Gå til innhold

Brevpakke kom åpen, merket ikke tollpliktig

Anbefalte innlegg

Hei

Bestilte for en stund siden noe kosmetikk fra en svensk nettbutikk. Den kom i dag, reagerte veldig på at konvolutten var åpen.

Den var stemplet ikke tollpliktig. Nettbutikken har merket pakken med verdi 233,-

Verdien på varene er 184. Med frakt blir det 233,-

Synes det var litt rart at tollvesnet har åpnet pakken, men det må de ha gjort, og sjekket kvittering?

De kunne i alle fall teipet konvolutten igjen, noe kunne ha falt ut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge varen ikke var blitt mishandlet, så er vel tollvesenet i sin fulle rett til å ta stikkprøver av det de vil, ellers hadde det jo vært fritt frem å sende narkotika og andre ulovlige artikler uten frykt gjennom vanlig post.

Det går sikker narotika og annet via posten likevel, men stikkprøver holder vel ihvertfall de aller felste fra å prøve seg på sånt, så det skal vi vel være glad for.

-Stigma

Lenke til kommentar

Tollvesenet har prøvd seg et par ganger på denne til meg også, jeg har familie boende i spania (mine foreldre) og mange ganger når de har sendt gaver til meg så må jeg krangle med dem da de er veldig ivrige på å ta betalt for gaven.

Men hadde de brukt hjernen istedenfor gjerrigheten sin så hadde de sett at pakken er sendt fra Min far. Han skriver også tydelig hvem avsender er på pakkene.

Edit :

Mottaker : XXX XXX Hendersen.

Avsender : XXX XXX Hendersen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Tollvesenet har prøvd seg et par ganger på denne til meg også, jeg har familie boende i spania (mine foreldre) og mange ganger når de har sendt gaver til meg så må jeg krangle med dem da de er veldig ivrige på å ta betalt for gaven.

Men hadde de brukt hjernen istedenfor gjerrigheten sin så hadde de sett at pakken er sendt fra Min far. Han skriver også tydelig hvem avsender er på pakkene.

Edit :

så hvis noen skriver noe betyr det automatisk at der sant?

Lenke til kommentar

Edit :

så hvis noen skriver noe betyr det automatisk at der sant?

I norge er du uskyldig intill det motsatte er bevist. Dette er prinsipper i en rettsstat. I russland derimot blir du pælma i fengsel og må selv bevise din uskyld. Ja i Norge fungerer det slik at det noen skriver er sant når det gjelder juridiske saker, så er det opp til domstolene å bevise at det er usant.

Hørt om den lovgivende, utøvende og dømmende makt? Det er storting, politi og dommere. Alle andre har i prinsippet ikke en dritt de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Hørt om den lovgivende, utøvende og dømmende makt? Det er storting, politi og dommere. Alle andre har i prinsippet ikke en dritt de skulle ha sagt.

Hørt om varetekt? "... forlenget i 4 nye uker med brev- og besøkskontroll."

Ta ikke pakkesjekken personlig - det finnes andre som utnytter systemet til dopsmugling osv.

Lenke til kommentar

Edit :

Hvis gaven har en verdi på over 1000,- skal den uansett fortolles med de eventuelle momspåslag og tollavgifter som kommer.

Lenke til kommentar
Helt riktig det Stigma. Derfor reagerte ikke jeg på at den var åpnet. Jeg regnet med at det var normalt av to årsaker.

1. Butikke skriver feil verdi for å snike kunden under 200,-

2. Ulovlig import.

butikken skrev nok ikke feil. tollverdien er den summen det koster for varen og frakt fram til norges grenser. altså var den på 233? så det blir riktig.

f.eks hvis du importerer bil til norge fra usa eller tyskland og du ikke kjører denne selv til norge men får et frakte firma til å frakte, enten via lastebil eller båt, så må du momse den prisen det kostet å frakte bilen til norge også. har importert mange biler, så dette vet jeg.

Lenke til kommentar

Tollvesenet tar stikkprøver, og det er greit. men eg har opplevd at postkontoret har utlevert en boblekonvolutt med 3 av 5 artikler i som såvidt henger sammen med tape - og legger samtidig frem de to manglende artiklene og spør om dette skulle være med i pakken min.. Og det er for dårlig av tollvesenet (eller i grunn av posten da det er dei som tollbehandler vanlig post inn til Norge). Eg er _veldig_ glad det var elektronikk komponenter og ikkje noe pinligt som f.ex. "leketøy"...

At den var merket ikkje tollpliktig er helt korrekt forøvrig, varens verdi er under 200 og frakt er først tollpliktig viss varens verdi overstiger 200 av en eller annen grunn. Men absolutt en dårlig jobb med behandlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...