Gå til innhold

Kjøp av PS3 HDMI kabel

aloras

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen tilsier, så trenger jeg hjelp til kjøp av HDMI kabel til PS3.

Var på Elkjøp for en time siden, og der påstod fyren bak skranken av dess dyrere kabler jeg kjøpte der, dess bedre bilde vil jeg få.

Men så satt jeg å leste litt på pcworld nå, der de sier det helt motsatte..

Så hvordan er det først og fremst med kvalitet? Er det noen stor forskjell på kablene, siden det er så mye å velge i?

Og er det noen her som har en kabel å anbefale? Hvordan er for eksempel Sony's HDMI kabel?

PS: For øyeblikket har jeg en Panasonic TH-37PX70 som ikke har støtte for full HD om det spiller noen rolle. Vil nok gå til innkjøp av egen tv neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra hva jeg har lest er det ingen forskjell på kvaliteten på de digitale signalene som sendes fra maskinen til skjermen (ingen tap av info) om kabelen er mindre enn fire meter og først etter det kan det være mulig for en som ved hva han ser etter å finne mangler.

Rett meg om jeg er feil, greit å ikke gå rundt med feil info.

Lenke til kommentar

Siden maskinen og tven står helt ved siden av hverandre, så blir det nok litt for mye med over 1,5 meter.

Elkjøp hadde et eller annet med Tech HDMI kabel. Kostet vel en 250 kroner, mens EB Games i byen her hadde en kabel til 199 (noe jeg tror var Sony's kabel).

Så da spiller det vel ikke så stor rolle hva jeg velger. Får heller kjøpe meg en bedre når jeg får Full-HD tv, noe som mest sannsynlig skjer neste år :)

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar

jeg har hørt at de dyrere kablene er bedre utrustet med beskyttelse, noe som ifølge en kar på elkjøp s førte til mindre støy i bildet, dog undrer jeg meg den dag i dag om jeg skulle kjøpt en billigere enn hdmi kabelen jeg kjøpte for 500 kr....

hadde egentlig tenkt på en til 300 men den var ikke på lager, så gadd ikke vente lenger :p

Lenke til kommentar

Enkelt og greit. Kjøp en kabel som er garantert for 1080p, så er du garantert bilde, også med din neste TV. Med den avstanden det er snakk om her blir det ikke de helt store kostnadene, men selv de billigste kablene bør i utgangspunktet klare å gjøre jobben. En dårligere kabel vil ikke gi dårlige bilde på samme måte som med analoge kabler, men du kan få andre problemer som f.eks. null bilde.

Jeg vet ikke hva Sonys kabel koster, men hvis den er dyrere enn tilsvarende kabler fra andre produsenter har det ingen hensikt å kjøpe den.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Har fått intrykk av at det er mange som bruker billige HDMI kabler ala Chlas Ohlson, men har ikke sett en enste post hvor noen klager over dårlig bilde pga kabelen. Som de fleste sier her, har nok ingenting å si åssen HDMI kabel man har, hvis den ikke skal være "unormalt" lang.

Lenke til kommentar

Ja, som tittelen tilsier, så trenger jeg hjelp til kjøp av HDMI kabel til PS3.

Var på Elkjøp for en time siden, og der påstod fyren bak skranken av dess dyrere kabler jeg kjøpte der, dess bedre bilde vil jeg få.

Men så satt jeg å leste litt på pcworld nå, der de sier det helt motsatte..

Så hvordan er det først og fremst med kvalitet? Er det noen stor forskjell på kablene, siden det er så mye å velge i?

Og er det noen her som har en kabel å anbefale? Hvordan er for eksempel Sony's HDMI kabel?

PS: For øyeblikket har jeg en Panasonic TH-37PX70 som ikke har støtte for full HD om det spiller noen rolle. Vil nok gå til innkjøp av egen tv neste år.

Dette temaet har vært oppe her før, og det er ikke så stort mysterie. Karen på Elkjøp vil selge for mest mulig penger, og er egentlig f... så frekk til å rett ut påstå at dess dyrere kabel dess bedre bilde når folkene bak standarden sier noe annet:

Steve Venuti (the Director of Marketing for the HDMI Licensing LLC, the licensing agent responsible for administering the licensing of the HDMI Specification, promoting the HDMI standard and providing education on the benefits of HDMI to retailers and consumers. Steve actively works to build awareness for HDMI among consumers, retailers, installers as well as the 400 manufacturers who have adopted the HDMI specification.) - har sagt følgende:

Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't.

Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.

Fatter cables do not necessarily mean better signals. Previously, fat cables were deemed superior because the copper was thicker and the cables carried more shielding. Additional shielding reduced the likelihood of interference between the copper strands, which led to a better signal.

In the world of digital cables, there's no need for shielding since there is no possibility of interference within a cable. As for the thickness of copper, however, thicker copper will be able to extend the length of a digital signal, but for shorter cable lengths (two meters and under), there is no need for overly thick copper strands. In fact, thicker cables can sometimes be problematic since they are less flexible to bend around sharp corners and the increased weight can cause them to fall out of vertically mounted connectors.

Og som jeg skrev i en tidligere post - virker en kabel, billig eller dyr, så er det greit. Det er ingenting å hente på å kjøpe en dyrere HDMI kabel. (jamfør sitatet fra de som driver med dette over). Ok, hva hvis den ikke virker, hvordan kan man så oppdage det? Ganske greit - enten får du ikke sync med apparatene i hele tatt og derfor intet bilde, eller man kan oppleve bilde dropper ut til stadighet/mister sync mellom apparatene - eller du kan se hvite "gnister" på skjermen (lett å oppdage) pga for mange "nullere og enere" som aldri ble overført. Har man ikke disse probleme så.. spar pengene og kjøp et ekstra spill til jul i stedet.

Fy til Elkjøpselgeren.

Lenke til kommentar

Som alle andre sier, ved korte kabler er det ingen forskjell. Derimot ved lengre, har jeg selv erfart at det har noe å si. Kjøpte 10m HDMI-kabel på biltema, og denne gir ikke signal på 1080p.

Bare for å gi en erfaring for at på lengre kabler kan kvalitet faktisk ha noe å si (kjøp da en kabel som garanterer 1080p).

Lenke til kommentar

øhm.. vel..

det er NOE forskjell på HDMI kabler,

det som er er at du kan få tak i oxygen frie kabler.

D.V.S at de er 100% garantert fri for oxygen i kabelen og da kan du ha hvor lang kabel du måtte ønske.

det er nemmelig oxygen i kabelen som har gitt flere brukere problemer med signal når kabelen går OVER 3-4 meter.

disse oxygen frie koster typ en 50lapp mer enn de som ikke er garantert men de gir også en mulighet for lengere kabel..

sony sin HDMI kabel f.eks er IKKE garantert frie for oxygen og KAN gi problemer med signaler kontra lengden.

menemen.-.

kjør på, de fleste kabler under 2 m vil ikke gi deg problemer uansett:)

håper det hjalp litt..

Lenke til kommentar
Som alle andre sier, ved korte kabler er det ingen forskjell. Derimot ved lengre, har jeg selv erfart at det har noe å si. Kjøpte 10m HDMI-kabel på biltema, og denne gir ikke signal på 1080p.

Bare for å gi en erfaring for at på lengre kabler kan kvalitet faktisk ha noe å si (kjøp da en kabel som garanterer 1080p).

Det er riktig det - men det var ganske enkelt for deg å oppdage at kabelen ikke dugde, ikke sant? Den virket jo ikke på den lengden. Det var jo ikke slik at du ikke helt var fornøyd med billedkvaliteten osv... Den virket rett og slett ikke. Og har butikken solgt deg en kabel på 10 meter, så skal den jo virke ellers må de jo gi deg en ny eller pengene tilbake. (Klart, det blir en ekstra tur tilbake til butikken). Så selv ved lange kabler gjelder prinsippet - bildet blir ikke noe bedre av dyr kabel, men - either they work or they don't - slik karen fra HDMI licensing LLc sier i i sitatet over.

Lenke til kommentar

Ja, bildet var ikke duganes i det hele tatt (VELDIG lett å se det ikke fungerte, halve bildet kom opp ellerno), men kabelen fungerer på 720p, og det står ikke nevnt noen steder at den er spesifisert til 1080p. Derfor har jeg nok begrensede muligheter for reklamasjon. Var uansett såpass bra pris, og jeg har ikke FullHD tv (men støtter 1080p), at jeg ikke har problemer med å beholde den.

Lenke til kommentar

Kjøpte en 5 meters HDMI på cals ohlson som jeg bruker fra ps3 til Pioneer Plasma. Ikke noe tull med bildet der. Blu-ray film og spill går som en drøm!

Kjøper dere foresten gullbelagte nettverkskabler og CISCO switcher til 10.000 spenn for å få bedre ping i Battlefield? neppe. Digitale signaler funker eller funker ikke så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...