Yom Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hei! Jeg har endelig tenkt til å lære meg å spille piano, men jeg har verken råd eller plass til å ha et flott piano hjemme hos meg. Keyboard er derfor neste utvei, men fordi jeg ikke har mye peiling på musikkinstrumenter fra før, synes jeg at det er vanskelig å bestemme meg for hvilket keyboard jeg skal velge som nybegynner. Jeg har aldri spilt piano eller noe annet instrument før. Noen som har noen forslag til hvilket keyboard jeg som nybegynner burde starte med? Mest ønskelig med et i prisklassen 3-5000 kr. På forhånd takk! EDIT: Ser at denne posten kanskje passer bedre under kultur -> musikk? Isåfall kan en moderator flytte den? Takk! Endret 19. desember 2007 av Yom Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Tråden flyttes til Musikkskapning og instrumenter. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding) Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei! Jeg har endelig tenkt til å lære meg å spille piano, men jeg har verken råd eller plass til å ha et flott piano hjemme hos meg. Keyboard er derfor neste utvei, men fordi jeg ikke har mye peiling på musikkinstrumenter fra før, synes jeg at det er vanskelig å bestemme meg for hvilket keyboard jeg skal velge som nybegynner. Jeg har aldri spilt piano eller noe annet instrument før. Noen som har noen forslag til hvilket keyboard jeg som nybegynner burde starte med? Mest ønskelig med et i prisklassen 3-5000 kr. På forhånd takk! EDIT: Ser at denne posten kanskje passer bedre under kultur -> musikk? Isåfall kan en moderator flytte den? Takk! Det du burde kjøpe er et stagepiano med en skikkelig pianolyd da dette er det du kommer til å bruke mest. Yamaha er etter min mening de med mest autentiske pianolyder på markedet, yamaha's stagepianoer er relativt dyre derfor vil jeg anbefale å se på bruktmarkedet. -Mikael Lenke til kommentar
safeaim Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Du kunne alltids gått ruten via å bruke pcen din til å gi lyd til et midi-keyboard. Selv ville jeg gått for et M-Audio ProKeys 88, som har tangenter som gir deg ordentlig trykk-feedback, i kombinasjon med et bra piano-program for pcen din som f.eks Native Instruments Akoustik Piano eller Synthogy Ivory. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg ville nok gått for et Yamaha Stage-piano av et eller annet slag. Om du virkelig har tenkt til å lære deg å spille piano er Yamaha Stage-pianoer eller Yamaha Clavinova-er et minstekrav. Andre keyboards duger ikke, noen på gunn av dårlig pianolyd, ikke vide tangenter eller annet. Tror desverre også en løsning med midi-keyboard ikke duger tilstrekkelig. Så se deg om etter et Yamaha Stage-piano på bruktmarkedet så finner du nok noe bra! Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Du kunne alltids gått ruten via å bruke pcen din til å gi lyd til et midi-keyboard. Selv ville jeg gått for et M-Audio ProKeys 88, som har tangenter som gir deg ordentlig trykk-feedback, i kombinasjon med et bra piano-program for pcen din som f.eks Native Instruments Akoustik Piano eller Synthogy Ivory. Støttes. M-Audio har mye bra i den prisklassen. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg tror ikke softsynths er en bra løsning for en nybegynner. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Nei. Det aller beste hadde jo vært et fullverdig piano. Det er jo mulig å kjøpe brukte pianoer til en billig penge. Men man går fort på en smell om man er uheldig. Mange gamle pianoer har etterhvert dårlig klangbunn, noe som fører til at de er konstant ustemte/falske. Dessuten finnes det desverre mange dårlige pianoer. Så er kanskje noe utrygg løsning. Men som sagt et Stage-piano fra Yamaha fungerer ypperlig. Har et her i huset og det duger så absolutt til å spille på. Lenke til kommentar
bobb Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Siden penger og plass er med i betraktningen, er det vel ikke tvil om at du skal ha et Roland E-09. Keyboard med 61 tangenter, glimrende Rolandlyder, innebygde høytalere og ellers alt du måtte behøve for å komme i gang. Har selv bare testet keyboardet en liten time, men jeg tror nok aldri jeg har sett og hørt noe som matcher til denne prisen. Legg til en sustain pedal og du er i gang. http://www.rolandus.com/products/productde...amp;ParentId=18 Lenke til kommentar
Sandman1 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Har et Roland E16, 61 tangenter, minst 10 år gammelt, funker forholdsvis ok, jeg spilte litt piano for leeenge siden, men da det begynte å krangle på stemminga, så fikk fatter gitt det bort. Jeg var uten tangenttilgang i en del år, men så kommer jo behovet snikende igjen, kjøpte derfor Roland'n. Dersom ønsket er å spille piano, så ville jeg nå sannsynligvis ha gått for en med flere tangenter (enn 61). Hverken Roland eller Yamaha er ubrukelige. Viktig at det er anslag på tangentene, fordel at de også ikke er "lette", men altså; et keyboard med anslag (og godt stativ(!)) fungerer. Ville ha prøvd å sjekke ut Yamaha i 4-5000,- klassen (F.eks Yamaha DXG 220 (www.sound1.no ?)) Eller grave litt dypere i lommeboka og sjekket opp Yamaha P70, 6000 kroner. Det begynner nemlig å likne på noe. Bruktmarkedet kan jo også sjekkes (www.finn.no), (rensing/ rengjøring av tangenter og elektronikk på et keyboard kommer på en drøy tusenlapp, og kan bedre lyden mye (vet det, for jeg har prøvd) så den ekstrakosnaden bør du ha i bakhodet dersom du vurderer brukt). Sjekk opp de nærmeste musikkforhandlerene, si det som det er. Prøv å lage noen lyder på noen, slå lett/ hardt etc. Så finner du sikkert noe du liker. Lykke til. Edit; så det var en Yamaha NP30S færre lyder, enn et vanlig keyboard, men 76 tangenter og utrolig rimelig! (2650,- på sound1.no) prøv å få sjekket (eventuelt kjøpe?) den i en musikkforretning? Alltid en fordel å støtte lokale butikker :-) Endret 21. desember 2007 av Sandman1 Lenke til kommentar
Yom Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Tusen takk for mange flotte og gode svar! Nå har jeg litt mer peiling på hva jeg skal se etter når jeg skal ut å kjøpe. Takk igjen! Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Mange pianostykker, spesielt klassiske som skal spilles etter noter, krever 88 tangenter. Da er det svært irriterende å ikke kunne spille stykket pga mangel på den nederste oktaven f. eks. Anbefaler derfor å kjøpe et keyboard med 88 tangenter, som da blant annet er kjennetegnet på et stagepiano. Og sagepianoer tar liten plass, bortsett fra i lengden hvor de er noe lengre enn keyboars med 61 tangenter. Det sier seg jo selv. Lenke til kommentar
Sandman1 Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Mange pianostykker, spesielt klassiske som skal spilles etter noter, krever 88 tangenter. Da er det svært irriterende å ikke kunne spille stykket pga mangel på den nederste oktaven f. eks. Anbefaler derfor å kjøpe et keyboard med 88 tangenter, som da blant annet er kjennetegnet på et stagepiano. Og sagepianoer tar liten plass, bortsett fra i lengden hvor de er noe lengre enn keyboars med 61 tangenter. Det sier seg jo selv. Det akkurat det jeg tenkte på da jeg skrev at et keyboard m 61 tangenter fungerer forholdsvis ok... Når en endelig føler at en får med seg kleptopølsene, så sitter en plutselig der og savner noe annet enn et plastchassis å slå på (på ytterkantene....) svært irriterende er en kraftig understatement. Derfor; jeg ville antakelig i dag ha valgt et med flere tangenter, helt enig med Snorre der; helst 88 men kan i alle fall leve litt bedre med 76 tangenter enn 61... Lenke til kommentar
Speik Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hvis du skal lære deg piano, bør du skaffe et keyboard med disse kravene: - 88 tangenter - Trykkfølsomme tangenter - Ordentlig vektede tangenter, ikke semi-vektede - Skikkelig akustisk piano-lyd (Roland er veldig god på dette området) Lenke til kommentar
Sandman1 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Så nettopp på bruktsiden til musikkbørsen at det har et brukt Roland med 88 tangenter til 2500,- :Aner ikke noe om tilstand etc, men tenkte at det passer inn i denne tråden... Lenke til kommentar
Bjarte Pat Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Ikke kjøp MIDI-keyboard til øvingsformål. Det blir aldri til at du gidder å skru på pcen og fyre opp programvare bare for å legge noen korder. Skal du gidde å øve må det være enkelt, like enkelt som å plukke opp en gitar. M-Audio har dritbillige stagepianos, ikke så imponerende lyd, men greit nok til øving. Skal du ha bra lyd på du opp i femsifrede beløp. EDIT: Litt OT, men hva med en musikkinstrument-kategori i prisguiden? Mange musikere der ute som ville blitt glade, spesielt med tanke på hvordan det florerer av musikkforhandlere på web i Norge. Endret 1. februar 2008 av Bjarte Pat Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Har et keyboard selv, men ikke noe lyd fra det, og jeg må gå gjennom synthen min, en Roland SH-32. Fikk det gratis, et Yamaha PSR-47 fra 1989... Uansett, det jeg savner mest er feel'n av et piano, når du trykker ned knappene så er det absolutt ingen motstand, og jeg blir slått i trynet når jeg prøver meg på piano de få gangene jeg i det heletatt får prøvd meg.... Så som Speik sier: "Hvis du skal lære deg piano, bør du skaffe et keyboard med disse kravene: - 88 tangenter - Trykkfølsomme tangenter - Ordentlig vektede tangenter, ikke semi-vektede - Skikkelig akustisk piano-lyd (Roland er veldig god på dette området)" 88 tagenter er ikke et must for en nybegynner, men når du først kommer opp i spekteret, ville du nok ønsket 1 eller 2 octaver mer enn 61 tagenter... Har selv 61 på mitt, og er ikke så veldig ofte jeg trenger fler, men det har hendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå