Gå til innhold

Skal oppgradere fra 2 til 6gb. Hvilke brikker bør jeg velge?

FLarsen

Anbefalte innlegg

Har nå to GeIL DDR2-667 2048 MB brikker. Dette settet her.

Hovedkortet er et Asus P5B-E.

CPU og minne er overklokket. Info, hvis det trengs:

post-65925-1198098729_thumb.pngpost-65925-1198098464_thumb.png

Vil oppgradere til 6gb ram, ettersom jeg ofte spiller, kjører tunge programmer og diverse annet.

Bør jeg velge DDR2-800 eller DDR2-667? Jeg antar DDR2-800 brikker vil klokkes ned til DDR2-677 uansett.

Har lest at jeg ikke bør blande merker, men jeg klarer ikke å finne to 2gb DDR2-800 brikker til en rimelig pris (under 800 helst) fra GeIL.

Det var en som skrev at merkeblanding ikke gjør så mye hvis jeg låser timings manuelt til noe alle kortene tåler.

Dette ble litt rotete skrevet, er tid for :sleep: nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør sjekke kompatibilitetslisten til hovedkortet ditt dersom du vurderer å kjøpe brikker av et annet merke. Hvis brikkene støttes av ditt HK, så er det en rimelig sjanse for at de også vil fungere sammen med minnet du allerede har.

I utgangspunktet ville jeg valgt brikker med samme timings og hastighet. Velger du et annet merke og i tillegg velger brikker med forskjellig timings er det en viss sjanse for at du ikke får brikkene til å fungere optimalt sammen (hvis de fungerer sammen i det hele tatt). Du blir kanskje nødt til å bruke innstillingene til det tregeste minnet på alle modulene og da er litt av hensikten med DDR2-800 borte siden du allerede har DDR2-667.

Jeg regner forøvrig med at du kjører et 64-bits OS? I 32-bits Windows sitter du igjen med ca. 3 GB selv om du har 4 GB (eller mer) minne installert. Det har altså ingen hensikt å kjøpe mer enn 4 GB dersom du ikke kjører 64 bits Windows (som f.eks. Win XP x64 eller Vista 64-bit).

Lenke til kommentar
Bruker 64-bit Vista.

Hvis jeg kjøper minne fra en annen produsent (Disse brikkene her f. eks.), og manuelt setter timings i bios til verdier som støttes av begge, vil det funke?

Det kan hende, men som sagt er det ingen garanti for at det vil fungere. Hvis minnet står på kompatibilitetslisten så er det en rimelig god sjanse for at det vil fungere (jeg har dessverre ikke anledning til å lete etter en kompatibilitetsliste for ditt HK). Men selv om to fabrikat bra separat på et gitt HK, så betyr ikke det nødvendigvis at disse fabrikatene vil fungerere bra i sammen på samme kort. Det er verdt å legge merke til at de aller fleste minneprodusenter tester brikkene parvis. De testes ikke i konfigurasjoner på 4 moduler. Det samme gjelder brikkene som står på kompatibilitetslistene til HK produsentene (litt av forklaringen er naturligvis at du ender opp med ganske mange mulige kombinasjoner).

Minne er klokket tilsvarende DDR2-855.6, så DDR2-800 er vel litt greit å kjøpe, så slipper jeg problemer med stabilitet pga. overklokken?

I utgangspunktet ville jeg nok heller satset på kun DDR2-800 moduler (dvs. bytt ut dine 667-moduler) eller raskere hvis du har tenkt å overklokke. Men hvis du vil beholde dine gamle og kjøpe nye 800-moduler så kan du som nevnt prøve disse med samme innstillinger. Men du bør som sagt sjekke listen og se om de i utgangspunktet fungerer på ditt HK. Ellers er det en viss risiko for at du kjøper minne som ikke fungerer i sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...