Argusblikk Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Hei Min far har nå funnet ut at Compal-maskinen han har på jobben (er en Whitebox ) er for treg og ikke god nok. Derfor trenger han en ny maskin som klarer brasene. Det han vil ha: 15/17 tommers skjerm, skal være enkel å se i dagslys. God batterikapasitet Ha god plass på harddisken, massevis av bilder trenger litt plass. Om mulig innebygget mobilt internett, altså plass til SIM-kort eller liknende. Skal tåle mye, fuktighet blant annet. Skal dras med ut i felt (jobber med gamle bygninger). Maskinen skal ikke brukes til spill eller slike ting. _____________________________________ Pris er foreløpig ikke et tema. Håper dere kan komme med noen forslag, første jeg tenkte på var ThinkPad-maskinene, men finnes det også andre der ute? Om dere lurer på noe, spør! Kan også oppdatere førstepost, regner nemlig med litt mer info fra faren min. Takk for hjelpen! Mvh Mks1001 Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Er det noe begrensninger når det gjelder pris ? Bare å nevne en max pris så blir det mye enklere å forholde seg til Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Spurte ham, men han sa det ikke var noe jeg trengte å tenke på Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Er Panasonic Toughbook-serien overkill? http://www.panasonic.com/business/toughbook/products.asp *EDIT* norsk link: http://www.rugged.no/ Endret 19. desember 2007 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
Noburu Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) ThinkPad? EDIT: leif Endret 19. desember 2007 av nikossr Lenke til kommentar
zonko Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ja, Lenovo Thinkap T61 er det naturlige valget, et veldig godt valg. Fant en fin her til en meget hyggelig pris også. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Er Panasonic Toughbook-serien overkill?http://www.panasonic.com/business/toughbook/products.asp *EDIT* norsk link: http://www.rugged.no/ Haha, stilig! De er i alle fall solide, men ytelsen er ganske lav ser det ut til. Kan vise han dem. Men blir sikkert en av de Lenovomaskinene, tror jeg da. Gjerne flere forslag, om det finnes flere slike maskiner da... Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Ser ut til at det er ThinkPad som frister mest. Så også en reklame video for T-serien der inne, og der var det opplyst at man kunne på integrert 3g. Hvilke modeller er det man kan få dette på, og hvordan? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dell Latitude ATG Lenke til kommentar
barks Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 15/17 tommers skjerm, skal være enkel å se i dagslys.Lenovo sin 15.4" er bra synes jeg. God batterikapasitetKjøp med X3100 skjermkort og 9cellers batteri, da holder det lenge. Legg til et Ultrabay-batteri om han ikke trenger dc/dvd-drev daglig. Ha god plass på harddisken, massevis av bilder trenger litt plass.Kanskje det eneste punkt der noen andre maskiner kan tilby større disk? Men omvendt blir ikke sikkerheten på disken bedre. Om han ikke trenger cd/dvd-drev eller Ultrabay-batteru kan du hive i en ekstra disk her i stedet. Om mulig innebygget mobilt internett, altså plass til SIM-kort eller liknende.T-series fås med innebygget 3G såvitt jeg vet. Skal tåle mye, fuktighet blant annet. Skal dras med ut i felt (jobber med gamle bygninger).Om du ikke vil ha noe bygget inn i skikkelig gummi eller hardcase så blir det ikke mye bedre enn Lenovo T-Series. Maskinen skal ikke brukes til spill eller slike ting.Om han ikke heller kjører tunge 3-d program eller slikt (tipper han er arkitekt eller ingeniør eller noe med de krav?) taler det også for X3100-skjermkort som er MYE gjerrigere på strømbruket enn separate skjermkort. Pris er foreløpig ikke et tema.Dette er vel oftest det som taler mot Thinkpad T-series. Har selv en T61 med 14.1"-skjerm som jeg er sinnsykt fornøyd med. Det eneste jeg angrer er at jeg har den med NVidia skjermkort som bruker en del mer strøm enn X3100 samtidig et integrert kort som X3100 fint kunen dekket behovet mitt. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) Takk for et nytt forslag, og for en veldig god og overbevisende post! Viser seg at Thinkpad trolig er det beste, med unntak av harddiskplass da. Men du vet ikke om det er innebygget 3g som standard, eller om man må kjøpe det som et tillegg? I såfall, hvordan og hvor? Edit: Vet ikke hvorfor, men det jeg skrev ble dobbelt opp Endret 21. desember 2007 av mks1001 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=85782 Omtale: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=173797 Lenke til kommentar
barks Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Men du vet ikke om det er innebygget 3g som standard, eller om man må kjøpe det som et tillegg? I såfall, hvordan og hvor? Det er ikke 'standard' men enkelte maskiner leveres med dette. Vil klart anbefale han å sjekke om arbeidsgiveren hans er medlem av Datateam, alternativt bli medlem om han driver eget. IBM/Lenovo selges stort sett ikke over disk, men som bedriftskunde kan man få stort set hva som helst konfigurert fra Lenovo. Om ikke 15/17 tommer var et krav har Datateam her i desember en spesialkonfigurert 3G-klar (dvs. integrert 3G) T61 14.1wide med 2.0Ghz C2D, 2GB RAM, 100GB7200, 1440x900px og X3100 skjermkort samt XP_pro (Vista og integrert skjermkort er ikke å anbefale) til 10.819 ex moms. Uansett, jeg ville ringt og tatt en snakk med en av de store Datateam/Lenovo-selgerne og sett hva de kan finne ut. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Dell Latitude ATG Skulle du ikke gå for en Thinkpad, så er nok denne et utrolig godt valg. Kraftig jobbmaskin som tåler en støyt! Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 15/17 tommers skjerm, skal være enkel å se i dagslys.Lenovo sin 15.4" er bra synes jeg. De har lyssvake skjermer, så det kan være verdt å prøvelåne en thinkpad fra noen for å se hvordan det fungerer i dagslys. God batterikapasitetKjøp med X3100 skjermkort og 9cellers batteri, da holder det lenge. Legg til et Ultrabay-batteri om han ikke trenger dc/dvd-drev daglig. Nah, la ham heller kjøpe et ekstra 9-cellers batteri. Gir adskillig mer valuta for pengene. Ha god plass på harddisken, massevis av bilder trenger litt plass.Kanskje det eneste punkt der noen andre maskiner kan tilby større disk? Men omvendt blir ikke sikkerheten på disken bedre. Om han ikke trenger cd/dvd-drev eller Ultrabay-batteru kan du hive i en ekstra disk her i stedet. Evt. kjøpe en ekstern en? 1.8" disker fås opptil 160GB, og dersom man ikke synes at en enclosure på størrelse med WD Passport er et problem, så er jo også det en løsning. Lenke til kommentar
Pappa_Gris Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Skal han drasse på den ut i felten bør han i hvertfall kjøpe seg en av disse business pcene som Lenovo T61 eller HP Business/workstation. Sterkt chassis og gode garantier, masse ytelse og stive priser! Kanskje ikke de største harddiskene, men om han invisterer i en svææææær ekstern disk som bare kan stå på kontoret bør det bli bra. Kanskje dockingstation, skjerm, tastatur i tillegg? :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå