Gå til innhold

.AVI, DivX, XviD - Hva er forskjellen på dette?

Triplejack

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er noe som jeg har sitti å grubla på: Hva er en divX fil, si jeg laster ned en fil, DivX står det, men etter en runde i winrar ser jeg at det er en AVI fil? Hva er dette for noe? Xvid, er det også avi?

Nå som både 360 og PS3 har divX støtte, har de også AVI støtte og?

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AVI er et container-format fra Microsoft som inneholder video og lyd. Videoen kan være komprimert på mange forskjellige måter. DivX og Xvid er to av mange måter. Lyden kan være komprimert som f.eks MP3 eller AAC.

Et annet containerformat er Matroska (.mkv), som er mer open-source. Det kan også inneholde undertekster (det kan ikke AVI). Jeg liker best Matroska (container) + x264 (video) + AAC (flerkanals lyd). Du kan også putte Xvid video og MP3 lyd inn i Matroska.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Men er ikke Ogg begrenset til kun Xiph.org-typer? Er Theora en god video-codec som kan erstatte f.eks x264?

Det jeg liker med Matroska er at man kan putte (omtrent) hva som helst inni den. Selvsagt er det litt på godt og ondt, siden du kan ende opp med mye rart, men jeg liker likevel å ha valgfrihet.

Edit: Også er navnet Matroska så kult. :)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

http://www.w3.org/2007/08/video/positions/Nokia.pdf

Size: 98 KB (100 080 bytes)

Nokia, Apple og Microsoft sa noe i banene av "ikke spesifiser en påkrevd codec, la browsere implementere de codecs de har lyst på og markedet vil over tid selv sette en standard." Så sa de at det for Theora er fare for "submarine patents", noe som gjelder for hvert eneste teknisk produkt introdusert i USA uten unntak de siste tyve årene, og hvor Xiph trolig har gjort mer research enn noen andre for å forhindre dette før og i utviklingsprosessen.

De går så videre og heller anbefaler H.264 hvor konspirasjonsteoriene kommer frem. Nokia og Microsoft er nemlig essential patents holders i H.264 og Apple patent holder, om de sikrer at ingen andre enn sine egne formater får moment vil de i fremtiden kunne tjene godt på patentene sine når de begynner å begrense bruken av den teknologien, så det er i deres fordel at et fritt alternativ som Theora aldri letter fra bakken.

Lenke til kommentar

Så de dropper å implementere video direkte i HTML? Da er de jo fortsatt avhengige av Flash (og lignende) som det faktisk er patent på... :dontgetit:

En løsning er jo bare å implementere theora uansett, da vil jo Opera, Fx mm. etterhvert støtte det, og MS, Apple (og Nokia) blir nødt til å støtte det de også, ellers vil de tape alt for mye på det.

Penger, penger og atter penger... :roll:

Lenke til kommentar
Er ikke H.264 en åpen og fri teknologi som er utviklet av FN-organet ITU-T?

Enkelt og greit, nei. Den er tungt befestet av softwarepatenter.

Så de dropper å implementere video direkte i HTML? Da er de jo fortsatt avhengige av Flash (og lignende) som det faktisk er patent på... :dontgetit:

De skal nok fortsatt inkludere <video> i HTML5, men de vil ikke spesifisere påkrevde codecs nettlesere må implementere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...