Gå til innhold

Virker dagens merknadsystem i skolen?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Flytt gjerne denne tråden om den er feilplassert, moderatorer :yes:

 

Jeg lurer da på hva dere tenker om dagens merknadsystem i grunnskole/videregående. Jeg går selv første år på videregående, og har vært borti dette før. Jeg selv har erfaring med at det ikke fungerer slik det kanskje var tenkt, å få elevene til å møte når de skal og jobbe med fagene, men heller virker som en straff man må unngå: ved å late som at man har gjort leksene/lyve om at man ikke hadde tid/rable noe og håpe læreren bare kaster et blikk bort/gjøre de fort og gæli.

 

Min oppfatning er at man får et bedre læremiljø om man lar elevene arbeide selvstendig, i deres eget tempo og nivå. Jeg tror ikke at noen er tjent med å ha et slikt "straffesystem".

 

Hva mener dere? Er man tjent med systemet man finner i dag? Hva kunne eventuelt endres for å få forbedringer? Egne positive/negative erfaringer? Diskuter. :)

Endret av eflas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur ikkje elevane vil vere tent med å jobbe sjølvstendig, av den enkle grunn at vi på vår alder ikkje er ansvarlege nok til å jobbe sjølvstendig.

 

Viss ingen passar på oss, så er det ENDÅ lettare å berre rable ned noko og gjøre "de fort å gæli", som du seier.

 

Tanken er fin, men eg trur ikkje det ville virke. :)

Lenke til kommentar

Går tredje året på videregående, og har jeg glemt å gjøre leksene (har bare lekser i to-tre fag, og de er for meg totalt ubrukelige) sier jeg enten i fra til lærern når timen starter, men som oftest tar jeg som regel en rask titt over oppgavene og svarer om jeg blir spurt.

 

Av andre ting, så er det innleveringer, men det anser jeg ikke som lekser. Når jeg tenker lekser, tenker jeg latterlige oppgaver som ikke gir meg noe faglig utbytte. Dette er sikkert ganske individuelt uansett.

 

Jeg hadde verken gjort mer eller mindre lekser uansett om det var merknadssystem eller ikke. Får jeg en anmerkning, blir jeg ikke motivert til å jobbe, snarere tvert om. Har du ikke lært det du skal, burde det komme fram på prøver og spørringer fra lærern, og deretter gi utslag på karakteren. Anmerkninger kommer jo bare oppå det hele, og har ingen utslag på karakteren din (lærern din ser jo om du har jobbet eller ikke, uansett om han/hun legger på en anmerkning i tillegg).

Lenke til kommentar

Å flytte ansvar for egen læring lengre ned enn videregående er tull! Det er ingen som har så mye ansvarsfølelse at de klarer å lære seg selv det de skal. Jeg synes til og med at afel ikke skulle vært på videregående engang. Tving i oss kunnskap, for kunnskap er makt!

Lenke til kommentar

Lekser og å møte på skolen er verktøy for å lære. Man skal ikke bli straffet for å ikke gjøre lekser/ikke møte, hvis man likevel lærer. Forøvrig er jeg enig med Aces i at det hadde vært tull å innføre ansvar for egen læring på grunnskolenivå; etter min erfaring er nesten ingen voksne nok til å klare å ta ansvaret.

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde vært mer individuelt hvor mye ansvar man fikk. De som viser ansvar burde få mer ansvar selv, de som bare surrer burde få mindre ansvar.

 

Men dette er nok ikke mulig å gjennomføre i norges A4-skole.

 

Ofte er det sånn at de som virkelig vil lære får muligheten til å gjøre andre ting, feks oppgaver fra et trinn opp eller jobbe med et prosjekt. Så lenge resten får vanlig undervisning ser jeg ingen problemer med dette.

Lenke til kommentar
Ofte er det sånn at de som virkelig vil lære får muligheten til å gjøre andre ting, feks oppgaver fra et trinn opp eller jobbe med et prosjekt. Så lenge resten får vanlig undervisning ser jeg ingen problemer med dette.

Og de som har problemer, blir totalt oversett...

 

Vi kan ikke ha en slik skole vi har i dag. Elevene får ikke nok oppfølging på skolen. Er det et fag du sliter med, så er det store problemer med å få ekstra undervisning, eller ekstra hjelp. Dette burde alle somvil eller har problemer med fag, ha rett til.

 

Havner du på litt feil spor i den norske skolen, skal det litt til før du er på rett kjør igjen. Hvis du i det hele tatt greier det...

Lenke til kommentar
Og de som har problemer, blir totalt oversett...

 

Vi kan ikke ha en slik skole vi har i dag. Elevene får ikke nok oppfølging på skolen. Er det et fag du sliter med, så er det store problemer med å få ekstra undervisning, eller ekstra hjelp. Dette burde alle somvil eller har problemer med fag, ha rett til.

 

Havner du på litt feil spor i den norske skolen, skal det litt til før du er på rett kjør igjen. Hvis du i det hele tatt greier det...

 

Og dette skal ordnes med ansvar for egen læring? Jeg kan virkelig ikke se hvordan dette skal gjøre det bedre for dem som sliter i et fag. Jeg er enig i at noe må gjøres, men afel er ikke svaret.

Lenke til kommentar
Og de som har problemer, blir totalt oversett...

Merkelig. På de skolene jeg har gått på fikk de egen lærer og tilpasset opplæring.

 

Havner du på litt feil spor i den norske skolen, skal det litt til før du er på rett kjør igjen. Hvis du i det hele tatt greier det...

Jeg tror nok at den norske skolen er blant de skolene hvor det er enklest å komme på rett kjøl igjen. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått når man sammenlikner med utenlandske og langt strengere skolesystemer.

 

Når man har kommet ut skjevt må man selv ta ansvar for å komme på rett kjøl igjen. Ingen andre kan forandre holdningene og vanene dine enn deg selv.

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde vært mer individuelt hvor mye ansvar man fikk. De som viser ansvar burde få mer ansvar selv, de som bare surrer burde få mindre ansvar.

 

Men dette er nok ikke mulig å gjennomføre i norges A4-skole.

 

Ofte er det sånn at de som virkelig vil lære får muligheten til å gjøre andre ting, feks oppgaver fra et trinn opp eller jobbe med et prosjekt. Så lenge resten får vanlig undervisning ser jeg ingen problemer med dette.

Det kommer vel an på hvilken skole du går på og læreren din.

 

Et par år på skolen fikk jeg nærmest "frie tøyler" i en del fag og lærte en hel masse. Men mesteparten av tiden på skolen har jeg sittet og hørt læreren repetere ting gang på gang, og har ikke fått mulighet til å få egen undervisning (mulighet til å studere selv)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange av de som svarer her. Om man ikke klarer å passe på at man lærer det man skal, kan ikke skolen hjelpe med å overøse elevene med lekser. Jeg tror også at mange har mer ansvarsfølelse enn man tror. Tror dere det er noen som ikke "skammer seg" over å ha fått en 2- på prøven? Jeg tror definitivt ikke.

 

Jeg har en erfaring fra tidligere i år om hvordan dårlige karakterer i alle fall fikk klassen min til å jobbe bedre i matte.

 

Første matteprøven gikk bra. Snittet lå rundt 4 i klassen vår. Andre matteprøven, som hadde litt vanskeligere stoff, hadde et snitt på 2+. Da hadde vi slappet av etter de gode karakterene våre fra første prøven, og gjorde ikke like mye oppgaver. Neste prøve, som hadde mye vanskeligere stoff, lå snittet på 4- igjen...

Det viser at mange i min klasse tok seg opp igjen fra den dårlige prøven og jobbet hardt for å forbedre seg.

Og tror ikke at vår klasse er unik på akkurat dette punktet.

Lenke til kommentar
*snip*

Men dette kan samkjøres med det vanlige systemet man har. Selvfølgelig må man ha litt innsats. Men å gi helt frie tøyler er å overdrive. Jeg sier ikke at det ikke finnes noen som ville klart det, men det jeg sier er at det finnes mange som IKKE ville klart det. Som feks når man gir en hel dag fri for at man skal kunne jobbe med et fag man henger etter i; hvor mange tror du setter seg ned for å jobbe? Det er ikke alltid så mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...