag. Sov i 7-9 timer, og same dose hver natt. Det er det mest effektive for å stabilisere et godt søvnmønster. Det kan også være mange andre ting som kan forhindre at du sover godt. Det kan være psykologiske vektorer, oftest rent tullprat, men hjelper likevel utrolig bra. (Nei, vi snakker ikke Freud og psykoanalyse). Det kan være hormoner i ubalanse, det kan være feilærnering, det kan være hjerteproblemer, sykdom, gener, madrassen din, rom-temperatur, luftkvalitet og fuktighet. Prøv f.eks å sov med åpent vindu hvis det er dårlig luft om morningen. Hjelper meg utrolig godt, og det er forfriskende. Dog er ikke halsen min like glad i åpent vindu. Ender opp med whiskey-stemme om morningen. Masse mer som spiller inn. Ta en prat med legen din, medisiner burde ikke brukes som første og enkleste utvei. Nå er ikke jeg ekspert på søvn, men jeg ville personlig ikke blitt avhengi av sovepiller for å kunne sove. Jeg ville heller prøvd først å finne en mulig årsak til problemet. F.eks grunnen til at jeg av og til har problemer med å sove er pga. dårlig hygiene (glemt å skifte sengetøy) og luftkvaliteten. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Okei, mye bra her! Takk for svar Dette med PC (at hjernen jobbet en tid etter osv) virket jo litt skremmende. Tro om det er samme med film o.l? Og jeg jobber veldig mye, og trener fotball.. Så at jeg må være aktiv tror jeg ikke er problemet. Oooog, til slutt. Jeg skal begynne å lese igjen, så jeg tror kanskje det hjelper Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg hadde akkurat det samme problemet før. Jeg foreslår lydbok. Jeg har lasta ned alle 7 Harry Potter lydbøkene på engelsk og har sovna til lydbok hver dag i snart 3 år! Med en gang jeg hører den rolige, herlige fortellerstemmen så blir jeg så utrolig avslappet og sovner med en gang. Før kunne jeg bruke 3-4 timer på å sovne. Nå bruker jeg 3-4 minutter! Lenke til kommentar
CCola Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg hadde akkurat det samme problemet før. Jeg foreslår lydbok. Jeg har lasta ned alle 7 Harry Potter lydbøkene på engelsk og har sovna til lydbok hver dag i snart 3 år! Med en gang jeg hører den rolige, herlige fortellerstemmen så blir jeg så utrolig avslappet og sovner med en gang. Før kunne jeg bruke 3-4 timer på å sovne. Nå bruker jeg 3-4 minutter! Hehe. Jeg skal begynne å lese Harry Potter Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 jeg bruker å legge meg motsatt vei i sengen, bruker å hjelpe, merkelignok også snur jeg på dyne/pute og kjenner den deilige kalde siden ^^ Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Sørg for å ha det ganske kaldt på rommet! Hjelper mye til meg. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 @ CCola: Hvis du drikker mye koffeinholdig drikke kan dette ødelegge for søvnen, det gjorde det for meg i hvert fall. Jeg drakk veldig mye Pepsi før, og fikk nesten aldri sove ordentlig de dagene jeg drakk det. Når jeg fant koblingen mellom koffein + dårlig søvn, så sluttet jeg tvert å drikke det og søvnen ble ekstremt mye bedre. Noen koffeinholdige drikkevarer kan være: Kaffe, Cola / Pepsi o.l., Battery og andre energidrikker, faktisk inneholder Farris søt litt, vet ikke om de andre har. Jeg kunne drikke en boks cola (0,3l) midt på dagen og bli holdt oppe til klokken var 2. Utifra nicket ditt høres det ikke akkurat umulig ut at du drikker Coca-Cola =P I tillegg hjelper det å være sliten / Uthvilt når du legger deg. Og rolig musikk hjelper jo alltid. Jeg sov også bedre når jeg fikk dundyne og dunpute til jul et år. Puh, mye på en gang Lykke til med problemene dine!=) Lenke til kommentar
CCola Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 @ CCola:Hvis du drikker mye koffeinholdig drikke kan dette ødelegge for søvnen, det gjorde det for meg i hvert fall. Jeg drakk veldig mye Pepsi før, og fikk nesten aldri sove ordentlig de dagene jeg drakk det. Når jeg fant koblingen mellom koffein + dårlig søvn, så sluttet jeg tvert å drikke det og søvnen ble ekstremt mye bedre. Noen koffeinholdige drikkevarer kan være: Kaffe, Cola / Pepsi o.l., Battery og andre energidrikker, faktisk inneholder Farris søt litt, vet ikke om de andre har. Jeg kunne drikke en boks cola (0,3l) midt på dagen og bli holdt oppe til klokken var 2. Utifra nicket ditt høres det ikke akkurat umulig ut at du drikker Coca-Cola =P I tillegg hjelper det å være sliten / Uthvilt når du legger deg. Og rolig musikk hjelper jo alltid. Jeg sov også bedre når jeg fikk dundyne og dunpute til jul et år. Puh, mye på en gang Lykke til med problemene dine!=) Takk for svar! Joda, jeg kan nesten si at jeg er cocacoliker. Dette vil da si at jeg drikker enorme mengder med cola .. Noen dager kan det hende at jeg drikker over 10liter, men jeg vil si at normalen ligger på 2-5 liter om dagen. Cola til frokost, middag, @work, kvelds, så å si litt hele dagen. Men idag har jeg faktsik bare drukket en halv liter, og dermed etter å ha sett hva du har skrevet, skal jeg prøve å holde meg til den halve literen, så får vi se om det hjelper! Skal holde dere oppdatert Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 jeg leser alltid i bil bla i senga og jeg sovner egentlig ganske fort.. Og så hører jeg på radio da.. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Okei, holdte det jeg lovet med colaen, så å si. Drakk ett lite glass ikveld, men jeg sitter enda opp da, som dere ser, men idag begynner jeg faktisk å bli litt trøtt! Har spilt litt, sett film o.l, så nå skal jeg altså prøve å legge meg, satse på at jeg får sove med det første Hadde vært deilig Natta folks! Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Slenger meg på denne tråden. Har hatt moderate til store soveproblemer de siste månedene. Det går veldig mye opp og ned. Jeg har et veldig tett skjema med mange basketballkamper og trening på fridager, så jeg får mye fysisk aktivitet. Samtidig som jeg ikke drikke brus, te eller kaffe, så jeg får ikke mye koffein i meg. Jeg har vært endel syk i helgene, og da sover jeg kanskje 12 timer til sammen, men ellers har jeg holdt meg til et skikkelig soveskjema. Jeg er stuptrøtt når jeg legger meg til å sove, og de fleste netter leser jeg før jeg slukker lyset. Men jeg sovner ikke før 2-3 på natta og med 4-5 timer søvn blir det for lite. Har noen en ide hva jeg kan gjøre? er ekstremt slitsomt i lengden, spesielt da jeg er ekstremt opptatt med sport, og som oftest ikke er hjemme før 11-12-1 om kvelden. Ps. jeg er bortreist så her er det bare kveld mens det snart er morgen i norge. jeg bruker som oftest å vare i seng senest 11, normalt kl. 10. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 ..... Takk for svar! Joda, jeg kan nesten si at jeg er cocacoliker. Dette vil da si at jeg drikker enorme mengder med cola .. Noen dager kan det hende at jeg drikker over 10liter, men jeg vil si at normalen ligger på 2-5 liter om dagen. Cola til frokost, middag, @work, kvelds, så å si litt hele dagen. Men idag har jeg faktsik bare drukket en halv liter, og dermed etter å ha sett hva du har skrevet, skal jeg prøve å holde meg til den halve literen, så får vi se om det hjelper! Skal holde dere oppdatert Seriøst? Så mye? eller mener du Desiliter? Det der er jo helt ekstremt! Drikker du noe annet enn Cola? Hvis du drikker så mye bør du tenke på helseskadene. Du vet sikkert alt dette, men Cola inneholder helt sykt mye sukker, og andre usunne stoffer. 10 liter med Cola kan nok gi deg mer enn dårlig søvn... MenMen... En halv liter cola var mer enn nok til å holde meg våken(Dog er jeg ikke så gammel), prøv å la være å drikke cola i det hele tatt en dag, og se om du merker forskjellen... Lenke til kommentar
CCola Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Som sagt gjorde dette nesten igår. Drakk kanskej bare 0.7l, og jeg må absolutt si at det IKKE funket. Kjæresten min lå hos meg den natten, og jeg fikk ikke sove i det hele tatt. Sov kanskje maks en time inatt, selvom jeg var nokså trøtt.. Jaja, har enda ikke fått HP boken, så jeg håper at når jeg får tak i den, blir det straks bedre. Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Hmm... Ikke slutt å prøve med en gang i hvert fall, det kan jo være du merker det en annen gang. Kan jo også ha noe med at kjæresten din var der og, men ikke vet jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå