Gå til innhold

Bestille fra Amazon.com, angående priser og frakt

Anbefalte innlegg

Sitter her å vurderer å bestille sesong 1 og 2 av "Avatar: The Last Airbender"

tilsammen blir dette 72$, atlså ca. 401,55kr....

Hva kommer til skje vedr. tott og slike ting, hvor mye blir dette totalt? Grensen er vel 200 uten toll?

EDIT:

Sesong 1 koster 150,58 før frakt....

Sesong 2 koster 250,96 før frakt....

Vil det da lønnse seg å bestille de separat, da jeg bare får 1 vare over 200 kroner, og det med ikke så mye?

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er vel ganske heftig med frakt derfra så lønner seg nok med 1 pakke uansett. men jeg vil tippe at amazon er "fritatt" for moms da pakkene som regel inneholder bøker

alltså tollerene tenker aah en pakke fra amazon den sender vi bare vidrer

Feil, og feil.

Tollerne (egentlig postfortollerne, det er postfolk som gjør 99.9% av fortollingene som går gjennom Posten, tollere tar bare sjeldne stikkprøver + sendinger med ulovlig innhold) er fullstendig klar over at Amazon selger stort sett alt mulig, og de forskjellige Amazon'ene oppgir også hva innholdet er (det er de pliktig til etter internasjonale handelsavtaler).

Og det vil lønne seg en god del å bestille settene hver for seg; Frakta per sett når sendt separat er ~$6.50/NOK36, som stiger til ~$9 når begge sendes samtidig. Den ekstra mva'en du må betale for sett 1 (som bestilt alene er under mva-grensa) er omtrent NOK37, mao blir det omtrent NOK18 dyrere å bestille sammen.

Sett 1 bestilt alene: ~$33/NOK184 med frakt

Sett 2 bestilt alene: ~$51.50/NOK287 med frakt, X1.25mva + gebyr, totalt omtrent NOK455 (hvis ankommer etter nyttår, et par kroner lavere gebyr før det).

Samlet omtrent 639.

Begge settene samlet: ~$80.50/NOK450 med frakt, X1.25mva + gebyr, totalt samlet omtrent NOK660.

(Alt med forbehold om nøyaktighet mht variasjon i valutakurser, og hvilken vekslingskurs ditt kredittkort gir).

I tillegg vil du jo ha fordelen av å kunne begynne med sett 1 mens sett 2 fremdeles er til tollbehandling.

Lenke til kommentar

Toll slipper unna uansett, da filmer ikke er tollpliktige.

.Mva derimot kan det fort hende du må ut med i tillegg.

Så jeg ville ha bestilt i 2 separate forsendelser eller funnet et annet sted som selger de, som AllFather nevner (Play) da disse har "gratis frakt"

Når det gjelder ting fra Amazon så er ikke tollerene så lettlurte at de tror alt fra Amazon er bøker.

Lenke til kommentar

Man bør ikke satse på at de som gjør fortollingsjobben bommer så grovt, selv om det skjer. Forsendelser med DHL, FedEx, etc. pleier nesten alltid være korrekt tollbehandlet, men pakker som sendes i "vanlig" post virker det for min del som om det er hipp som happ. Har selv flere ganger opplevd pakker som faller gjennom systemet.

For et par mnd. siden fikk jeg en pakke fra Taiwan. Pakken hadde pakkseddel i gjennomsiktig plast hvor det helt klart og tydelig stod "Total value: 220 US$". 6-7 mm (ja, det var faktisk mindre enn 1 cm) i fra totalsummen var stemplet "IKKE TOLLPLIKTIG" fra tollbehandlingen. Hvordan i huleste de har klart det vet jeg ikke, men det er langt i fra det eneste eksemplet jeg har.

Så moralen er: Ikke sats på at du får noe gjennom uten å betale moms, men bli positivt overrasket når det skjer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...