Gå til innhold

Lydbøker på Ipod

Anbefalte innlegg

Skal gi bort en ipod i julegave, en 80gb. Har ganske mye lydbøker som jeg skal kopiere inn på den, men di må i mapper... MANGE mapper, hver lydbok skal i egen mappe, og inni der igjen skal hver "Cd" fra lydboken i mapper..

Hvordan gjør jeg det?

Ps: Første gang jeg holder på med Ipod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å laste musikk og andre lydfiler/bilder inn på en iPod, trenger du iTunes. Så vidt jeg vet er det ikke mulig å laste innpå filer ved hjelp av copy-past-metoden.

Om du har den nyeste Winamp fungerer dette også fint! Jeg laster selv musikk fra Winamp og inn på min iPod Shuffle uten problemer. Winamp laster du ned fra Winamp.com. iTunes er jo egentlig best, men jeg takler bare ikke det programmet da det er så resurskrevende og jeg liker ikke GUI'et.

Håper dette hjalp deg på vei :)

Lenke til kommentar

Lydbøker på iPod er et forferdelig styr!

1. Det er lurest å ha så få filer som mulig før du legger lydbøkene inn på iTunes! Du kan blant annet bruke programmet audacity til å sette sammen flere lydfiler (dette tar også lang tid, og jeg har begynt å bli lei av å høre på lydbøker pga så mye styr).

2. Deretter markerere du alle sangene og trykker på "konverter markerte til AAC" (som finnes under fanen "avansert"). Dette vil ta en liten stund. Når det er ferdig har du to versjoner av hver sang. Da skal du slette de sangene som ikke er i "m4a-formatet". Det vil i ditt tilfelle være mpeg-3 (mp3) filene.

3. Nå må du finne mappen som du har lagret lydbøkene i (ikke i iTunes, men i utforsker). Nå skal du høyreklikke på filen og trykke på egenskaper. Da vil se at fil-formatet er m4a. Du skal da endre navnet til m4b. Bare bytt bokstaven "a" ut med "b". Det vil sannsyneligvis komme opp en advarsel om at filen vil endre format, og da skal du bare trykke OK eller noe sånt.

4. Nå skal du kopiere mappen med alle sangene til en annen plass enn du har nå. Så skal du slette lydbøkene fra iTunes.

5. Til slutt skal du dra filen fra mappen i utforsker og over i "Lydbøker" kategorien i iTunes. Lydbøkene vil da komme opp i "Lydbøker-kategorien" og ikke i "Musikk" (der du forhåoentligvis hadde sangene før du konverterte og slettet de).

Dette er veldig enkelt ;) Men tar sin tid!!!

Det vil ta sin tid, men fordelen med dette er to:

1. Lydbøkene vil ikke være i "Musikk", men kun i "Lydbøker". Dette vil gjøre det litt enklere å navigere i musikkbiblioteket ditt.

2. Du kan "avbryte" lydboken og neste gang du starter den vil du starte der du sluttet forrige gang. Hadde ikke filene vært i m4b formatet, måtte du spolt helt til der du sluttet forrige gang og ville hatt de samme egenskapene som en sang (mp3).

Er det noen som vet om en lettere måte, og som setter sammen flere lydfiler i samme slengen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...