Heimdal Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 kan en cpu bli svid, når den står og går og idelr på 60-65 grader. det er en amd 2600+ hadde en thermeltake volcano 9 på den Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 nei den blir ikke svinn før rundt 85-90. på 70-75 KAN den bli ustabil. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Tror det er lite sjangse for at den blir svidd, men du kan oppleve ustabilitet under last. Skaff deg litt varmeledende pasta hvis du ikke har det allerede. Lenke til kommentar
dajjan Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Det var vel noe høy idle temperatur,men at den blir svidd er vel ikke særlig sannsynlig! må vel opp et sted mellom 80-90 grade før det begynner og blinke et rødt lys! Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 den er svidd:( men kan slik sje, eller hva kan det være, er ikek klokket eller noe? Eller kan det bli slik når eg sneder den inn for garanti, så sier de nei, dette er ikke garanti. hadde dne på før eg la meg og når eg sto opp var den av og gikk ikke på. sjekket cpu og dne var svidd.:( Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 den er svidd:( men kan slik sje, eller hva kan det være, er ikek klokket eller noe? Eller kan det bli slik når eg sneder den inn for garanti, så sier de nei, dette er ikke garanti. hadde dne på før eg la meg og når eg sto opp var den av og gikk ikke på. sjekket cpu og dne var svidd.:( Kan du se at den er brent ved å se på cpu'en, eller har du testet den i en annen pc. Har ikke du ødelagt den(CPU) da er det garanti sak. Er bare å prøve og se hva som skjer Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 ja kan se den er litt svidd og lukter litt svidd da jeg tok den ut. jeg har ikek gjort noe med den. (hedligvis) håper de tror meg og ikke iser at dette er ikke garanti:( lurer på hva som har skjed, da jeg startet pcen så gikk viften, så den er ikke ødelagt som har gjort det? Får vel svaret om 2 uker, må jo sende den inn Lenke til kommentar
m`K Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Nei den ikke bli svidd, men en temperatur på det er altfor dårlig, du må nok ty til bedre kjøling her ja. Nå som det er kommet så mange komplette vann kjølings sett på markede til en brukbar pris, 1100-1200kroner får du et komplett vann kjølings sett og kommer deg ned til 40-45grader med en xp2600cpu. AMD er lagd for å tåle mere varme en intel, men intel har da alltid holdt lave temperaturer. Så en avi av tomshardware der dem tok av vifta på en intel og en AMD CPU mens dem spilte quake3, det som skjedde var at på intel cpu'en gikk temperaturen opp til 90 grader og fpsen droppa til 20-25 og dem spilte videre, så satt dem den på igjen og alt funka som det skulle igjen. Med AMD derimot gikk temperaturen opp til ca 300 grader og den svidde som en oksestek i en kjøremotor uten kjøleveske. Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 svir den seg, så lukter du det Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Nei den svir seg ikke, men hvis du har fr 60 - 65 grader på cpu, bli levetiden satt ned med ett par år... :-?, ville kjøpt kabinettvifter eller ny cpu kjøler...kan også gå for vannkjøling. Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 9. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2003 som eg skrev i sted. så er den svidd, når eg sto opp neste morgne var pcne av, tok den på, kom ikke bilde. feilsøkte litt fant ikek feil, så på cpuen. lukter litt svidd og var litt svart under?? Så eg vet den er svidd? mulig garanti? Vannkjøling har eg tenkt på men har ikke peng no. og får se om det er for sent eller hva. har ikke penger før 15 mars Lenke til kommentar
Chief Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Er den svidd har temperaturen overskredet rundt 90º Ergo, viften har enten stoppet litt for lenge opp, eller du har hatt ekstrem load på CPU'en i løpet av natten! Du bør kjøre viftesjekk i BIOS, da kan PC'en slå seg av om viften stopper! Ellers så er vel Vulcano 9 med reobus, da er det ingen god idé å kjøre den for lavt selv om den bråker mindre! En XP2600 med den idle-tempen der, da hadde iallfall jeg begynt å vurdere å skru opp tempoet på viften litt! Og om du kjører viften på fult! Så er det helt klart noe galt! Du har vel fjernet det beskyttelsen som ligger over den "jalla-goopen" som henger på kjøleren når den er ny, vel?? Har noen kamerater av meg som ikke gjorde det! Da ble temperaturen ganske bra høy! Er den svidd så lukter det en rar stank du aldri før har luktet. Det lukter ikke svidd! Da er det noe annet som er problemet! Kansje hovedkortet! Det lukter svidd silicium. -Chief- Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Er den svidd har temperaturen overskredet rundt 90º Nå kan det og være dårlig cpu han har fått, eller en god gammel kortslutning som det heter. Er ikke alltid tempen som er årsaken til en svidd amd cpu. Lenke til kommentar
m`K Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Du får ny cpu på garantien, så lenge kjerna er inntakt, det vil si om cpuen har svidd seg og ikke har physiske skader får du garanti, snakker om erfaring her ja . Den har ikke svidd seg for at du har hatt 60-65 grader, heller at cpuen har fått kontakt med kjøleribba og fått seg en kortsluttning, ville kjøpt meg ny kjøleribbe+vifte der ja. Da vil jeg anbefale de nyeste kjøleribbene til Alpha eller Swiftech og en 80mm vifte oppå der, mens du er igang kjøper du deg goop oxo (arctic silver 3) eller den som er anbefalt i testen som står i reviewet på microplex.no med swiftech ribba. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Temperaturen er av underordnet betydning. Jeg kjører min P3 500 uten vifte. Hvis belastningen har vært 100% en stund, så tester jeg litt. Da tar jeg en vanndråpe borttil, så freser det. Like fin, men så er dette Intel da. Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 den sto på full vifte hastighet. og bråkte som et helvete 46db. tok vel all dne coopen som fulgte med cpuen , og tokk på artic siilver. da lå idle tempen på 60 grader, spilte noen spill som krevde litt så lå dne vel ca på 65 grader. Det hakket mye i spilelt da, gikk bedre med min xp1800. Mulig det har vært feil på cpuen da? og kjernen er ikke ødelagt, dne er bare svidd. pcen funker fint no, med min xp1800. så det er ikek hovedkortet. er nok cpu som er brent, lukter som det og sre ut som det på undersiden.. takker for hurtige svar, får sende den imorgne da, og vente å se hva som skjer. Har vært en amd fan sidne min første pc, men lurer på om eg kan, å bytte til intel p4. lavere temp, og blir sikkert mere stabil da:D har ikek penger til å kjøpe vifter elelr slik for å tro at det skal gå.. viktig for meg er stabil og stille pc. og det kan eg ikek is at min pce har vært med xp2600 Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Du får ny cpu på garantien, så lenge kjerna er inntakt, det vil si om cpuen har svidd seg og ikke har physiske skader får du garanti, snakker om erfaring her ja .Den har ikke svidd seg for at du har hatt 60-65 grader, heller at cpuen har fått kontakt med kjøleribba og fått seg en kortsluttning, ville kjøpt meg ny kjøleribbe+vifte der ja. Da vil jeg anbefale de nyeste kjøleribbene til Alpha eller Swiftech og en 80mm vifte oppå der, mens du er igang kjøper du deg goop oxo (arctic silver 3) eller den som er anbefalt i testen som står i reviewet på microplex.no med swiftech ribba. det vil koste meg veldig mye peng, og noe eg ikke har. Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Da får eg håpe på det beste. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 tok du på all kjølepastaen som fulgte med, er ikke det ganske mye? Jeg har opplevd en som smurte kjølepasta over hele cpuen (oppå) og klaga på varmen, han brukte "all kjølepastaen som fulgte med kjølern" og det holder sikkert til en 5-10 CPUer. Han fikk i alle fall dekt hele CPUen med kjølepasta Like før jeg lo han rett i trynet, folk som ikke har peiling bør spørre de som har peiling eller holde seg unna slikt. Lenke til kommentar
renom Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 ta på all goop, kunne like greit lagt en bæsj på cpuen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå