Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bør vi forby motorsport i Norge?

TomasK

Anbefalte innlegg

Sitter og leser litt om alt miljøsnakket rundt biler nå hvor vi alle må vrake våre bensinslukende biler (ja, vi må vel det, siden ingen skal kjøpe bensinsluk) og gå over til miljøvennlige biler (som er helt ok, bare gi meg pengene). Kom plutselig da til å tenke på en liten ting...

Bør vi ikke forby motorsport i Norge? Dette er jo tross alt det mest unødvendige bruken av bil punktum. Større arrangemanger krever jo enorme ressurser flyttet fra A til B i tillegg til selve bilkjøringen hvor bilene definitivt ikke er satt opp miljøvennlig.

For ikke å snakke om arrangementer som Gatebil. Dette er jo miljøsvin til de grader.

Dette blir litt for å provosere kanskje, men hva slags tanker har folk rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wow....

Snakk om å leke troll. Hadde denne vært plassert i Politikk så hadde det kanskje blitt en debatt, men når du plasserer det på bil-delen av forumet så går du jo rett inn i fiendens leir da.

On topic. Nei jeg er for glad i motorsport til å ville forby det

Lenke til kommentar

Jeg for min del er bilelsker og er veldig glad i motorsport, så det er null trolling (ikke mer enn tråder som "store, stygge SUV'er").

Litt av grunnen til at jeg spør og virkelig setter ting på spissen er nemlig miljøstiftelsen ZERO samt litt av dobbeltmoralen jeg føler spiller seg ut rundt om kring. ZERO ønsker at alle biler som kun går på fossilt drivstoff skal forbys innen 2012. I teorien betyr nemlig det at bilsport i Norge skal forbys.

Er egentlig litt interessert i å høre fra de som virkelig tenker miljø innenfor bilpolitikken her på forumet og hva de mener om motorsporten.

Lenke til kommentar
ZERO ønsker at alle biler som kun går på fossilt drivstoff skal forbys innen 2012.

...noe som jeg syntes er latterlig. Fabrikker og sånne ting forurenser jo mye, mye mer enn det biler gjør. Blir det forbudt med biler med fossilt brennstoff i Norge, blir jeg ikke her lenge.

Lenke til kommentar

Da kan vi like gjerne forby fotball og alt annet som er gøy også. Det at man bruker biler i motorsport betyr jo ikke at det er den mest energikrevende aktiviteten totalt sett. Quartfestivalen må jo selvfølgelig forbys siden man bruker alt for mye elektrisitet.

Kanskje vi like gjerne skulle forby å bevege seg i det hele tatt?

Og skal man virkelig ta dette seriøst bør vi jo helt slutte med oljeeksport. Norges viktigste industri står for et mye større co2 utslipp på verdensbasis enn noen stakkarer i slitne 240er på en bane gjør.

Men i molboland kan jo alt gå an.

Lenke til kommentar
Da kan vi like gjerne forby fotball og alt annet som er gøy også. Det at man bruker biler i motorsport betyr jo ikke at det er den mest energikrevende aktiviteten totalt sett. Quartfestivalen må jo selvfølgelig forbys siden man bruker alt for mye elektrisitet.

Kanskje vi like gjerne skulle forby å bevege seg i det hele tatt?

Og skal man virkelig ta dette seriøst bør vi jo helt slutte med oljeeksport. Norges viktigste industri står for et mye større co2 utslipp på verdensbasis enn noen stakkarer i slitne 240er på en bane gjør.

Men i molboland kan jo alt gå an.

Vel, både fotball og Quarten er jo mer "elektriske" ting som du sier, og det går jo på vannkraften. Motorsport går jo direkte på CO2 debatten igjen.

Med oljeindustrien og Norge så trekker du frem et rimelig spennende punkt. Vet ikke med dere andre, men for meg så virker det som om det er oss billister som skal senke CO2 utslippene og redde verdenen, mens jeg leser lite om industrien som spyr ut de resterende 80% av CO2'en (bilparken står for 20%) - annet enn masse snakk om å kjøpe kvoter osv.

Lenke til kommentar
Men en lov har da ikke mulighet for å være tilbakevirkende. Det burde jo si at de som allerede HAR slike biler kan ha dem, men at man ikke kan importere nye?

Stemmer det, den vel ikke være tilbakevirkende. Men staten Norge har jo vist at de er flinke på å gjøre noe med slikt. Det er jo tross alt bare å øke avgifter på fossilt drivstoff med f.eks et par tusen prosent og dermed har man oppnådd akkurat samme resultat.

Lenke til kommentar

Det ville vel vært ganske diskriminerende å forby en sport bare fordi den synlig forurensningen er større enn andre. Hva med fotball f.eks.? Hvor mye energi trengs ikke for å varme opp en gressmatte, bygge en stadion osv. osv. Sant nok, mye går på elektrisitet generert av vannkraft. Men hva med de 20.000+ tilskuerne som kjører til kampene? Eller frakt av diverse som må være tilstede under kampen, det går da ikke på elektrisitet såvidt jeg kan se...

Over til en liten avsporing; Hvordan har egentlig ZERO tenkt at man skal kunne forby fossilt brennstoff innen 2012, når det ikke engang finnes jernbane fra den ene til den andre enden av Norge? Skal vi få elektriske vogntog på veiene og kanskje?, lykke til med å dra 50 tonns last opp fjellsidene vi har her i landet på batteri ;)

Lenke til kommentar

Det er faktisk sånn at selve kjøringen under motorsportkonkurranser bare forurenser en brøkdel av resten av arrangementet. Dette ble redegjort for i forbindelse med arrangeringen av Rally Norway i februar i år.

Transport av utøvere, publikumsfasiliteter, mat og utstyr er det som forurenser, og her er det ikke stor forskjell på ski-vm, OL eller store motorsportsarrangementer.

Forslaget ditt er dessverre litt som å pisse i havet.

Jeg ville heller foreslå at man lagde forbud mot å bevege seg ut av huset, aller helst burde hver nordmann sperres inne i sitt eget drivhus, så kunne man leve av gulrøtter og dyrke nok planter til å omdanne all CO2

:b

Lenke til kommentar
Sitter og leser litt om alt miljøsnakket rundt biler nå hvor vi alle må vrake våre bensinslukende biler (ja, vi må vel det, siden ingen skal kjøpe bensinsluk) og gå over til miljøvennlige biler (som er helt ok, bare gi meg pengene). Kom plutselig da til å tenke på en liten ting...

Bør vi ikke forby motorsport i Norge? Dette er jo tross alt det mest unødvendige bruken av bil punktum. Større arrangemanger krever jo enorme ressurser flyttet fra A til B i tillegg til selve bilkjøringen hvor bilene definitivt ikke er satt opp miljøvennlig.

For ikke å snakke om arrangementer som Gatebil. Dette er jo miljøsvin til de grader.

Dette blir litt for å provosere kanskje, men hva slags tanker har folk rundt dette?

Nei. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...