NevroMance Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Hei. Skal over nyttår sette opp en liten hjemmeserver, som selvfølgelig skal kjøre linux. Det jeg trenger hjelp til er å velge ett godt støttet og stabilt hovedkort til denne som kan bruke intel c2d prosessorer. Kan gjerne vært integrert skjermkort på den, da det er mulig jeg legger inn fluxbox på den, selv om den 99% av tiden bare vil stå uten skjerm osv. synes jeg det er greit å ha i tilfelle. Er derimot ikke nødvendig da jeg kan kjøpe ett billig nvidia kort hvis hovedkortet mangler skjermkort. Den trenger muligheten til å ha 3 harddisker koblet til seg også. Ram er ikke så farlig med da jeg tviler på jeg kommer til å sette inn mer enn 2 GB i første omgang. Håper noen kan komme med noen gode tips, helst fra komplett da det er der det vil bli bestilt fra. Tusen takk for hjelpen. EDIT: Litt off-topic, men orker ikke starte ny tråd for det. Hvordan får jeg aterm til å starte på ~ i fluxbox når jeg starter fluxbox med startfluxbox i .xinitrc og startx ved innlogging? Endret 19. desember 2007 av NevroMance Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Jeg har kjøpt meg dette kortet som oppfyller samtlige av kravene dine. Om du ønsker flere sata porter har supermicro en annen versjon av kortet. Kortet er garantert støttet i blant annet Fedora Core 7 og OpenSuSE 10.2, så det skal ikke være større problemer med andre distroer med nyere kjerne enn disse to. Jeg har kortet, men mangler cpu, ram osv. Regner med at jeg får dette i morra, så jeg kan gi en liten "første erfaringer" post her når jeg har byggd ferdig maskina, om du ønsker... Endret 19. desember 2007 av olefiver Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Hadde satt stor pris på litt meldinger om hvordan kortet fungerer ja, ser helt klart ut som ett aktuelt kort. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hvorfor kjøper du ikke bare maskinen til Multicom, så får du den ferdig testet og oppsatt med ubuntu for en meget rimelig penge. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Først å fremst fordi jeg liker å tukle litt selv. Dessuten har jeg kabinett og strømforsyning som holder. Ellers kommer jeg uansett ikke til å bruke ubuntu som serverOS og gidder derfor ikke betale for at multicom skal installere og teste ett OS jeg ikke kommer til å bruke. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Første inntrykk av hovedkort Supermicro C2SBA+ Virker stabilt, men jeg installerte Slackware i kveld så har ikke brukt det så lenge... Intel nettverk integrert på HK bruker e1000 driveren, men fikk ikke nettverk til å funke da 82566DM-2 brikka som brukes krever en nyere versjon av e1000 enn den som er i 2.6.13.12 kjerna (som jeg la inn da nettet ikke funka med 2.6.21.5). e1000 versjon som er i 2.6.23.12 er 7.3.20, men 82566DM-2 trenger minst 7.5.5 versjonen. Supermicro er heldigvis en skikkelig HK produsent fordi kildekoden til 7.5.5 versjonen av e1000 fulgte med på driver CD-en. Jeg har ennå ikke testet 7.5.5 driveren, da nyeste versjon av e1000 tilgjengelig fra Intel er 7.6.12, så jeg tenkte jeg skulle lage en slackbuild og installere 7.6.12 i morgen. men i morra er det lillejula så... EDIT: Jeg er godt fornøyd med layout på kortet. var enkelt og oversiktelig, og greit å koble til kabler mm. Om det var interessant å vite. Endret 23. desember 2007 av olefiver Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 23. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2007 Lover veldig bra det her ja. Hvis det ikke skjer noe mystisk hos deg tenker jeg nok det blir ett slikt kort. Si gjerne ifra hvis det viser seg å ikke være så stabilt som førsteinntrykket ga, hvis du gidder Lenke til kommentar
1915 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 jeg har et ASUS P5N-E SLI hovedkort funker fett det. har aldri hatt problemer med det. du kan jo sjekke på komplett eller noe med specs da ;P http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå