kalg Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Finnes det et program som kan teste om hardisker har feil når de er nye, slik at en ikke fyller de opp, for å så finne ut om det er noe i veien med dem, og eventuelt risikere datatap? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det finnes programmer som sjekker harddisken for feil. F.eks check disk som følger med Windows. (Det finnes mange andre. Bruk google) Det er ingen programmer som kan forutsi om det kommer til å bli feil med disken, eller filsystemet. Hvis du ikke vil miste noe, ta backup! Lenke til kommentar
KAS Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Checkdisk er ikke godt nok, det som trengs er et program som skriver random data (og sjekker at den får lest det som er skrevet) til hele disken. Harddiskprodusentene har stort sett slike programmer som gjerne går under den faglig ukorrekte low-level format-betegnelsen. Jeg kjøper stort sett disker fra Hitachi og bruker da Hitachi Drive Fitness Tool til slike operasjoner. Eventuelle diskoverflatefeil får jeg da beskjed om før jeg tar i bruk disken, så den kan returneres snøggast råd om noe er galt. Lenke til kommentar
branick Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 HDTach er også et program som du kan se litt nærmere på. Får stabile resultater hver gang jeg kjører det opp på en ny data. Er bare å laste ned her --> http://www.simplisoftware.com/Public/index...?request=HdTach Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Checkdisk er ikke godt nok, det som trengs er et program som skriver random data (og sjekker at den får lest det som er skrevet) til hele disken. Harddiskprodusentene har stort sett slike programmer som gjerne går under den faglig ukorrekte low-level format-betegnelsen. Jeg kjøper stort sett disker fra Hitachi og bruker da Hitachi Drive Fitness Tool til slike operasjoner. Eventuelle diskoverflatefeil får jeg da beskjed om før jeg tar i bruk disken, så den kan returneres snøggast råd om noe er galt. Må bare støtte opp om Drive Fitness Tool her. Jeg har lenge visst at min hdd var defekt, men klarte ikke å finne feilen med Checkdisk. Leverte den også inn til Netshop, men fikk den tilbake i akkurat samme stand. Gikk da inn på Hitachi sine hjemmesider og fant Drive Fitness Tool. Ikke bare klarte den finne feilen, den klarte å reparere hele disken også!! 3 år gammel bærbar PC er som ny igjen=) Lenke til kommentar
kalg Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 Det er en Samsung disk jeg skal teste nå. En T166 500Gb. Er det HUTIL software som skal brukes på denne? Eller har de noen andre programmer? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Du skal vel også kunne bruke SpinRite til dette. Det brukes som oftest som et Disk Recovery-program, men det kan også brukes til Disk Maintenance i og med at det sjekker alle sektorene på disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå