Gå til innhold

du faller fra et fly-hva dør man av?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ Zatuu

Takk for den, jeg trenger og oppdateres litt, takk gud for mythbusters hehe..

Var skråsikker på det at hvis man hoppa der hvor en annen hadde hoppa så var vanne mykere pga luftbobler osv..

er ikke så rart at en hammer ikke gjør så mye da men tenk deg en svær stein eller ett sete eller en annen person.. syns ikke det høres så urealistisk ut at det vil bli ett "mykere" sammenstøt siden det er så mye luft og friksjon i vannet? gruble gruble, drar min egen mythbuster og legger opp på youtube til sommeren :p

Lenke til kommentar
Joda, men da dør du i hvertfall ikke av kræsjet med vannoverflata.. Tror jeg. For Zalo fjerner den hinna som ligger oppå vannet, right?

Nei, kanskje du ikke hadde blitt øyeblikkelig most når du traff overflaten, men gitt at du hadde hatt noe i nærheten av terminalhastighet, vil jeg tro du vil bli fort ville bli revet i filler av vannmotstanden...

Most eller revet i filler. Ditt valg :p

Lenke til kommentar
Joda, men da dør du i hvertfall ikke av kræsjet med vannoverflata.. Tror jeg. For Zalo fjerner den hinna som ligger oppå vannet, right?

Nei, kanskje du ikke hadde blitt øyeblikkelig most når du traff overflaten, men gitt at du hadde hatt noe i nærheten av terminalhastighet, vil jeg tro du vil bli fort ville bli revet i filler av vannmotstanden...

Most eller revet i filler. Ditt valg :p

Du er vel bra most vist du er revet i filler?

Lenke til kommentar
Vet ikke helt jeg.. Hmm.. Ville nok sakt at man dør mens man faller da.. Det blir nok altfor kaldt også kommer det utrolig mye luft inn i deg.. Spørs om du har Munnen åpen da.. Og da er det ganske sannsynelig at du få mye rart inn i kjeften som innsekter osv..:p vet aldri

Tror ikke innsekter trives på så høye høyder:P

Lenke til kommentar
Vet ikke helt jeg.. Hmm.. Ville nok sakt at man dør mens man faller da.. Det blir nok altfor kaldt også kommer det utrolig mye luft inn i deg.. Spørs om du har Munnen åpen da.. Og da er det ganske sannsynelig at du få mye rart inn i kjeften som innsekter osv..:p vet aldri

Tror ikke innsekter trives på så høye høyder:P

Seriøst innlegg :p

Man har jo bare med seg en planke i fallet, venter til man nesten er på bakken, steller seg på planken mens man svever nedover å HOPPER før du treffer bakken, problem solved :p

Edit: Smiley invasjon

Endret av Pyrellus
Lenke til kommentar
syns ikke det høres så urealistisk ut at det vil bli ett "mykere" sammenstøt siden det er så mye luft og friksjon i vannet?

Du kan spare deg det tror jeg, mener jeg kan si meg enig i den konklusjonen.

Det folk snakker om her er vannhinnen, altså overflatespenningen i vannet. Den er ikke sterkere enn at den kan holde på nåler (knappenåler og synåler), insekt, etc. Denne overflatespenningen yter omtrent ikke motstand når noe tyngere faller i vannet, for eksempel en person.

Men hvorfor vil da vannet yte så stor motstand?

Da må vi se litt på de lover og regler som gjelder....

Newtons 2. lov:

Kraft = masse x akselrasjon

Newtons 3. lov

Til enhver kraft finnes det en like stor motkraft

Disse to lovene kan forklare hvorfor det ikke ikke er så godt å lande i vann, når vi lander må vi fortrenge vannet, altså dytte det bort slik at vi selv får plass.

Akkurat når vi treffer vannflate så må vi som sagt dytte vannet bort, siden vi kommer i fritt fall kommer vi fort og da må vannet dyttes bort tilsvarende fort. Siden vannet må bort så raskt for at vi skal få plass må det en enorm stor akselrasjon til for at vannet skal rekke å forslytte seg før vi kommer.

Ut fra Newtons 2. lov er det slik, jo raskere akselrasjon jo større kraft, ergo må det en meget stor kraft virke på vannet for at det skal forflytte seg tilstrekkelig fort.

Siden kraft er lik motkraft vil en like stor kraft virke på kroppen, og ja.... det vil gjøre vondt eller kanskje ta livet ditt.

Lander man på magen må man forskyve mer vann per tidsenhet enn om man lander som en spiker, mer vann er lik mer masse. For at man skal kunne gi lik akselrasjon på en større mengde vann må tilsvarende mer kraft til.

Denne kraften vil som nevnt slå tilbake på magen din... au ja :cry:

Etterhvert som man mister farten nedover i vannet vil kraften som virker mot kroppen avta siden vannet ikke trenger å forskyves i samme fart.

Teorien din om at landingen vil bli mykere hvis det blir skapt luftbobler i vannet før man treffer det er nok rett. Siden luft ikke har så stor masse trengs mindre kraft for å forskyve det, ergo vil belastningen på kroppen bli mindre... men tror ikke det har noe med hinnen i vannet å gjøre så fallskjermhoppere skal slippe å ha med seg Zalo :thumbup:

Lenke til kommentar

Enig i at Zalo'en vil ha lite å si - men det at det kun er massen til vannet som gjør at det blir "au" er jeg ikke enig i. Vann er vel noe viskøst - i allefall ved høy hastighet igjennom det?

Forøvrig: Prøv å blande maziena og vann i et lite glass! NB: bruk lite vann - det kreves ca. like mye maizenna som vann i volum... Ha oppi maisstivelsen intill de fysiske egenskapene er passe morsomme :)

Lenke til kommentar
Et menneske i fritt fall kan aldri komme opp i 800km/t. (Max hastigheten er 321km/t).

Reknar med trådstartar meiner at flyet har ein hastighet på 800 km/t, og at ein derfor får dette som (horisontal) starthastighet. Denne vert nok relativt raskt redusert betrakteleg...

Dette har jo vært et stort problem for produsenter av katapultseter. Vintrykket blir så kraftig at det kan brekke naken til en jagerflypilot hvis han skyterseg ut i for høy fart .

Lenke til kommentar
Enig i at Zalo'en vil ha lite å si - men det at det kun er massen til vannet som gjør at det blir "au" er jeg ikke enig i. Vann er vel noe viskøst - i allefall ved høy hastighet igjennom det?

Glemte å svare på denne, klart at vann er viskøst.

Viskositeten sier hvor flytende noe er og vann er vel så flytende som det kan bli og derfor skal det forholdsvis liten kraft til for å endre "formen" på vannet.

Ser på det kraften som skal til her som veldig liten i forhold til den kraften som skal til for å flytte vannet, faktisk så liten at jeg ikke tok den med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Liten bump her :innocent:

Ville bare vise dere denne videoen, som er filmet av Michael Holmes, han som det var snakk om litt lenger tilbake i tråden. Han overlevde etter fallskjermen hans kollapset. Denne videoen er filmet mens han suser gjennom luften på vei mot jorden.

Der fikk jeg lite lyst til og hoppe i fallskjerm.. :dontgetit:

Tenk dere den følelsen man har inni seg! Sinnsykt..

Lenke til kommentar
Liten bump her :innocent:

Ville bare vise dere denne videoen, som er filmet av Michael Holmes, han som det var snakk om litt lenger tilbake i tråden. Han overlevde etter fallskjermen hans kollapset. Denne videoen er filmet mens han suser gjennom luften på vei mot jorden.

For en lettelse det må være å være i live etter noe sånt...

Lenke til kommentar
@ Zatuu

Takk for den, jeg trenger og oppdateres litt, takk gud for mythbusters hehe..

Var skråsikker på det at hvis man hoppa der hvor en annen hadde hoppa så var vanne mykere pga luftbobler osv..

er ikke så rart at en hammer ikke gjør så mye da men tenk deg en svær stein eller ett sete eller en annen person.. syns ikke det høres så urealistisk ut at det vil bli ett "mykere" sammenstøt siden det er så mye luft og friksjon i vannet? gruble gruble, drar min egen mythbuster og legger opp på youtube til sommeren :p

personen som ramlet først ville ha bremset så mye opp at jeg trur du uansett hadde truffet på han\hun

Lenke til kommentar
[quote name='Pyrellus'

Forresten, noen som vet hvor myer man kan påvirke farten ved å klare å legge seg flat i luften og være minst mulig aerodynamisk?

Tja, en skal ikke se bort ifra en 150-200km/t forskjell.

Altså, maks hastighet var nevnt lengre oppe/forrige side og var vel en ca 384km/t.

Mens en fallskjermhopper vel gjerne holder en rundt 200km/t. (før fallskjermen utløses naturligvis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...