Somatic_M Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ja, så kjøpte jeg med dette fine kortet da, men det fryser opp i alle spill. Det går greit i noen minutter, men så står alt bom stille, og jeg må ty til reset-knapp. Dette har skjedd i samtlige spill jeg har prøvd: Oblivion, WiC, Crysis, HL2 (untatt ep2), Dirt og Bioshock (demo). Oppdatert til siste Forceware 169.21 WHQL uten at dette gjorde det bedre i det hele tatt. Sjekket tempene, men de var innen norm 56/82 Aaaaner ikke hva jeg skal gjøre nå. Ser ikke ut som om det er kommet noen bios oppdatering for kortet heller. Å surfe etter folk med lignende problemer var jo klin umulig på grunn av treff på GT og GTS 640/320. Nvidia har jo ikke support, og MSI har en av de mer kronglete og uhjelpsomme sidene. Så...er det noen andre som sliter med det her eller har noen forslag? (E6600 @ 3.2, P5K-Dlx, 2GB PC8500, plenty cooling) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Har du snakka med dei du kjøpte kortet av? Du kunne jo sjå om det er mykje støv i pcen, men tviler på at det er det. Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Har du snakka med dei du kjøpte kortet av? Du kunne jo sjå om det er mykje støv i pcen, men tviler på at det er det. Har ikke kommet så langt at jeg har pratet med PCutstyr ennå. Var litt bekymret når kortet kom med posten....var jævelig kaldt. Men hadde det vært en seriøs svikt/defekt/skade hadde jeg vel ikke sittet og skrevet inn dette mens kortet var i maskinen. Støv er det garantert ikke. Kjipt er det fortsatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei. Jeg kjøpte akkurat samme kort som deg, og det fungerer greit. Tempen min er 65 idle og 82 load. Jeg har kun vifter som tar luften ut av kabinettet (blir vel gjort noe med). Kan du liste hele maskin spec? Forresten så skal man være forsiktig med å ta i bruk elektronikk som har nettopp vært ute i kulda, man BØR la det ligge i varmen 15-30 min før ma tar det i bruk. Komponenter som ikke støtter lavere temp enn 0 grader celsius vil fungere ustabilt ved lavere temp. Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Hei. Jeg kjøpte akkurat samme kort som deg, og det fungerer greit. Tempen min er 65 idle og 82 load. Jeg har kun vifter som tar luften ut av kabinettet (blir vel gjort noe med). Kan du liste hele maskin spec? Forresten så skal man være forsiktig med å ta i bruk elektronikk som har nettopp vært ute i kulda, man BØR la det ligge i varmen 15-30 min før ma tar det i bruk. Komponenter som ikke støtter lavere temp enn 0 grader celsius vil fungere ustabilt ved lavere temp. E6600 @ 3.2 Ghz, 400x8, 1.375 V (etter Vdroop), testet stabil med Orthos 24 timer. Kjølt av Zalman 9500 moddet med Noctua 120mm vifte (funker bra forresten) temp 30/58 ved 24C romtemp Asus P5K-Deluxe, med P-ATA, Firewire, LAN og WLAN kontrollere avslått. 2GB Corsair Dominator 8500 @ 1066 v/ 5-5-5-18, 2.2V Corsair HX-620W PSU (skulle være mer enn nok go-juice) Elendig PCI D-Link DWL G510 Wifi kontroller (venter på ny SMC draft 11n) NEC Optiarc 7170 Sata II DVD brenner Seagate Barracuda 7200.10 500MB Sata II (partisjonert med 60GB for C:, resten brukt til storage E:) gammel Maxtor 320GB Sata I (storage, D:) Gigabyte 3d Aurora kasse med vifter: 1x120mm front, 2x120mm bak og selvsagt: MSI 8800 GTS 512 OC, ved 730core 1944 mem, med Forceware 169.21 WHQL Kjører kjøpt Windows XP Professional SP2, fullt oppdatert. andre prosesser: ESET Smart Security, sikkerhetsløsning med NOD32 antivirus Logitech SetPoint Soundmax panel for onboard lyd Har forresten kjørt en formattering og clean install siden sist med hele maskinen i standard instillinger. Det hjalp ikke i det hele tatt. Gjorde så det samme en gang til etter BIOS oppdatering for HK (har nå P5K Deluxe 0703 BIOS), samt nyeste drivere for alt annet i maskinen. Det hjalp heller ikke. Forresten merker jeg at når jeg stresser GPU'n i intensive spill som Crysis (før det hele låser seg opp) så øker ikke skjermkortvifta i det hele tatt. Har prøvd å sjekke tempen når stresset er som maks, men får som regel ikke tid før det går galt. Samtidig skjer det samme i Half-Life 2, og den burde egentlig være peanuts å kjøre for dette kortet. Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at jeg har fått defekt vare her...ka du trur? God jul forresten, Mikkel. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Kva er temperaturen når du stressar GPUen? Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Kva er temperaturen når du stressar GPUen? Maks jeg målte den til i Crysis var 82C...men som regel kræsjer den vel før det blir så varmt. Testet akkurat HL2 Ep1, og den ble ikke varmere enn 69C før alt låste seg opp og jeg måtte reboote. Tror ikke det er en temp issue. Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Eller kanskje det er et temperatur-problem...bruker ATITool nå, og den begynner å slite ved ca 75 grader...så går alt galt ved rundt 80...og vifta øker ikke i det hele tatt...noe feil med viftekontrolleren? GPU'n skulle vel egentlig være helt OK ved 70-85 grader? Prøvde å installere MSIs Live Update...fikk BSOD etter restart, så her er det ett eller annet som er grundig feil.... Tror nok jeg trenger ekspert-råd. Endret 22. desember 2007 av Somatic_M Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Har akuratt satt sammen Asus P5E med Q6600 og Gainward 8800GTS 512MB og har også store problem med heng. Maskinen henger seg såpass at ikke engang reset knappen funker! Satte i mitt gamle 6600GT kort og da fungerte alt greit igjen. Har konkludert med defekt skjermkort, for liten eller defekt PSU eller muligens et kompatibilitets problem (lite sannsynlig) Tester nå med å bruke 2 vanlige strømledninger inn på korte kontra den ledningen som er myntet på skjermkort så får vi se hvordan det går da... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Somatic_M: Kva meiner du med MSIs Live update? Oppdaterte du biosen på HK live på internett og no virkar ingenting? Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Eller kanskje det er et temperatur-problem...bruker ATITool nå, og den begynner å slite ved ca 75 grader...så går alt galt ved rundt 80...og vifta øker ikke i det hele tatt...noe feil med viftekontrolleren? GPU'n skulle vel egentlig være helt OK ved 70-85 grader? Prøvde å installere MSIs Live Update...fikk BSOD etter restart, så her er det ett eller annet som er grundig feil.... Tror nok jeg trenger ekspert-råd. Testet å justere opp hastigheten på viften manuelt? Evt. kan du prøve å klokke ned det til referansehastigheter og teste da. Referansefrekvensene er: 650/1625/940MHz(Kjerne/shader/minne). Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Somatic_M: Kva meiner du med MSIs Live update? Oppdaterte du biosen på HK live på internett og no virkar ingenting? Neinei...oppdaterte BIOS fra fil med Asus Update. Ville prøve å oppdatere Nvidia driverne via MSI Live update, for å se om de hadde en annen anbefalt versjon av driverne enn 169.25 fra Nvidia sine sider. Etter installasjon an MSI Live Update (programmet altså), kreves en restart. Etter restart fikk jeg BSOD ved inngang til Windows. Brukte system restore for å rolle tilbake. Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Testet nyeste driver? Finn frem den som er korrekt for ditt OS her og se om det hjelper. Se også posten min ovenfor. Edit: Du kjører XP SP2 ja, den driveren finner du her(link). Endret 22. desember 2007 av Sindre Aleksander Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Testet å justere opp hastigheten på viften manuelt?Evt. kan du prøve å klokke ned det til referansehastigheter og teste da. Referansefrekvensene er: 650/1625/940MHz(Kjerne/shader/minne). Jepp...ved bråkete 70% holder den kjernen fin og kjølig, men de samme problemene oppstår læll. Den begynner å hakke og hakke til den står bom stille med ATI Tool, både når jeg kjører artifact-testen, og når jeg bare kjører 3D view. Samtidig kommer det en sær modulerende hvine-lyd fra kortet når det kjører i 3D, altså ikke noe vifte-lager lyd, mer som høyfrekvente kapasitorer Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Får du starta windows i sikkermodus og avinstallert driverane? Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Testet nyeste driver? Finn frem den som er korrekt for ditt OS her og se om det hjelper. Se også posten min ovenfor. Edit: Du kjører XP SP2 ja, den driveren finner du her(link). 169.28 er faktisk ikke å finne på Nvidia sine sider, ikke i beta listen engang så jeg finner ikke noe info på den...laster den ned, men er det lurt å kjøre den? Pluss...den betaen gir kanskje noen forbedringer på ytelse i noen spill, etc, men tviler på at det fikser problemene jeg har. Jeg får jo rett og slett ikke kjørt 3D grafikk, og de fleste andre har ingen problemer med 169.21 og .25. Blir mer og mer overbevist at dette er en hardware issue. Endret 22. desember 2007 av Somatic_M Lenke til kommentar
Sindre Aleksander Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 (endret) Testet nyeste driver? Finn frem den som er korrekt for ditt OS her og se om det hjelper. Se også posten min ovenfor. Edit: Du kjører XP SP2 ja, den driveren finner du her(link). 169.28 er faktisk ikke å finne på Nvidia sine sider, ikke i beta listen engang så jeg finner ikke noe info på den...laster den ned, men er det lurt å kjøre den? Leste noe om at den funker helt perfekt hos noen, mens andre mister 1-2% ytelse i enkelte spill. Er jo beta så. Edit: Den "whininga" du hører er også på mitt GTX-kort, og er ikke noe farlig. Endret 22. desember 2007 av Sindre Aleksander Lenke til kommentar
Somatic_M Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Testet nyeste driver? Finn frem den som er korrekt for ditt OS her og se om det hjelper. Se også posten min ovenfor. Edit: Du kjører XP SP2 ja, den driveren finner du her(link). 169.28 er faktisk ikke å finne på Nvidia sine sider, ikke i beta listen engang så jeg finner ikke noe info på den...laster den ned, men er det lurt å kjøre den? Leste noe om at den funker helt perfekt hos noen, mens andre mister 1-2% ytelse i enkelte spill. Er jo beta så. Edit: Den "whininga" du hører er også på mitt GTX-kort, og er ikke noe farlig. Nei den funka nøyaktig like dårlig. Tror dette kortet går rett tilbake til PCUtstyr. Det er nok at bare viftestyringa ikke virker til at jeg skal ha nytt kort, men jeg kunne levd med manuell tempstyring. Det at kortet ikke takler 3D i mer enn noen minutter, uansett temperatur, det er spiker'n i kista. Vil takke for mange fine forslag til alle som var snille nok til å ta seg tid. Så må dere alle ha en riktig god jul og godt nyttår! Hilsen Mikkel. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Du sier at kortet var veldig kaldt når du fikk det. Vil bare minne om at ALLE elektriske apparater skal ha minst romtemp. før de settes på. Dette gjelder også skjermkort og andre interne komponenter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Ser ut til at du blir nødt til å sende det tilbake på garantien. Det skal ikke være ditt ansvar at viften skal fungere. Den skal fungere uten at du må fikle med innstillinger. Alltid avinstallere gamle drivere før du installerer nye. NB: Husk neste gang du får nytt kort at du lar det ligge i romtemp en stund før du setter det inn, og at du viser respekt for statisk elektrisitet Ta ut alle kabler fra maskinen, trykk på startknapp til lysene på kabinettet slukker (for å lade ut systemet, sikkert ikke nødvendig), og ta i kabinettet før du begynner montering av nytt kort. Kan også være lurt å holde andre folks fingrer "av fatet" når du monterer God jul Endret 24. desember 2007 av Slettet-ORYwP89mk3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå